Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sittsele vs Midjesele

  • Sittsele vs Midjesele

    Publicerad av ursuspolaris på 10 augusti, 2011 vid 10:49

    Efter en lite oväntad olycka där min gamla sittsele small av mitt i ett hopp (ja, jag blev en smula förvånad :shocked: ) bestämde jag mig för att göra som alla andra och skaffa mig en midjesele.

    Så här i efterhand vet jag inte hur smart det var. Visst är en midjesele bra för rörligheten och det är lättare att göra saker och ting men det är egentligen ganska liten sillnad och herregud vad mycket bekvämare det är med sittsele, eller är det bara jag som tycker så?

    Hur kommer det sig att nästan alla kör midjesele?

    dadil svarade 12 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • bigmomma

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 11:01
    Ursuspolaris;665099 wrote:
    Efter en lite oväntad olycka där min gamla sittsele small av mitt i ett hopp (ja, jag blev en smula förvånad :shocked: ) bestämde jag mig för att göra som alla andra och skaffa mig en midjesele.

    Så här i efterhand vet jag inte hur smart det var. Visst är en midjesele bra för rörligheten och det är lättare att göra saker och ting men det är egentligen ganska liten sillnad och herregud vad mycket bekvämare det är med sittsele, eller är det bara jag som tycker så?

    Hur kommer det sig att nästan alla kör midjesele?

    För att sittselar ser ut som blöjor? För att det ser ganska dummt ut att ha board shorts under en sittsele?

    Jag är ju iofs nybörjare och de riktiga proffsen kanske har bättre anledningar 😀

  • alohasurfer

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 11:03

    För mig beror det, som du säger, på rörligheten och möjligheten att göra trick. Du låser höfterna väldigt mycket med en sittsele och dessutom försvinner möjligheten för selen att vrida sig runt kroppen totalt.

  • tolvsbo

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 14:20

    Tycker personligen rörlighet både vid hopp/trick smat när man “simmar” efter bräda mm e överlägsen med midjesele. Enda nackdelen som jag ser det är att midjeselen ibland glider upp vid höga långa hopp och jag måst e stanna och dra den på plats.

  • jakobb

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 17:22

    sittsele som gälleeeeeeeeeer!!!!

  • dadil

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:44

    jag tycker sittsele är överlägset bäst för att få rätt punglåsning. med midjesele hänger den bara och dinglar och pungkontrollen blir väldigt oregelbunden.

    midjesele har ju iofs stora fördelar som tidigare nämnts ang rörlighet och balans men jag tycker de är underordnade pungkontrollen.

  • roland

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:47

    Jag tycker du e en sittsele David….

  • skanepaul

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:53

    Midjesele för helvete!

  • tomw

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 21:01

    Trodde det var bara jag som hade sittsele. Man måsta visa vägen för andra pensionärer.
    Och Yes, pung sitter säker och fastlåst.

  • milkman

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 00:07

    En bra midjesele är bekväm. Alla midjeselar är inte bra!
    Med några undantag kring stränderna så blir åkhållningen avsevärt sämre med en sittsele, kroken kommer längre ner och då orkar man inte hålla upp överkroppen. Kompensationen för det blir att åkaren lutar upp kroppen (och skjuter ut rumpan). För att få rätt vinkel mot brädan så böjer denne benen mer, viola: Shit pose!

    Att byta från sitt till midjesele kan vara bökigt då man ofta lärt sig skit ställningen och då kommer draget från kiten alltid att dra selen lite uppåt varpå kroken istället hamnar för högt upp (och det är obekvämt). Tyvärr så är kompensationen för det samma som för sittsele, alltså ut med rumpan. (Lite moment 22) En midjesele ska sitta kvar kring midjan även om den inte är spänd, då behöver kraften från draken dra ungefär rakt ut från magen. Det gör den när du skjuter fram höften och vågar luta ut axlarna. Vilket också är en bra åkställning.

    Vi brukar rekommendera nybörjarna att inte köpa sittsele just pga ovan, midjeselen är bekväm så länge man gör rätt och påminner om att sträcka på sig när det blir fel. 🙂

  • atte

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 08:33

    Största anledningen till att dom flesta kör med midjesele är för att alla andra andra gör det, det där med rörligheten i höften är marginell och gäller ändå inte merparten av alla som kitear dvs 90% gör inte så avancerade trick så det har någon nämnvärd betydelse.
    En kitedesigner sa till mig när jag neggade på att hans proto 2012 tappade tryck när jag kroka ur att det är mindre än 10% som gör urkrokade trick så han designade den modellen för dom andra 90%.
    Innan du börjar med urkrokat så är det ju typ backroll, frontroll, ikrokad raley och typ hoppa rakt upp och ner som är det man gör.

    Personligen skulle jag nog föredra att ha kroken lägre än naveln, provade en sån där sele som sitter i badbrallorna (Liquid force) förra veckan och den kroken satt lågt satan och det va skönt men det va det enda som va skönt med den selen, nu va lite överriggad men efter 30min pallade jag inta att plåga mig längre så jag la ner.

    Har man korta armar så skulle jag avråda från midjesele då kroken hamnar för högt upp och man når inte bommen alt kan inte utnyttja hela depowern.

    Sedan ser det ju för taskigt ut med sittsele om du nu kitear för att vara snygg men det ser ju för jävligt ut med våtdräkt oxå.

  • atte

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 08:48

    Största anledningen till att dom flesta kör med midjesele är för att alla andra andra gör det, det där med rörligheten i höften är marginell och gäller ändå inte merparten av alla som kitear dvs 90% gör inte så avancerade trick så det har någon nämnvärd betydelse.
    En kitedesigner sa till mig när jag neggade på att hans proto 2012 tappade tryck när jag kroka ur att det är mindre än 10% som gör urkrokade trick så han designade den modellen för dom andra 90%.
    Innan du börjar med urkrokat så är det ju typ backroll, frontroll, ikrokad raley och typ hoppa rakt upp och ner som är det man gör.

    Personligen skulle jag nog föredra att ha kroken lägre än naveln, provade en sån där sele som sitter i badbrallorna (Liquid force) förra veckan och den kroken satt lågt satan och det va skönt men det va det enda som va skönt med den selen, nu va lite överriggad men efter 30min pallade jag inta att plåga mig längre så jag la ner.

    Har man korta armar så skulle jag avråda från midjesele då kroken hamnar för högt upp och man når inte bommen alt kan inte utnyttja hela depowern.

    Sedan ser det ju för taskigt ut med sittsele om du nu kitear för att vara snygg men det ser ju för jävligt ut med våtdräkt oxå.

  • cosmo

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 14:24

    Atte är ju inte heller direkt känd för någon “shit pose”. Är det skit bakom spakarna så spelar det ingen roll om spakarna är Prada.

    Fingret sitter på “… om du nu kitear för att vara snygg men det ser ju för jävligt ut med våtdräkt oxå.”

  • skanepaul

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 15:20
    Atte;665238 wrote:
    Största anledningen till att dom flesta kör med midjesele är för att alla andra andra gör det

    Det argumentet håller fan inte, vilket trams!

    Största anledningen till att man kör med midjesele är för att det är överlägset skönast, för att du har mer häv mot kiten, jämnare tryck för kroppen (inte bara tryck runt pungen!) och dessutom har du ett bättre skydd för ryggen.

    Jag t.o.m. gubbhoppar högre med en midjesele för att jag kan hålla emot på ett helt annat sätt jämfört med sittsele, gjorde ett test back to back för något år sedan.

    Sen tycker jag dock att sittsele utanpå boardshortsen är supersnyggt!! 🙂

  • atte

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 01:14
    SkånePaul;665665 wrote:
    Det argumentet håller fan inte, vilket trams!

    Största anledningen till att man kör med midjesele är för att det är överlägset skönast, för att du har mer häv mot kiten, jämnare tryck för kroppen (inte bara tryck runt pungen!) och dessutom har du ett bättre skydd för ryggen.

    Nu finns det ju lite olika modeller på sittsele och givetvis kör man en bekväm som ser exakt lika dan ut om en midjesele (+ blöjan) dvs sitter på exakt samma sätt och är lika bekväm, skyddar ryggen exakt lika mycket har samma häv mot kiten ännu jämnare tryck för kroppen har kroken där den är tänkt att vara dessutom hela tiden samt att man har möjligheten att fördelar trycket runt pungen oxå så slipper man trycket mot revbenen.
    Personligen tycker jag det är så mycket skönare att att få trycket runt ballen istället för mot revbenen.
    Men som tur är har vi alla lite olika läggning…..

    Sedan kan man ju jämföra en skit sittsele mot en bra midjesele som skånepaul har gjort och då stämmer allt han säger.

  • skanepaul

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 06:24

    Men vänta nu du kör alltså med en midjesittsele?? Du vet då att du kan slippa tryck mot pungen helt och hållet om du bytar till en midjesele, du kanske t.o.m. kan ta bort “blöjan”?? 🙂

    Har absolut inget tryck mot revbenen sen jag 2004 slängde min gamla Wipika midjesele från 2002 och köpte en Mystic Darkrider, men det berodde ju mest på att det inte fanns någon platta bakom spreadern, senare har ju Mystic lagt till ytterligare en rem som drar ner spreadern.

    Jag kan bara inte fatta varför man vill ha dessa remmar och skit som trycker i skrevet när man kan vara utan det och surfa bekvämt? Jag förstår verkligen inte! 🙂

    Sen sitter väl kroken längre ner på selen du har? En krok längre upp ger mer häv hur du än försöker förklara det.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sittsele vs Midjesele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.