Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer SC6/8 i NP Saber 6.7 ?

• Simmer SC6/8 i NP Saber 6.7 ?

Publicerad av nlc på 13 april, 2007 vid 11:20

Tänkte köpa ny mast till mitt NeilPryde Saber 6.7 -06, kör just nu på en FiberSpar 3200 (30%) 430 cm med 35 cm förlänging, vilket kanske inte är helt optimalt. Kravet på den nya masten är > 30% kolfiberhalt och helst ett pris < 3500 kr. NP X6 (80% / 4500 kr / 2.0 kg) som är den rekommenderade masten av NP uppfyller tyvärr bara ett av mina krav och är inte ens pre-preg (lite dåligt för det priset tycker jag). Så kollade jag runt lite på forumet och det verkar som om några kör Simmer-master till NP-segel och att SC6:an (55% / 2500 kr / 2.0 kg) är både lätt och hållbar. Ett annat alternativ är SC8:an (75% / 3200 kr / 1.7 kg). Någon som har en åsikt eller erfarenhet om det skulle kunna passa ?

johanc svarade 18 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • LARRY

Medlem
    13 april, 2007 vid 12:04

Jag körde NP Expression -06 med SC6 och SC10.
    Funkade kanon med båda och skulle nog själv inte i det fallet lägga de extra pengarna för NP mast. Har dock ingen erfarenhet av Saber.
    //L

• thomme

Medlem
    13 april, 2007 vid 18:10

Jag kör Saber 7,2 -04 , jag körde först med en gammal Fiberspar WC 460 men var inte riktigt nöjd, förra sommaren köpte jag just SC 6 460 på inrådan av Andreas/SP just för att få bättre prestanda X6 460 var slutsåld och simmer masten ska passa lika bra enligt honom.

Jag har inte testa någon NP mast i seglet men det blev mycket bättre med Simmer masten än med Fibersparen iaf. Så här ser det ut på simmer sc6

• nlc

Medlem
    13 april, 2007 vid 18:54

Yesss, det ser ju riktigt snabbt ut! :cool2:

• nlc

Medlem
    22 april, 2007 vid 15:25

Det blev en SC-6 460, sitter som en smäck i seglet 🙂

• thomme

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 19:34

Jag har nu testat med Challenger SDS 85 460 mast i mitt saber 7,2 och jag gillar det mkt mer än med simmer masten, rejält löst i toppen men ändå buk vid bommen. Detta gav bra bottendrag. Priset lite högre än SC 6 men den femhundringen är det värt om man är lite tyngre ( jag +100 kg ). Jag funderar att testa med 430 resp 490 till mina andra Np segel ( 8,2 saber samt en search linje ).

• johanc

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 16:13

Jag kör på Gun C55 460 i mitt saber 7.2 Funkar gott bra med rejäl buk (lattorna går i bommen) och fint släpp i toppen. Dessutom rätt prisvärt…

JohanC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA