Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sitt eller rygg sele?

• Sitt eller rygg sele?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 augusti, 2002 vid 22:04

Sitt eller rygg sele?
    Står nu i valet å kvalet att köpa ny sele..
    Vad skall man ha för någon? Märke, modell osv., osv….
    Såg Hugo´s nya W2003-sele nere i Skanör/Falsterbo, men fick aldrig ”läge” att prata med honom… Hur som helst, den verkade skön…
    Är det någon som kört med både sitt och rygg -sele?
    Själv har jag bara kört med sitt-sele, då det känns
    som man får ner mer kraft till brädan… (kan dock ha fel..)
    Vore tacksam för alla kommentarer som lämnas 🙂

anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 1 Medlem · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2002 vid 15:50

jag undrar också, själv funderar jag på att byta till midjesele för att nå bommen bättre när man skotar ut, låter det rimligt? jag tycker att man borde få mer tryck på brädkanten med midjesele dessutom!?
    /david

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2002 vid 18:07

den er jevligt go, förresten så tror jag det är en 2002 sele..hehe jag kanske överdrev där med 2003, den har trippel kardborr knäppning samt lite andra knäppen o grejer, sitter stabilt kanske nästan lite för stabilt ibland. Mycket bättre än förra årets…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2002 vid 20:13

Mina erfarenheter ->

Sittsele ger bättre lastfördelning, lägre dragpunkt och längre till bommen = mindre ont i ryggen i lättvind, mer ont i axlarna i hårdkörning och mindre kontroll i hopp och manövrar.

Midjesele ger högre drag, närmare till bommen och mer kontroll i hopp och manövrar = bättre för axlar, bättre för avancerad åkning men jobbigt för ryggen i lättvind.

Mitt recept ->
    Hård vind och avancerad åkning = midjesele
    Lättvind och nybörjare eller medelavancerad = sittsele

Köp dakine kitesurfsele med handtag på ryggen oavsett midje eller sitt modell, de har bra kvalitet, har oxo powerbelt, funkar bra även vid rakt uppåtdrag, och har linkniv – jag tycker de är mycket bra!

hare
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2002 vid 22:02

Hantag är bra att ha spec. för nybörjare om man har en polare som pallar hålla en när det blåser häst, kan vara bra inför höststormarna…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA