Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Selar
-
Selar
Publicerad av anonym-anvandare på 12 december, 2002 vid 18:14Hej jag undrar vad som är bäst sittsele eller midjesele?????
anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag föredrar midjesele!
Mer frihet! Du sitter inte fast med ändan vilket gör att du har mer rörlighet.
Fördelen med sittsele är att du har tyngdpunkten längre ner, vilket gör att du kan hålla draken i mer vind utan att tappa kontrollen.
-
Har det någon betydelse om man e nybörjare??????????:000:
-
skillnaden är väl personlig. vilket man tycker är skönast… höjden på kroken inverkar på kroppsställningen när man står på brädan.
erik.
-
Sittselen är säkrare.
Många kalla midjeselarna för disc-braker… När du strular till det och kite:n dyker genom power-zone så är det lätt att knäcka diskar i ryggen.Jag kör själv med midjesele, mer frihet. Hört att de nya Pro Limit selarna ska vara bra. De gamla var riktigt kassa.
Kontentan torde vara, börja med sittsele tills du har bra koll, sedan kan du byta om du tycker att det är värt risken.
/Chris
-
Jag gillar midjesele bättre. För en normalt byggd person sitter korken på en midjesele mer mitt för din tyngdpunkt vilket ger bättre balans och rörlighet. Därför åker de som håller på med mycket trix och hopp ofta med midjeele. Kroken sitter också närmare axlarna vilket gör att avståndet till bommen inte ändras lika mycket om du hoppar och hänger upp och ner osv. Du har också bättre hävarm om du lutar dig bakåt (kroken är längre från brädan) vilket hjälper dig hålla i draken och kanten i vattnet när det blåser riktigt mycket. Det sista är iofs bara sant för duktiga åkare med en ”rak” åkstil med rak höft och rygg och som kan åka mycket bakåtlutade. Om du har en böjd sittande åkstil (vanligt för nybörjare), är det lättare med sittsele eftersom draget sitter lägre och du kan ”sitta” med hela din tyngd i kroken.
Å andra sidan orkar du surfa mycket längre i en sitt sele, speciellt om du är nybörjare… ryck och drag trycker inte över magen och bröstkorgen på samma sätt. Du slipper risken för knäckta revben osv och det är inte lika viktigt att selen sitter riktigt tight. Det är mycket farligt att surfa med en midjesele utan ”mjukt stötdämpande material i rygg och sidor” eller som sitter för löst. Det är mindre farligt med en bra sittsele som sitter lite löst.
Börja med en sitt sele. När du behärskar surfingen och börjar fokusera på att hoppa och göra trick kan du låna och prova en bra midjesele, du kommer förmodligen märka att balansen ökar och det är lättare att göra trick osv. Sen kan du gå från sitt till midje sele när du tycker det är viktigare med balansen och rörligheten än med avlastning och komfort.
Jag tycker att dakines selar med handtag på ryggen och kniv är jätte bra. Som sagt, om du köper en midjesele, se till att den inte är för stor.
lycka till
/Jonas -
Den enda sele som gäller om man vill vara riktig man är Anders Bringdahls ”Stringsele” från 80-talet, en riktig klassiker inom surf S/M, tilläggas kan att den helst helst skall vara modifierad med en välplacerad råbandsknop vid erektum.
//Lennart -
tack för alla svaren enfråga till bara.
Har någon en gammal extra sele hemma som man inte behöver så är ajg intreerad? obs den behöver inte vara gammal
maila gärna till h_hellman@hotmail.com -
Anders Bringdals stringsele är tyvärr inte till salu, men som medlem i sthlm kiteboard så finns det möjlighet till ett teståk
, förutsatt att du kör naken och en filmkamera är med under hela testet.
//fredrik a -
är det någon som vet en bra afär i stockholm då där dom inte är så jäkla dyra?
kan man ha sama sele på vinten som på somaren om man skulle vilja snö kitea lite?? -
stringen funkar i alla väder, bara man är naken! Näh, nu ska jag inte vara så jävla oseriös… sorry.
släng in frågan på http://www.stockholmkite.org (länken: forum ) istället.
//fredrik a
Logga in för att svara.