Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Selget "baktungt" i låga vindhastigheter

• Selget "baktungt" i låga vindhastigheter

Publicerad av woppe på 10 juni, 2006 vid 09:27

Hej!
    Jag fick i våras min utrustning. Det är en F2 Hornet 134 liter, North Sails Natural 7.0m2 med North Sails Silver bom och mast. Problemet jag har är att det känns som seglet vill falla bakåt (mot fenan) när det är lite vind, och jag får ställa mig framme vid mastfoten för att i längden orka hålla upp seglet om det inte blåser så mycket.

Dessutom så får jag sådana där rynkor/veck eller vad det kallas ovanför den nedersta lattan som pekar uppåt mot bakre delen av seglet. Jag har fått tips om att jag kan ha för mycket uthal, men det blir så även utan något uthal över huvud taget.

Hoppas nån kan hjälpa mig med mina funderingar!

woppe svarade 18 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • calle_b

Medlem
    10 juni, 2006 vid 09:41

hmm

Prova att skruva lite på lattorna i den nedre delen av seglet, och se om du kan få bort vecken. 7.0 segel väger ju lite grann så det är mkt möjligt att du helt enkelt är ovan vid vikten. Masten ska juh hålla vikten i seglet, inte du… Kolla även om du kör med korrekt mängd nedhal. (de vita prickarna uppe i seglet, VTS-systemet..)

Ha d gott

• woppe

Medlem
    10 juni, 2006 vid 09:59

Om jag skruvar ut lattorna försvinner en del av vecken, men då sträcker de sig längre framför masten och jag behöver både då och då hjälpa till med handen för att föra över lattorna till andra sidan masten.

• Knatte

Gäst
    10 juni, 2006 vid 11:22

Kan du inte slänga upp en bild på ditt riggade segel, så kanske vi kan ordna bättre omdömme :laugh:
    Ta gärna flera bilder och gärna på VTS-markeringarna i övre delen av seglet. I och med att allt är North, så borde ju prylarna passa ihop i alla fall.

• ian

Medlem
    10 juni, 2006 vid 17:17

mer nedhal?

• alexasu

Medlem
    10 juni, 2006 vid 19:01
    Ian wrote:
    mer nedhal?
    ah, svaret på livets alla svåra frågor…
  • woppe

Medlem
    10 juni, 2006 vid 19:13

Faktiskt så såg jag till att dra mer i nedhalet idag, och det kändes bättre. Visserligen blåste det mer också..
    Jag har grejerna i stugan, jag tar kort när jag kommer dit igen (imorrn kanske)!

• Oregistrerad

Gäst
    11 juni, 2006 vid 11:21
    Woppe wrote:
    Faktiskt så såg jag till att dra mer i nedhalet idag, och det kändes bättre. Visserligen blåste det mer också..
    Jag har grejerna i stugan, jag tar kort när jag kommer dit igen (imorrn kanske)!

Ha minst minsta rec nedhal (mer om det blåser lite mer) enligt vts-trimmet. annars blir det ingen bra riggning.
    Uthalet däremot kan du släppa nästan helt. Prova dig fram med uthalet men man tjänar inte mycket på att ”undernedhala” sitt segel. Det blir mest konstigt och man får putta på lattor, fel dragpunkt, etc.

rynkorna låter som dålig lattspänning, spänn in lattorna lite och se om det händer något. se dock till och ha dragit i nedhalet och lite i uthalet innan du spänner in dem. Spänn inte för mycket (lattan blir s-formad) får du s-form så spänn ut lattan något tills s-formen försvinner där har du maxinspänning på lattorna mer skall du inte ha men du kan ha något mindre än så! prova!
    lycka till

• woppe

Medlem
    12 juni, 2006 vid 20:06

Tack för tipsen. Självklart glömde jag fota seglet, men jag ska prova det där med lattorna en gång till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Selget "baktungt" i låga vindhastigheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.