Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segeltips- storlek ungefär 6.2?

  • Segeltips- storlek ungefär 6.2?

    Publicerad av bollen på 25 december, 2009 vid 12:41

    Hej,

    Tar ödmjukast emot tips på nytt segel storlek ungefär 6.2….

    Saken är den att jag lyckats pajja ett till segel, denna gången är det 6.6:an som gått till de sälla jaktmarkerna. No 3 i ordningen där seglet brister rakt av inne i maststrumpan dessutom på blandade märken, ett Severne SSR 6.6, stealth 7.0 och RS5 7.8- skit bakom spakarna? J Kanske det, men vem har någonsin hört uttrycket ”för mycket nedhal”… det är nog snarare välanvända segel…

    Kvar i garderoben finns SSR 5.6 stealth 7.0 7.6 8.2 samt SP 105, 91 och en F2 missile. Det är gapet mellan 5.6 och 7.0 som man skulle kunna fylla med ngt roligt- frågan är vad?

    Jag seglar mest ensam (borttaget hopp & snurrare) utanför sommarstället och det blir lätt trial and error vad gäller trim och utrustningsval och graden av söndagssegleri är nog hög är jag rädd. Jag är en flugviktare på 70kg och 172cm. 6.6:an har jag fått upp i 35.2 kn (2sec) annars är det lätt att det finns en gräns vid 30 om jag inte använder missilen. 105:an +8.2 har jag dryga 29 och 91:an strax över 30.

    Tillbaka till glappet. Jag har en x6 430 att tillgå så tanken har farit in på ett RS slalom 6.2- kan det funka? Eftersom jag är så lätt så kanske det gör sig bättre än ett RSR? Stealth är ju också en variant men då blir det mycket nytt med både RDM mast och mastfot, dessutom blir det 6.4:a som är onödigt nära 7.0. Men för linjens skull hade det kan varit att föredra? Jag har blandat 05-07 på prylarna ovan (mest 07). Jag inser att det finns lika många tips som det finns seglare vad gäller märke och storlek men om du orkat läsa ända hit så får du gärna ge ditt!
    Tack på förhand, god jul och gott nytt!
    Mvh Per

    svartepeter svarade 14 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    25 december, 2009 vid 13:18

    Jga skulle ha satst på RS Slalom eller racing eftersom du har en X6 mast redan.
    Stealth 6,4 är grymt bra, men som du säger så behöver du ju mast då, samt att hoppet kanske blir lite litet jämfört med 7,0 (speciellt om ditt 7,0 Stealth är 07 eller 06 då dessa årgångar av Stealth har lite mindre botten drag än 08 och framåt)

  • kinetic

    Medlem
    25 december, 2009 vid 13:33

    Det går ju att sy ihop ett sprucket förlik, råkade utför samma sak på ett Gun -06, Surfers sydde ihop det för 1000kr. Nu har jag inte vågat dra på fullt nedhal efter lagningen då jag är lite orolig för att lagningen inte “pallar”, speciellt efter att jag upptäckt att man “snålat” lite med o tejpa sömnarna (finns minst en “spricka” vid ett av de nya stygnen). Har förstärkt området med vanlig tejp men kommer tejpa med märkduk tills nästa säsong, o kommer då dra på rätt nedhal, sen får jag hoppas att det håller. Som tur är har jag ytterligare ett segel av samma typ & storlek i reserv om det nu skulle gå sönder.
    Annars skulle jag om jag vore dig satsa på ett NYTT segel, då vet man vad man får, dessutom har man garanti mot fabrikationsfel, i GUN’s fall hela 2 år.

  • bollen

    Medlem
    25 december, 2009 vid 15:19

    Hej,

    Tack för svar!
    MacTS: Hur brukar du rigga dina stealth 07? Framförallt när det brallar i, jag får ingen fjong på 7.0:an riktigt… Jag har rätt mast.

    Kinetic: Har försökt laga en stealth 7.0 på surfers. Pajjade första gången jag använde det efter lagning… Välinvesterade pengar- not! Köpte ett till istället.

    Mvh P

  • lasse-n

    Medlem
    25 december, 2009 vid 15:25

    Om du funderar på ett NP RS Slalom så har jag ett 6,7 m2 2008 Mk II
    till salu för ett väldigt bra pris. Köptes nytt i maj 2008 och är lite seglat.
    lnils@swipnet.se

  • kinetic

    Medlem
    25 december, 2009 vid 15:28

    Bollen: Ajdå…Då är det inte bara min “känsla” som säger mig att lagningen kanske inte kommer hålla för korrekt nedhalsspänning…Nåja det visar sig, men jag kommer tejpa med märkduk. Har testriggat seglet typ 2-3 gånger o kört med det en gång, men som sagt lite snålt med nedhal, behöver ca 2cm till för att det ska vara så där super-snabbt. Iofs har jag haft dryga 33 med det riggat så här men de sista 2cm gör en hel del, seglet blir helt annorlunda, härligt släpp o det verkar klara “hur mycket vind som helst” då…Jag tycker att du skall ta en titt på GUN helt klart, du får ett nytt sådant för ungefär samma pengar som ett begat Nisse Pryd eller liknande, fördelen är att du har 2 års garanti…

  • tobhed

    Medlem
    25 december, 2009 vid 16:03

    Tänker sälja ett RS:racing EVO II 6,2 (årsmodell 2009/2010) – är du intresserad så skicka PM

  • imported_macts

    Medlem
    25 december, 2009 vid 19:48
    Bollen;593226 wrote:
    Hej,

    Tack för svar!
    MacTS: Hur brukar du rigga dina stealth 07? Framförallt när det brallar i, jag får ingen fjong på 7.0:an riktigt… Jag har rätt mast.

    Kinetic: Har försökt laga en stealth 7.0 på surfers. Pajjade första gången jag använde det efter lagning… Välinvesterade pengar- not! Köpte ett till istället.

    Mvh P

    Jag riggade dom med mycket nedhal, mycket negativt uthal (typ seglet ligger emot bommen nästan fram till hängseletampen)

  • bollen

    Medlem
    25 december, 2009 vid 23:08

    MacTS: Hur mycket nedhal? Jag har dragit enligt spec och rotationen på lattorna är helt kass- även med tokdrag slår de inte över av sig själva. Har provat att släppa lattspänningen utan att det blir bättre. Har en naish firestick 100% till. Har lite samma problem med 7.6:an, denna är en 06:a dock. 8.2:an funkar kanon däremot … Men denna är ju på 490.

    Tack för alla tips!

    MVh Per

  • imported_macts

    Medlem
    26 december, 2009 vid 12:38

    Hej

    Nån centimeter mer än max kan man allt dra 07:orna. Vill minnas att roteringen var ganska bra på mina (hade 9,0-7,6-6,5-6,0), men visst fick man rycka till bra nog ibland för att få rotering

  • bollen

    Medlem
    27 december, 2009 vid 08:29

    Ålright får hoppas att julgröten gör att man orkar dra en extra centimeter, risken finns väll att den inte sätter sig på armarna iof…

    MVh Per

    Ps Tobias & Lasse, ni har PM …:smile: Ds

  • kinetic

    Medlem
    27 december, 2009 vid 08:43

    Bollen: Lite teflon/smörjspray på rullarna gör att man drar nedhalet lekande lätt utan vev!

  • appel

    Medlem
    27 december, 2009 vid 18:31
    kinetic;593347 wrote:
    Bollen: Lite teflon/smörjspray på rullarna gör att man drar nedhalet lekande lätt utan vev!

    Har du en länk till sprajen?

  • tobhed

    Medlem
    27 december, 2009 vid 18:33
    Bollen;593345 wrote:
    Ålright får hoppas att julgröten gör att man orkar dra en extra centimeter, risken finns väll att den inte sätter sig på armarna iof…

    MVh Per

    Ps Tobias & Lasse, ni har PM …:smile: Ds

    Bollen, du har ett PM med ett erbjudande om att segla det snabbaste seglet till ett kanonpris =)

  • kinetic

    Medlem
    27 december, 2009 vid 19:45

    appel: Det är denna jag använder, finns säkert andra minst lika bra!
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82846

  • bollen

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 20:39

    Hej,

    Efter mycket om och men så blev det lite enligt kinetic- kartongnytt… Det blev en TR5:a 6.3, var då tvungen att köpa en ny mast iof så det blev ju inte riktigt den budgeten man tänkt sig men :tongue:
    Varför inte NP som jag var inne på från början? Jo lite orolig för detta:
    http://www.peterman.dk/windsurf-NP-RS-series-780gb.htm
    Då jag dessutom själv pajjat en RS5:a både i mastliket och i lattorna och enligt denna gubbe finns problemen kvar… Och om man då skall ma max ut av en RSR så är det ju X9 som gäller och dessa verkar ju heller inte 100% och nu hade ja ju en X6 så isåfall ett slalom men detta verkar inte vara lika bra vid tokdrag som RSR.
    Mastliks problemet har jag ju också fått med Severne och Naish så därför ytterligare ett märke, enligt MvM så pallar TR seglen bra med variation i nedhalet (de nyare seglen) ger kanske bättre hållbarhet? Vi får se!

    Kinetic: Vev har jag bara använt på min RS5 innan jag började med MXT behövs inte med dessa…

    MVh P

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segeltips- storlek ungefär 6.2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.