-
Sele: Sitt/midje? Midje/sitt?
Jahapp, efter att ha ”blivit med bräda” (bortsett från pråmtiden) så börjar det bli dags att se på övrig kringutrustning, däribland selen. Har hittills kört med nån form av flytväst med ”inbyggd” krok, men känner att man kanske inte riktigt får den tyngd/tryck som behövs alla gånger. Således står inhandlande av sele på tur, dock är jag väldigt osäker på om jag skall ha en sitt- eller midjesele, och hoppas att Ni kan hjälpa mig välja…
Är nybörjare (på nytt känns det som med nya brädan), och är ingen freestyletrixare utan just nu känns det viktigaste att lära sig hantera brädan så att jag blir ett med den, så det är väl plana (oftare), gippa, vattenstarta, (hoppa?) o dylika saker som hägrar mest just nu…
Vilka fördelar/nackdelar finns för de två alternativen? Har provkört en sittsele, dock nådde jag aldrig upp att kroka i (kombination av taskig teknik o korta linor)… Är en midjesele mer förlåtande under sådana omständigheter? Den lokala sportbutiken säger att midje- används enbart för wave, och sitt för vanlig freeride, men jag tycker mig få intrycket här på forumet samt köp/sälj att många kör midje- även för ”vanlig” segling…?
Tack på förhand för Er tid och hjälp!
Logga in för att svara.