Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Självhäftande MONOFILM!!!!!!!!!!

  • Självhäftande MONOFILM!!!!!!!!!!

    Publicerad av mr_engstrom på 11 december, 2003 vid 20:32

    Var får man tag på det?? Har lagat mina segel med vanlig segelduk. Det funka men är så jävla fult!!
    Så nu vill jag ha monofilm. Någon som har att sälja eller vat var man kan köpa!!!!?????

    mr_engstrom svarade 20 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 december, 2003 vid 20:56

    Segelmakaren har

  • voodoo

    Medlem
    11 december, 2003 vid 21:15

    det är bara att köpa transparent tejp på biltema, den håller kanon om det bara är en liten skada.

  • cambo

    Medlem
    11 december, 2003 vid 22:19

    Svar till:


    det är bara att köpa transparent tejp på biltema, den håller kanon om det bara är en liten skada.

    [/ QUOTE ]

    Ah där satt den, Biltema nästa, vad är det för typ av tejp, håller den som riktig lagningstejp?

  • mr_engstrom

    Medlem
    11 december, 2003 vid 22:22

    Svar till:


    Segelmakaren har

    [/ QUOTE ]
    Nej problemet är ju att dom inte har det. Har kollat med de två närmsta och de har inte någon!! Dom har haft men har inte längre…

  • macguyver

    Medlem
    11 december, 2003 vid 22:46

    Har du kollat med Alberto?

  • macguyver

    Medlem
    11 december, 2003 vid 22:48

    Skall det inte finnas sådandär trensparent tejp med någon form av armerig i?
    /Daniel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2003 vid 06:11

    OBS har den på byggavdelningen.
    Byggvarus har den.
    Den kallas transparant polyestertejp
    Överskottsbolaget har den.
    Jag har den 🙂
    Vi lagar dom flesta segel med den.
    Viktigt att seglet är torrt och att du har ett plant underlag.
    Kenneth/Öland

  • voodoo

    Medlem
    12 december, 2003 vid 09:07

    Vet inget om den tejpen som Kenneth rekommenderar om den är bättre eller…

    Biltemas är iallafall deras vanliga packtejp.
    Finns i 2 bredder 36mm – 12.90:-
    48mm – 16.90

    “Packtejp
    Av polypropylen med god häftförmåga. För förslutning och förstärkning av lådor, kartonger m.m. Längd 66 m.”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2003 vid 09:28

    köp monofilm tejp på en surf affär, den går ALDRIG sönder!!!

  • drakglenn

    Medlem
    12 december, 2003 vid 10:03

    Har testat en hel del genom åren smirk.gif,
    men har hitintills inte hittat nått osynligt som håller…..

    Nått som håller är den glasfiber armerade tejpen som nämns ovan, men den syns och kostar, på Sjögrens typ 250:- för 10 meter!!!!! mad.gif

    Monofilm i dukformat brukar tyvärr vara tunnare än det man har i seglet, det fungerar bra ett tag men sen spricker det av utmattning, för övrigt klarar det kylan dåligt.

    Finns en massa saker som håller men inget som inte syns.

    I första hand använder jag “Segelmakaren”, i andra hand transparent tejp. smirk.gif

    Den där Monofilms tejpen som nämndes , Har den nått Namn ???

    //Glenn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2003 vid 10:12

    Packtejp är knappast starkt. Det finns genomskinlig byggtejp eller liknande på de flesta byggvaruhus. TESA tror jag märket heter. Tjock och stark, bättre än den svindyra monofilm som jag har köpt förut, i alla fall för mindre revor. För stora revor får man tejpa som fan med silvertejp eller liknande för att det ska hålla.

  • voodoo

    Medlem
    12 december, 2003 vid 10:32

    Biltemas packtejp är seeeeg vilket är förutsättningen för att det ska bli bra och den sitter fast riktigt ordentligt och ska tejpas på båda sidorna av skadan!
    Det är nog rätt många som lagar sina segel med just den tejpen pga priset wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2003 vid 11:09

    Jag tycker att polyestertejpen är bättre. Den fäster bättre.
    Den lossnar aldrig. Och är uvbeständig.
    Märket på den är Tessan.
    Vi lagade ett segel åt en Kille Johan på Panget. Det var klyvt rakt av. Detta var för två år sen. Det håller än.
    Den fäster dock inte på maststrumpan.
    Men där har Tessan en annan tejp i ett tiotal fäger som fäster.
    Kenneth/Öland

  • nordgren

    Medlem
    12 december, 2003 vid 11:22

    Hum, jag har ett simmer zero segel från 98 som är väldigt fint…förutom en ca meterlång reva i bomfönstret. crazy.gif
    Finns det något sätt att laga den på hyffsat själv tror ni?

    Att lägga ner en tusing hos segelmakaren gör jag inte eftersom det är ett så gammalt segel, men vore schysst att kunna laga det eftersom det faktiskt är riktigt fint i övrigt.

  • mr_engstrom

    Medlem
    14 december, 2003 vid 19:10

    Svar till:


    Jag tycker att polyestertejpen är bättre. Den fäster bättre.
    Den lossnar aldrig. Och är uvbeständig.
    Märket på den är Tessan.
    Vi lagade ett segel åt en Kille Johan på Panget. Det var klyvt rakt av. Detta var för två år sen. Det håller än.
    Den fäster dock inte på maststrumpan.
    Men där har Tessan en annan tejp i ett tiotal fäger som fäster.
    Kenneth/Öland

    [/ QUOTE ]

    Var fanns denna “Tessan” tejp att få tag i?? För problemet är ofta att tejperna skall vara uv-beständiga! Jag har ju också kravet på att det inte skall se ut som skit när seglet är färdiglagat!
    Till sist måste jag också total rata silvertejp, för att den håller i ett par tre timmar sedan måste man kladda bort tejpen och det resulterar i att man får ett jävligt geggigt segel och det är inte så muntert.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Självhäftande MONOFILM!!!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.