Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska börja kita

• tomten

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 21:28

okej.. men ska nog gå en 3-5 dagars kurs och köpa en kite sen ska jag inte ut i hårda vindar och nån som är brevid och kan hålla i mig om jag kanske skulle lyfta men mina 60 kg.. tror ni omd e då ????

• eddie

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 22:05

3-5 dagar?
    Du klarar dig m en 1-dagarskurs+ lite sunt förnuft
    En bra kite på 12-14 från 04 å framåt, ev kan 10 fungera för en blåsig höst.
    Satsa på en bra bräda

• tomten

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 22:10

ok. men kanske tar 1 till 3 dars kurs då.. men köpt en EH freestyle -05 12m2 vad tror ni om den redan köpt asså :P…..

• eddie

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 23:21

Det blir kalas…

• ric

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 01:00

köp hjälm!!!!! krockade med sten för ett tag sedan.. kunde gått åt skogen men stenen kom före… impactväst o hjälm är ett tips,

säkrare är roligare!!!

• tomten

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:53

ok. ska jag nog göra . nästan för mkt sten i gislövshammar :/ 🙁

• tomten

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 08:01

men nu funderar jag villken kurs man ska gå i fins det nån bra i ystad eller måste man vara runt lomma, bjärred eller malmö? :S

• magnush

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 09:10
    Tomten wrote:
    ok. men kanske tar 1 till 3 dars kurs då.. men köpt en EH freestyle -05 12m2 vad tror ni om den redan köpt asså :P…..

Blir säkert perfekt

• tomten

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 19:56

ok….. men nån som vet nåt om nån som har bra nybörjar kurser ??

• pjoter

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 20:04

alltså är din brorsa bra på att kita så kan han lära dig. så jäkla svårt är det inte. 1500:- är mycket pengar att kasta ut om du kan fixa det gratis. Fördelen med att lära dig av din bror är att det kan ta den tid det tar och du kan diskutera säkerhet mm hemma. Ta det bara lugnt i början och börja i lätt vind långt från land. Låt honom visa och gör sen som han säger. Ha bara ordentliga säkerhetsmarginaler. Lär dig köra draken ordentligt och bodydragga innan du ger dig på brädan.

Men detta är om din bror är duktig och har koll på säkerhet/väder mm. Annars ska du helt klart gå en kurs!

• tomten

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 21:05

hmm.. okej han har snackat om hur man llöser ut alla säkerhets sakerna och sakt att jag ska lära mig draken och bodydragga. men kanske endån ska gå 1 eller 2 dargars kurs för han kanske inte är den bästa..

• johnk

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 20:25

”Hej alla! Jag är ny här…” 🙂

Detta verkar vara en halvdöd tråd, men för att bespara forumet på identiska trådar tänkte jag testa att fortsätta på denna först.

Jag väger lika lite som Tomten (60-65kg), bor på västkusten men har dubbla åldern inne (26) och undrar vilken storlek som är lagom för mig.

Jag har varit på Walléns nybörjarkurs (6h…den börjar med säkerhetsgrunder och slutar när man kommer upp på brädan i princip). Efter det var jag ute i Söndags hela eftermiddagen med en kompis North Vegas 14. Windguru-prognosen sa 8-11 m/s. Vet inte exakt vad det egentligen blev, men hur som helst fick jag ha draken depowerad nästan hela vägen för att ens kunna stå stilla på fast mark med den. Nu är jag totalt hooked och kan f-n inte sluta tänka på åkning 😀

Som utförsåkare (bräda/skidor) är att hoppa det roligaste tycker jag, och jag känner på mig att det kommer bli så med kiting också, så jag vill inte köpa en drake som inte har bra potential för hopp & freestyle.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en North Rebel, eftersom den har så bra depower. Har köpt på mig allt utrustning utom själva kiten (bräda: North Dragon 134/38cm bl.a.). Jag hoppas med hjälp av så bra depower att jag ska klara mig med 2 kites bara och ändå täcka in alla surfbara vindar. Och då menar jag att det ska gå att ta höjd och göra lite trick. Har läst recensionen på http://www.kitecommunity.com/index.php?option=com_reviews&task=showKiteReview&id=314&Itemid=905&PHPSESSID=6dd608bf8ef5b38e25eea94fc4eab1f4 och de är ju grymt positiva. Jag har kollat windguru i bara två veckor, och jag gissar att man vill täcka in 5-6 m/s som minsta vind och strax under 15 som högsta? Jag är förstås inte helt främmande på att testa andra orter/land, men jag bor trots allt i Gbg nu. Så vad behöver jag med min vikt? 12+7, 14+7? Storlekar som finns att välja mellan: 3 / 5 / 7 / 9 / 10 / 12 / 14 / 16 (http://www.northkiteboarding.com).

Kollar man på Norths hemsida har de tabell över vindstyrka och kite-storlek, men tar inte hänsyn till vikten, vilket är konstigt eftersom en tung åkare kan väga dubbelt så mycket som en lätt. Ska man tro deras tabell är det bara 0,5 m/s skillnad i low-end på 12kvm och 14kvm, så den skillanden känns meningslös.

Hoppas jag varit tillräckligt utförlig med min åkarprofil för att få ett bra svar 🙂 Gah vad jag längtar till nästa åk…

Btw. Var köper man North-kites bäst/billigast från/i Sverige?

• milkman

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 20:38

Wallén är ju distributörer för North. Snacka med dom ifall du ändå har bestämt dig för deras produkter genomgående. Low end skillnad på 0,5 m/s kan säkert stämma. Det är stor skillnad på kraften i vinden vid 5,5 och 6 m/s.

Annars kan du välja i stort sett vilken bowkite som helst för att ha en liknande range. Rebelen är bra för den inte har block, varken i kiten eller på bommen. Jag vill inte inte ha block i kiten därför har jag en med samma lösning och jag är nöjd.

• johnk

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 20:47
    Milkman wrote:
    Wallén är ju distributörer för North. Snacka med dom ifall du ändå har bestämt dig för deras produkter genomgående. Low end skillnad på 0,5 m/s kan säkert stämma. Det är stor skillnad på kraften i vinden vid 5,5 och 6 m/s.

Annars kan du välja i stort sett vilken bowkite som helst för att ha en liknande range. Rebelen är bra för den inte har block, varken i kiten eller på bommen. Jag vill inte inte ha block i kiten därför har jag en med samma lösning och jag är nöjd.

Jo, jag har pratat med Walléns och de tar 9k för en 10:a och 10k för en 12:a. 14 frågade jag aldrig om, för jag trodde att 10-12 skulle bli min mellan-kite, men nu hoppas jag som sagt på endast två… Är det ett bra pris eller kommer det bli billigare i butik (men jag kan iofs ändå inte vänta till April när de börjar säljas i butik, så…:)?

• jonaish

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 20:56

14 och 10 hade nog blivit bra för dig,, tror jag iaf 😉

jag väger 70-75kg och är 2/3 av din ålder…;)

kör med min 14 c-kite från cirkus 5-6m/s till nästan 10m/s skulle jag tro..

med min 10 bow så är det nog från 10m/s och upp till 16m/s kanske !??!
    men jag tycker att de ska va lite mer än 10m/s för min 10:a för att de ska bli kul å kuna tahöjd bra m.m.

kör med en RRD triple-x 128*36…något liten för mig som är 195 lång när det blåser lite lite för någon av drakarna…

MEN jag har ändå utvecklat mig bra på den brädan!!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska börja kita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.