Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele: Sitt/midje? Midje/sitt?

• Sele: Sitt/midje? Midje/sitt?

Publicerad av sode på 3 juli, 2005 vid 19:10

Jahapp, efter att ha ”blivit med bräda” (bortsett från pråmtiden) så börjar det bli dags att se på övrig kringutrustning, däribland selen. Har hittills kört med nån form av flytväst med ”inbyggd” krok, men känner att man kanske inte riktigt får den tyngd/tryck som behövs alla gånger. Således står inhandlande av sele på tur, dock är jag väldigt osäker på om jag skall ha en sitt- eller midjesele, och hoppas att Ni kan hjälpa mig välja…

Är nybörjare (på nytt känns det som med nya brädan), och är ingen freestyletrixare utan just nu känns det viktigaste att lära sig hantera brädan så att jag blir ett med den, så det är väl plana (oftare), gippa, vattenstarta, (hoppa?) o dylika saker som hägrar mest just nu…

Vilka fördelar/nackdelar finns för de två alternativen? Har provkört en sittsele, dock nådde jag aldrig upp att kroka i (kombination av taskig teknik o korta linor)… Är en midjesele mer förlåtande under sådana omständigheter? Den lokala sportbutiken säger att midje- används enbart för wave, och sitt för vanlig freeride, men jag tycker mig få intrycket här på forumet samt köp/sälj att många kör midje- även för ”vanlig” segling…?

Tack på förhand för Er tid och hjälp!

stewen svarade 19 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2005 vid 19:26

Har just bytt från sitt till midje och det är jag nöjd med. Jag är själv halvnybörjare och tycker att midje selen funkar fint till allt. Bättre vinkel på kraften och lite ”snabbare” att få igång draget med på något sätt. Skönare för ryggen tycker jag dessutom. De tips jag hört och läst säger midjesele i alla lägen. (Om man inte som AB skrev här att han hade har lättare med ryggen i sittselen förståss…)

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juli, 2005 vid 06:27

Tack! Finns det fler som har åsikter inom ämnet?

• calle_b

Medlem
    4 juli, 2005 vid 07:30

Japp, kör midjesele tycker jag.

Jag har nu min första av 7 säsonger med midjesele, tidigare bara sittsele. Jag fick med ens lite mer upprätt segelstil, mycket skönare, och det gick plötsligt lätt att kroka i och ur. Det är helt enkelt bättre med midjeselen. Sen har vi det där med ryggen. Jag har inte märkt av det, men å andra sidan är jag 25… Kan vara lite motigare för de som är äldre kanske?

Det blir grymt bra iaf. Midjeselar finns i grymt varierande priser och utföraranden. Åk till någon och pröva, och försök ”kroka i” på plats så du känner in den.

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juli, 2005 vid 07:42

Jag använder aldrig midjesele. Värdelöst att segla snabbt eller ta höjd. Man kan helt enkelt inte låsa ner segel och bräda ordentligt med midjesele. Dessutom får man ingen bekväm ställning. Vid vågsegling kan det vara skönt att kunna kroka i och ur riktigt fort därför används midjeselar där. (Skall erkänna att jag inte seglar våg sarskillt ofta) Jag har en sittsele med högt ryggstöd vilket jag tycker är gött då jag är ganska lång. En annan fördel är att den har 4 infästingspunkter på vardera sida vilket innebär att man kan justera krokhöjden en del. Släpper man på de nedersta och spänner de övre kan man höja kroken rätt mycket. Det tycker jag funkar utmärkt.

• stewen

Medlem
    4 juli, 2005 vid 07:52

Aldrig provat midjesele men här väldigt nöjd med min sittsele med hög ryggplatta… Det gör att man kan hänga lite hur man vill. Kroken är lika högt som på en midje sele.
    Ska du ha en sittsele köp en sån…
    Köp ingen renodlad sittsele som endast går om höfterna. Sett nybörjare med sådana som har haft stora problem att kroka i och ur eftersom kroken sitter så lågt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele: Sitt/midje? Midje/sitt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.