Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing singel till thrusterbygge

  • singel till thrusterbygge

    Publicerad av sailortrash på 19 oktober, 2015 vid 07:43

    hej

    tänkte dela med mig av ett bygge som säkert en hel massa vindsurfare går och funderar på – kan man bygga om en singel till thruster? Inte Björn Daniels klass på detta, men så är minverkstad mindre oxå..=)

    den gamla häcken som fick smaka på sågen var en fanatic cross på 99 l från ca 2002 eller så. Jag mailade förstås till Svenne på boardcorner, och S. hjälpte såklart till…med material och en ritning..

    jag köpte minituttle boxar (mini powerbox), men brädan var så tjock att jag var tvungen att skarva röret med ett pvcrör..

    sen fick man såga och gjuta fast med (svennes) epoxi och microballonger..jag rörde till ett rätt tjock spacker för jag sågade lite stort..det vart många vändor med spackel innan de blev bra (bilden visar inte slutresultatet..)

    jag kunde inte hålla mig så jag gav mig på en fishtail oxå…

    spackla/slipa…lång historia kort…fenor från K4

    häcken behövde ju lite färg efter ombyggnationen, så jag tömde lite blå och grå färg jag hade över..tänkte jag skulle hoppa till himmelen med denna senare..

    Hemmagjord fanatic triwave, under 1500:- ink. thrusteruppsättning..=)

    jag har provat den faktiskt, men med vanlig singelfin. eftersom jag kört en hel del på brädan så märka jag stor skillnad mot innan fishtailen, framförallt i gippradien. Sen gick även brädan igång lite senare tyckte jag, men det kan även berott på att jag inte hade pluggat boxarna (det borde ju påverka). Förhoppningsvis får jag testa den som tri fin innan det blir för kallt..

    tws svarade 7 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 06:12

    Kul, tycker det ser schysst ut, är teckningarna på undersidan original eller egna?
    Är väl ett bra exempel på att man kan göra projekt som inte kostar skjortan och är ganska “safe”. Återkom gärna med hur den funkar med thrusters.

    “Alla vill till himlen och åka limousine förstås” – Thåström

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 06:27

    jo, ska bli kul att testa om budget bygget var värt det hela. Kanske redan i veckan om man hittar en lucka..

    teckningarna är inte orginal, utan resterna av ett projekt jag inte orkade fullfölja..nu har jag skaffat en airbrush penna också, så just denna bräda lär ändra grafik av och till.

  • jlhp

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 18:02

    Tack! Grymt!!!:smile:

    Går själv i liknande konverteringsfunderingar…

    Återkom gärna med erfarenheter av hur den funkar som thruster kontra singel!

  • sailortrash

    Medlem
    13 november, 2015 vid 18:07

    åright, dax för en uppdatering. Enligt min våtdräkt var det för kallt, men jag fick testa tri-kovertering häcken idag allafall. inte så märkvärdiga förhållanden, 5.7 och lite dyningar, men inga vågor (kapellskär).

    Brädan kräver nu lite bättre teknik nuförtiden, man kan inte lägga för mkt tryck på fenan utan nu krävs lite mer balanserad stance och framfotstryck. Men inga brädor går ju bra i vattnet med för mkt bakfotstryck, det som hänt nu är att felmarginalen är mindre och man får spinout lättare..

    annars gick den fint i vattnet, planar upp lite mjukare och ligger mer i vattnet kändes det som, för den är inte lika stötig som innan. känns som att den driver mer i gippen, accar sig igenom typ, och mjukare. Men jag körde den bara några vändor, sen tappa jag känsel i ben och armar…nog dax för en varmare dräkt..

  • tws

    Medlem
    16 november, 2015 vid 19:41

    Nei du trenger bare ett 15mm lag under drakten. At det blir stivt er en myte for det er kulden som gj;r deg stiv. (stel?) Shorts, armer på leggene, langarmet-T. Sorted. Nå kan du seile hele vinteren og konse på bølgene.

  • dendrite

    Medlem
    16 november, 2015 vid 20:20

    Ursäkta min norska men säger du att man ska ha ett underställ under våtdräkten? Det är något jag hört talas om förut och kanske är en billig lösning för att köra en månad till nu när det blivit kallare?

  • sailortrash

    Medlem
    17 november, 2015 vid 07:29

    Jo underställ gör nog susen. + lite gummilim på hål och sommar som inte är täta. Faktiskt var jag varm om bröst/rygg. Händer var också ok med vantar. Det var Benen och fötterna som försvann. Strumpor och nya skor kanske är lösningen..

    Och underställ..

  • robin

    Medlem
    17 november, 2015 vid 08:31

    Underställ gör stor skillnad och funkar bra även om det inte blir lika varmt som en riktig vinterdräkt. Fram tills förra året seglade jag året om i en 5/3 med underställ och lös huva. Det blir korta pass men det funkar. Täta skor gör sjukt stor skillnad, jag rekommenderar varmt Atan. Kör fortfarande 3 mm och om några veckor går jag över till den tjocka vintervarianten.

  • robin

    Medlem
    17 november, 2015 vid 08:32

    Dessutom är det mycket skönare att byta om före och efter med ett underställ under dräkten

  • sailortrash

    Medlem
    17 november, 2015 vid 09:03

    jo,

    jag har en 5/4/3 vågsurfingdräkt. Den är några år gammal, men om jag tittar igenom bygget på dräkten motsvara den en “mellansegment” dräkt, dvs ca 2500:- i dagens valuta. Den är tejpad överallt på insdan, har grej man drar överhuvudet så inte vatten kommer in mm GBS sömmar… och som sagt, jag fryser inte i dräkten egentligen. Jag kör med västhuva 3mm under.

    det får nog bli strumpor och skor (och kallingar) istället för ngn technobutter a 4500:-

    förra året var den tätare dock, det märks att materialet åldras.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2016 vid 14:53

    @jlhp 736515 wrote:

    Tack! Grymt!!!:smile:

    Går själv i liknande konverteringsfunderingar…

    Återkom gärna med erfarenheter av hur den funkar som thruster kontra singel!

    Tänkte bidra med lite tankar kring singel vs trifin, samt lite resultat av ett hemmabygge (singel till thruster). Jag har nu hunnit testa och utvärdera detta projekt efter bästa förmåga nere på Öland i några dar. Har har kört den som thruster, singel samt jämfört med en goya freewave i liknande volym och bredd.

    Totalt sett kan man säga att med tre fenor är brädan sämre på allt, utom på sväng. Den svänger väldigt lätt, och det går att hinna med 2-3 svängar på de minivågor som bryter på bankarna vid Haga park i + 10 vind. Brädan är märkbart trögare, ligger mkt mer klistrad i vattnet, vilket gör den svårseglat och man blir trött fortare. Det är stor skillnad mot att plugga boxarna och köra den som singel. Skillnaderna i höjdtagning och planingsförmåga märks direkt. Som singel känns den även typ omöjlig att fånga en våg med…

    Jämfört med en goya freewave ca 2007 är nackdelarna ännu mer påtagliga. Men Även jämfört med goyan svänger min bräda betydligt bättre.

    Sammanfattningsvis tycker jag att själva ombyggnationen gick som den skulle. Jag visste inte riktigt vad som skulle hända men brädan svänger nu tillräckligt bra för att fånga småvågor. men totalt överväger nackdelarna, och brädan är klart sämre nu än innan som allroundbräda. Den är trögare och känns tyngre, och man får jobba mer för att ha bra kontroll. Idealt ska kanske en multifening kännas lika rapp som en singelfin, jag upplever inte att min twinbräda känns så här klistrad i vattnet.

    Kanske funkar en sådan här konvertering bättre på en mer renodlad vågis.

    Klart slut.

  • raggarn

    Medlem
    2 juli, 2016 vid 17:19

    tjena
    ska montera thrusters på min gamla Mistral vågis för bättre sväng på vågen….
    några funderingar…
    vilken vinkel la du på thrustern jmf me singelfenan,,??..mittlinjen alltså..
    fanns väl några mått i en annan tråd där Ola hade tips …. vill helst inte få en trögare bräda
    men kan ju köra pluggat när vågorna e för små…och jag behöver farten
    tror du inte att din häckmoddning gör brädan trögare..?? fenan ser ju ut att va väldigt nära bak-kant….och med en bakåtsvängd vågfena bakom brädan..??

    inga spinout issues med singelfin..?? i high speed höjdtagning alltså

    och vilka fenstorlekar körde du ?

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2016 vid 21:04

    Jag hade ingen/liten vinkel, toe in eller vad ert heter, kanske 2 grad. Satte de bara rakt. Det är ett visst v i brädan, så fenorna lutar lite mot railen kanske 1 grad.

    Fishtailen kan ju påverka, men är lite tveksam till det. Jag tyckter den svänger bättre än innan jag fixade tailen. Jag tror den känns trögare för att fenorna ger mindre lyft och för att brädan är tyngre. Tycker inte det är superstor skillnad mellan tidigare och singel med pluggade boxar. Men lite trögare är det tror jag.

    Spinout tycker jag inte är ngtnproblem. Känns som att köra twin tycker jag, kräver lite bättre teknik o h är mindre förlåtande. Höjdtagning med singel är klart bättre med singel, men inga problem med tri-uppsättning.

    Jag tycker totalt att brädan blev bra för småvågor, men dålig som allround, och tråkig att köra bump n jump med. Den var rätt ok innan, men känns lite trögare nu. Svårt att säga hur det blir med en annan bräda, min hade typ freerace rocker innan.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2016 vid 21:05

    Fenorna var 16/12/12 tror jag

  • raggarn

    Medlem
    2 juli, 2016 vid 21:18

    @sailortrash 739993 wrote:

    Fenorna var 16/12/12 tror jag

    ok
    tack för svar och erfarenheter
    tycker du ska testa en större mittfena typ 20
    tänker själv 24-20 mitt och har köpt k4fin shark 6 cm till sidefins
    men har ca 90kg att dras med på 92 liter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing singel till thrusterbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.