Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris Fituna ?

  • electric

    Medlem
    15 april, 2007 vid 10:01

    @Bjornen 376391 wrote:

    :blush:

    … Tex kanske brukar den komma 14:00 i fituna och 11:00 hallsfjärden. … om man seglat flera år på spotet kanske man har märkt ett mönster eller är jag helt ute och cyklar ? //Björn

    Nej, du är inte alls ute och cyklar. Det finns definitivt ett mönster – som beror på förutsättningarna. Du har säkert hört det sägas att “idag är det grundvind SV så då finns det goda förutsättningar för juste sjöbris vid Fituna”. Det är ett av många, många, “tecken” som ligger till grund för om man ska försöka dra från jobbet efter lunch eller inte. Ett annat som du säkert också hört talas om är att det vid grundvind ost i princip aldrig blir sjöbris (en likhet med Haga Park!). (Oj, det här kräver en avhandling, märker jag!)
    Angående ditt exempel vill jag bara säga att det aldrig blir som du anger. Sjöbrisen börjar långt ut och jobbar sig inåt.

  • bjornen

    Medlem
    15 april, 2007 vid 10:11

    Jag är där nu och vinden ligger på väst och det är nog inte ens kul med en formula…än.

  • electric

    Medlem
    15 april, 2007 vid 10:50

    @Bjornen 376402 wrote:

    Jag är där nu och vinden ligger på väst och det är nog inte ens kul med en formula…än.

    Vilken service! Realtidsrapport från nån på plats!

    Ja, grundvind väst kan också göra det lite knepigt för sjöbrisen att dra igång… Men ibland orkar den.

    Apropå grundvind igen: Märkligt nog (?) kan grundvind N (om den inte är för stark) ge hyfsade förutsättningar för sjöbris. Men då tar det ett tag innan den kommer in till Fituna – och då ofta som en “front”. Det kan se ganska kul ut. Man ser den först som ett mörkt band ute vid Oaxen – med segelbåtar på läns norrut (i sjöbrisfronten), som möter andra segelbåtar på läns söderut (i grundvinden) – och då har man en kvart på sig att rigga (vilket leder till full aktivitet bland alla som avvaktat …).

  • getwet

    Medlem
    15 april, 2007 vid 15:05

    Men imorgon kanske…..grundvind SV 6-10 på efm samt ett långsamt sjunkande luftryck. Goda förutsättningar finns…..

  • jps

    Medlem
    15 april, 2007 vid 15:36

    För de som stack lite tidigare kan jag meddela att det var stiltje fortfarande strax efter fyra…

  • filipl

    Medlem
    15 april, 2007 vid 15:37

    Hur var det vid Fituna idag?

    Jag var vid Björkvik, där blåste det nästan ingenting!

    Filip

  • dude

    Medlem
    16 april, 2007 vid 06:40

    Tack för rapport 🙂

  • steffo

    Medlem
    16 april, 2007 vid 06:54
    Electric;376400 wrote:
    Angående ditt exempel vill jag bara säga att det aldrig blir som du anger. Sjöbrisen börjar långt ut och jobbar sig inåt.

    Vad jag har läst så är det tvärtom, brisen börjar långt in och “rullas” ut som en matta för att sedan rullas in igen på kvällen.

  • dude

    Medlem
    16 april, 2007 vid 07:22

    @Steffo 376562 wrote:

    Vad jag har läst så är det tvärtom, brisen börjar långt in och “rullas” ut som en matta för att sedan rullas in igen på kvällen.

    Det kan nog stämma.

    En gång när det var svag nordlig grundvind kom sjöbrisen som en front utifrån och svepte inåt. Det var rätt häftigt att se!

  • henryk

    Medlem
    16 april, 2007 vid 19:05

    Funkade fituna idag ? Var parkeringen full ? Firade speednissarna med skumpa?

  • lars_e

    Medlem
    16 april, 2007 vid 19:44

    Det var ingen höjdare när jag var där. Kom dit vid 15.30 och fick plana några vändor med 9.2. Det kom och gick lite så kortare stunder kunde man nog plana med mindre segel men var inget vidare tryck 🙁
    /Lars

  • filipl

    Medlem
    17 april, 2007 vid 10:44

    Vid en typsik Fituna-dag, när det blåser en svag grundvind från rätt riktning, hur stark brukar sjöbrisen kunna bli där?

    Jag har ännu inte seglat där och är därför nyfiken.

    Brukar sjöbrisen vara ungefär lika stark i Fituna som i Björkvik under samma dag, eller kan det variera mycket?

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2007 vid 10:48

    Som med all sjöbris varierar det mycket.

    Bäst bris brukar det, tycker jag, bli när det är en sydlig grundvind på 5-6 sekundmeter. Gärna lite kallt över hav, varmt över land. Lite moln på det. Inte för starkt högtryck.

    När man kommer ner till Fituna ska luften helst inte “stå still”, utan det skall helst vara lite friskt å skönt.

    Med sådan förutsättningar på plats har i alla fall jag upplevt bris på uppemot 10-12 m/s några gånger, det är najs! Fituna har även en bra förstärkning på syd, även på höstarna tycker jag ofta det blir påfallande jämn och fin vind. Ligger dessutom nästan alltid i den högre delen av spannet på utlovad vindstyrka (om de har sagt syd 6-10 så har Fituna ofta 8-10 enligt min erfarenhet).

    Nu är inte jag någon av de som varit där mest, som getwet och grabbarna som bor i krokarna, men haft bra flyt med att åka dit. Två bomkörningar på 4-5 år har jag till Fituna, typ.

  • filipl

    Medlem
    17 april, 2007 vid 11:46

    Jag vet att denna fråga är mycket svår att svara på, och att det kan variera mycket, men går det att säga något ungefärligt om hur länge på eftermiddagen/kvällen sjöbrisen brukar hålla i vid Fituna? – Mitt problem är att jag, på grund av jobbet, sällan kan vara riggad och klar före 18.00 mitt i veckorna.

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2007 vid 11:47

    Överkurs för min del, jag är nästan aldrig kvar tills brisen slutar helt.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris Fituna ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.