Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Session bag!

  • Session bag!

    Publicerad av hzon på 8 maj, 2006 vid 09:37

    Tjena!

    Jag har tänkt investera i en session bag som man kan ha allt utom brädan i,
    tanken är att få upp allt på taket för att frigöra utrymme.

    Är det någon som har erfarenhet av Prolimits session bag vadderad 5 mm.
    Jag behöver en bag där man kan få i 3 segel 2 bommar och 2 master.
    Denna bag verkar ju riktigt najs!

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=19

    Vad tror ni?

    Tacksam för tips!

    /Andreas

    ola-h svarade 18 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • endy

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 09:41

    Har själv en sådan bag, riktigt bra!
    Jag får ner 5-6 segel 3-4 master och 2 bommar med lite våld!
    Smidig storlek och bra funktioner och remmar.

  • hzon

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 10:06

    Tjena Endy!

    Jag har en 460 och en 490 mast. Då borde ju freeride bagen funka fint!
    Har du den på taket? tar den upp mycket vind?

    /Andreas

  • endy

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 10:16

    Tjena tjena!

    Ja då är det bagen för dig!
    Jag brukar inte köra den på taket, har den mest på längre resor, men den är ganska kompakt och inte så hög vilket borde vara bra för luftmotståndet.

  • deebee

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 10:28

    Ska du ha grejjerna på taket kan det vara läge för en sådan här bag!

    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_58&products_id=169

    …så slipper du mosa dina segel när du spännar fast bagen.

    /Daniel

  • adde

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 10:52

    Har du 2 master och 3 segel finns ju Aero modellen som är lite mer slimmad också. Baggar verkar Pro-limit göra riktigt riktigt bra!

    /adde

  • brutus

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 11:06

    NP bagen är kalasbra sånär som på en sak…
    jag önskar man kunde få ner bommen utan den mängd våld som krävs för att sedan stänga blixtlåset.
    Jag lägger bommen i botten och sedan går det in max två st segel (+ 3 st master undertill), men det tar på krafterna att sedan stänga den…
    vet inte hur det är med dom andra bagarna av samma modell om dom rymmer bommen med, men det är ju rätt skönt att bara ha två upp-o-ner spring till vindsförrådet – brädan och bagen. + allt annat junk som jag brukar låta ligga i bagageutrymmet då…
    Har den sällan på taket, slänger in den i bilen, men när jag sist hade den på taket så var det en massa spännen och spännband på bagen som låg o smattrade mot taket när jag körde. Och inte i takt med musiken heller…

    Sista grejen – de håller som fan, verkligen bra kvalitet!
    /M

  • pure

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 13:24

    Har inte testat men funkar det bra att ha bommen/arna i boardbagen?

  • canoya

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 13:31

    Tänk på att en bag med allt utom brädan i blir tung att häva upp på takräcket.

  • borje

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 13:58
    pure wrote:
    Har inte testat men funkar det bra att ha bommen/arna i boardbagen?

    En bom i boardbagen och boardbagen fastspänd på taket borde betyda märken från bommen i brädan! Jag skulle inte chansa!
    Men jag är ju bara en fattig student.

  • j_lydevik

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 17:19
    deebee wrote:
    Ska du ha grejjerna på taket kan det vara läge för en sådan här bag!

    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_58&products_id=169

    …så slipper du mosa dina segel när du spännar fast bagen.

    /Daniel

    Sessionbagen har öglor på sidorna, så man behöver inte mosa seglen med den heller! Har precis köpt mej en sessionbag, men har ej fått testa den på taket ännu. Men det verkar lovande…

    -Johan

  • fastforward

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 21:10

    Jag har en pro limit aero bag. Inga problem att få plats med master, segel och ett par bommar. Sedan har den öglor på sidorna så att man kan dra rep/band under bagen istället och undvika att krossa prylarna.

    Men hur gör ni som har dessa bagar med öglor för att förhindra att bagen glider till höger/vänster? Man måste ju spänna varje ögla utåt för att förhindra detta och det kräver ju en massa knytande. Jag har funderat på att skaffa 4st korta “snabbspännband” som har hängandes i öglorna och sedan bara spänner mot respektive rakräcksslut men finns det ingen bättre lösning?

  • ola_p

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 08:11

    Kan du inte helt enkelt lägga ett halvslag runt takräcket vid varje ögla?

  • hzon

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 08:48

    Jag funderar på att köpa en Prolimit Aero modell. Jag samtalade med Rikard på surfbutiken och han menade på att det inte skulle vara några problem att fästa bagen på taket. Det finns öglor under bagen som man trär spännbanden igenom.

    Som Ola skrev det är ju bara att lägga ett halvslag runt varje ögla och sedan fästa den ordentligt i takräcket. Då kan den inte glida åt någon riktning.

    Hur många bommar, segel och master får du i bagen?

    /Andreas

  • fastforward

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 23:22
    Ola_P wrote:
    Kan du inte helt enkelt lägga ett halvslag runt takräcket vid varje ögla?
    Med ett separat band för varje ögla då eller?
  • fastforward

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 23:25
    Hzon wrote:
    Jag funderar på att köpa en Prolimit Aero modell. Jag samtalade med Rikard på surfbutiken och han menade på att det inte skulle vara några problem att fästa bagen på taket. Det finns öglor under bagen som man trär spännbanden igenom.

    Som Ola skrev det är ju bara att lägga ett halvslag runt varje ögla och sedan fästa den ordentligt i takräcket. Då kan den inte glida åt någon riktning.

    Hur många bommar, segel och master får du i bagen?

    /Andreas
    Nu har jag pinsamt lite prylar men jag kan tänka mig att det inte ska vara något problem att få plats med det som står på surfbutiken-sidan: 3-4 segel, 2 master (det finns 4 fack iaf, beror på om man vill ha separerade mastdelar eller inte) och 2 bommar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Session bag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.