Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ska jag korta linorna?

• Ska jag korta linorna?

Publicerad av andershult på 3 januari, 2003 vid 21:58

Jag har en Naish ARX 19,5 kvadrat och en cabrinha autopilot 7,2.
    Jag tycker att draken är långsam vilket är ganska självklart. Om jag skulle korta ned linorna till 20 meter skulle den bli snabbare (tror jag). Men hur blir det med kraften i draken? Minskar den? Vad tycker ni?

otg svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • huber

Medlem
    4 januari, 2003 vid 10:04

Jag tycker absolut att du skall korta linorna ca 5m. Har själv haft en 19,5 och körde med korta linor. Normalt förlorar man lite kraft när man kortar linorna, men på den strl tjänar du mycket mer än du förlorar. Det går knappt att hoppa med den med 27m linor.

• kitelife

Medlem
    4 januari, 2003 vid 11:27

Att korta linorna tar en del kraft ur draken i det undre registret, tar i det övre registret (vind) oxå men där spelar det inte så stor roll eftersom du antagligen redan flyge som en vante:-)
    Det ger oxå bättre respons i draken (villket känns som om draken har blevit snabbare), första ggn du provar kommer det kännas konstigt (svårt och hoppa, annan timing) men kör några timmar så vänjer du dig…

Obs. korta inte mer än till 20m total längd från bom till drake! gäna ca 23m.)

Ps. hampe har sleeve på löpmeter om du ska korta orginal linor. Ds.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2003 vid 16:38

Draken blir snabbare…

• andershult

Medlem
    5 januari, 2003 vid 11:26

Om jag ska korta linorna behöver jag sleeves då? Jag har Naish orginallinor nu och där är sleevsen fastsydda. Är det enda lösningen? Vet ni någon som syr?

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2003 vid 23:04

Vi har sleeving, behövs inte sy, bara och trä på och slå en knut, 2m dvs 50 cm per lina räcker, du behöver ju bara sätta ny sleeving i den änden där du kapar linorna.
    12.50:- per meter finns i rött och grönt.
    http://www.kiteskolan.com

• andershult

Medlem
    6 januari, 2003 vid 10:38

Tack för alla bra tips.
    Kiteskolan—Jag hör av mig angående sleevs.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2003 vid 10:40

Om du kortar linorna så mycket som 10 meter så är det jämförbart med att du kör med en kite som är 5kvm mindre.
    Brukar säga att varje 2m kitelina är ca 1kvm i storlek.
    Kite:n blir snabbare (perfekt för vågridning), men hoppen blir inte lika höga. Snabbt upp och snabbt ned och höjd är inte att tala om.
    Dock tar man höjd mycket snabbt, kryssar nästintill rakt mot vinden.

Jag ser kortare linor som ett alternativ att bredda sin kite:s övre register i avsaknad av “rätt” kite i de rådande förhållandena.
    Körde i dryga 20m/s med min Takoon Skoop 14.3 och 20m linor. Det gick perfekt. De andra var ute med 6-9kvm kites.

Jag har en liknande 19.5 ARX som du beskriver, en prototyp. Jag testade och gjorde egna bridles (“Power steering booster”). Kite:n reagerar inte lika “direkt” men den blir betydligt snabbare. Se till att få rätt linlängd bara så att kite:n inte blir bromsad.
    Kan kolla på:
    http://www.kitesurfers.dk/content_grafx/grafik_til_sider/equipment_picts/NAISH/Naish_2001_stuff/kites_2001/arx/power_booster.jpg

//Christer

• anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2003 vid 19:02

Är det samma (bilden på länken ovan) som wipikas back system?

• anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2003 vid 22:16

Japp, det är liknande mig veterligen.

/Christer

• andershult

Medlem
    10 januari, 2003 vid 12:54

Christer.
    Jag har sammanställt en bild. Eftersom den andra var oklar. Vad tror du? Stämmer det. Enligt hemsidan så ska den ju öka drakens reaktionsförmåga samtidigt som den fungerar som ett “reverse relaunch system eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2003 vid 13:13

Det ser rätt ut.
    Längden på den lina som fästs i bakkanten och var på den bakre linan som den är fäst får man testa sig fram till. Och block är ett måste, det blir för mycket friktion annars.
    Viktigt är också att kite:en inte bromsas när den är i full-power-läge.

jag använde mig av trimlina, segelbåtstillbehör, som var 3mm 500kg. Helt stum.

/Christer

• chris99

Medlem
    10 januari, 2003 vid 16:40

En lååång bar är också att föredra för att få draken att bli snabbare.

• andershult

Medlem
    10 januari, 2003 vid 23:12

Ursäkta min okunnskap men är block ett hjul som sitter i en metallbygel?
    Chris99. Du menar att jag kan tillverka en bar. Har ni några tips på matrial, längd (Naish ARX 19.5) och eventuell ritning.
    Tack för alla riktigt bra svar förresten.

• chris99

Medlem
    10 januari, 2003 vid 23:47

Att tillverka en bar har jag ingen erfarenhet av.
    Block, en nylon- eller metalltrissa med metallbygel.

• otg

Medlem
    11 januari, 2003 vid 00:08

“Om du kortar linorna så mycket som 10 meter så är det jämförbart med att du kör med en kite som är 5kvm mindre”… I princip så påverkar längden på linorna inte kraften genererad av kiten alls, bara timingen och längden av kraften. Det kortare linor gör är att de får kiten att flyga genom fönstret och ut till kanten snabbare och på så sätt minskas kraften. Detta gör också så att du får ett betydligt kortare “dragmoment” när kiten kör igenom powerzone, och gör den på så sätt mer hanterbar i starkare vind.. Längre linor ger dig en stabilare kite med mer tid i powerzonen och alltså mer drag…

Hoppas att det där kom ut rätt nu… // Olle tongue.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ska jag korta linorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.