Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sexvax bra eller icke?

  • Sexvax bra eller icke?

    Publicerad av nordgren på 19 augusti, 2003 vid 09:07

    Hallå har setat och funderat lite nu när det inte blåser här hemma och kom att tänka på att vågsurfare använder sexvax till sina brädor för att minska friktionen så att de går snabbare i vattnet. Nu till min fråga, någon som testat detta till vindsurfing? tongue.gif Jag menar det måste ju vara kanon tycker jag, minska friktionen, kommer upp tidigare i planing och så… Så om man ska vaxa brädan, ska man sattsa på typ sexvax, teflonspray eller något annat vax??? confused.gif Eller kan det vara så att brädan inte blir lika stadig på vattnet och kan gå i sidled? (Hum tycker inte att det borde vara så men kanske…) Eller är det slöseri med tid eftersom det spolas av snabbt eller något??? Hum, nej jag tror att det funkar men berätta vad ni tror. laugh.gif

    wisco svarade 20 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • jpeter

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:11

    Sexwax används på brädans ovansida för att minska friktionen mellan bräda och surfare.

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:11

    Du har nog fattat lite fel…Sexvax har man på OVANSIDAN av surfbrädan för att ÖKA friktionen mellan fötter och bräda.
    Diverse ytbehandling av undersidan ger nog minimal effekt…

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:12

    Fan, du hann före… laugh.gif

  • nordgren

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:15

    Jaha fan då har jag fattat det hela helt fel….oups, men min tanke med tex något friktionsminskande som teflonspray borde ju funka så att brädan går lättare genom vattnet?

  • jpeter

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:19

    Nej, en matt yta binder lite vatten och då blir friktionen minst. Vatten mot vatten ger lägre friktion än bräda mot vatten. En helt blank yta har alltså mer friktion än en lite skrovlig.

  • frog

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 09:23

    Jo sexvax används på ovansidan. Om du använder annat vax(bilvax, båtvax…) så kommer inte brädan att “glida” åt sidan. Det är endast fenan och kanten på brädan som motverkar detta. Sen tror jag inte vax gör så mycket på prestandan. Men det ger ju kanske lite psykologisk verkan…..

  • jerkz

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 13:59

    som Jpeter skrev. En blank och fin undersida gör brädan trögare i vattnet, medans en lite “sträv” undersida går lättare.

  • johan_m

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:15

    Betyder det att om man ruggar upp undersidan lite med ett sandpapper så blir det mer friktion, och man får lättare högre fart? smile.gif

    //johan

  • nordgren

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:31

    Varför är alla brädor så blanka och fina då? Borde man inte rugga upp brädorna då? Eeeh det är ju inget jag skulle göra direkt… (eller sett någon annan göra)

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:32

    Tycker min Goya kändes lite sträv sist jag klappade den…

  • sunkan_

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:33

    Min RRD är allt annat än blank på undersidan, helt matt är den men inte sträv direkt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:35

    En vaxad bräda (båt- & bilvax) ger mer “mostånd” i vattnet, men finishen på bräda förbättras givetvis, smuts fastnar inte lika lätt.

    Förr så slipade man med våtslippapper (kornstorlek runt 400) på undersidan brädan för att öka hastigheten på race-brädorna. Nackdelen är förstås att man får en matt yta och inte den fina finishen som brädan förhoppningsvis hade när den var ny.

    …Men vad gör man inte för att öka farten?! 😉

  • nordgren

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:35

    Hoho det är väll bara för att du ligger och kramar den om nätterna och gnider skäggstubben mot den. wink.gif
    Nej men seriöst, det är ju ingen ny bräda som är speciellt sträv? (Nej jag räknar inte med 3ans sandpapper men ändå)

  • nordgren

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:37

    Jasså ja där ser man… det var som rackarns.
    Fram med blästringsmaskinen då? Hohoho wink.gif

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:42

    Jo, den var sträv, eller iaf “matt” när den var splitter ny. Att den sen blivit strävare av mitt skägg gör den förhoppningsvis bara ännu snabbare.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sexvax bra eller icke?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.