Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall man satsa på Bowkites nu

  • cortex

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 21:05

    Flysurfer resonerar annorlunda. Varför ska man ha två uppsättningar med kites bara för att man vill byta underlag?
    (Fast visst, för kiteproducenterna är det ju guld… de får ju sälja dubbelt så många kites. 😉 )

    Hur som helst är det som vanligt bäst att prova själv innan man bestämmer sig. 99% av de som har åsikter om foils på detta forum har alrig kört en modern bridlad foil.

    Nästa helg är det stor Kite Testival på Ekoln (söder om Uppsala). Passa på och kom dit så får du testa en racka med olika kites från olika tillverkare. Skulle tro att det dyker upp ett par LEI-märken också.
    Milkman, du ska få köra lite Speed då. Tror inte du kommer att tycka att den “fjädrar” för mycket, den känns *väldigt* direkt.

    Angående svänghastighet så svänger exempelvis en Speed 10’a lika snabbt som en motsvarande LEI (dvs runt 16 kvm) med högt AR. Däremot har du ju väldigt mycket mer top-end i Speed’en.

    Angående flygskärmar, closed-cell och att de skulle ha sämre aerodynamik finns det mycket att tillägga om påståendena ovan… men det blir en lång uppsats. Låt oss bara säga att jag och aerodynamiken inte håller med. 😉

    Sedan kan jag fortfarnade inte fatta varför folk på detta forum är så otroligt “LEI vs foil”. Det finns gott om LEI-kites som är mer olika varandra i känslan än vad vissa LEI’ar och foilar är. I synnerhet om man tar med alla BOW-kites i ekvationen.

    /Kaj(Tech)

  • Kjellorix

    Gäst
    20 januari, 2006 vid 10:52

    Jag och aerodynamiken håller med; insåg tabben efter jag köpt min första kite,
    lite fel, har inte träffat rätt förhållande att prova, på 2 år.
    viktigast för mej är höjdtagning (måste klara kryssa tillbaks hem, eller mest ut på singöfjärden),
    det va därför som high aspect valet verkade vettigast.
    nästa köp blir en Speed eller liknande, vill känna på alternativen.
    Med en Foil kan jag oftare hitta tillfällen, Lei känns lite ohanterligt ibland. Gillar minimal packning.
    PUMPEN klumpen, det känns som jag måste göra något åt den, det är det värsta egentligen.
    Jag har en ide’ som alla vet, men e de värt att satsa på den ?.

    Det är alltid folk som kollar där jag surfar, så jag är inte helt ensam,
    händer något så rycker troligen någon fluktare ut med motorbåten
    Om jag kitar där så finns det “bara en annan sak” att kolla på för badjävlarna.

  • milkman

    Medlem
    20 januari, 2006 vid 12:18

    Fartfrågan talar garanteratemot c-shape lei och vissa foilar. Ingen Foil för vatten slår Speed där (maximal yta med effekt, ingen yta som bara är för stabilitet, undantaget bridles). Men det finns inget som säger att du går högre i vind med en Foil (till exempel speed) än LEI. Somliga argumenterar att alla foil är aerodynamiskt bättre än LEI och det behöver inte alls stämma. (många bridles som ger luftmotstånd, den rundade bakkanten som jag talade om, klaffar sänker kitens hastighet – men ger mer kraft (lyft)osv.)Och även ifall det stämmer så är ju hastigheten inte det som gör att du tar höjd, (snarare tvärt om, ju snabbare det går ju mer tryck i kiten är det, ju mer avdrift). Att ha kiten nära vindkanten är förvisso en förutsättning för att kunna gå högt i vind, men att kanta emot är en annan och dessa tar ut varandra någon stans (vid optimal fart/höjd). Kanta emot gör man med kraft i kiten, kite i vindfönstret betyder mindre kraft.
    Jag tror att bow konceptet också är en bra förutsättning för kitaren som launchar i frånlandsvind och inte har strand. Typ, pumpa, släpp i väg kiten (som garanterat aldrig sjunker), när linorna sträcks så launchar kiten utanför pz. Och mycket aktiv kiteyta i luften.

    Dock har man ju med Speed eller andra foils för vatten möjlighet att kita i lägre vindar och gillar man den typ av kiting så är det en ypperlig anledning att köpa dem.

    (Fy för att kita ensam dock!).

    (Kaj, När du svarar.. För det gör du 🙂 Kom ihåg att jag tror Speed är en av de snabbaste kiterna)

  • mrmille

    Medlem
    22 januari, 2006 vid 13:01

    Foil eller inte, spelar mindre roll egentligen
    Kör det du trivs med

  • Kjellorix

    Gäst
    24 januari, 2006 vid 18:16

    Jag vill ju va ute även när det inte blåser tillräckligt för Vindsurfing.
    Det va egentligen mest därför jag satsade på kite, from scratch.
    men det ser mer & mer kul ut,
    så nu är det bara det jag ser fram emot. Måste bara hitta dit, efter alla avskräckande förmaningar,
    och ruggiga varningar jag utsatts för nu i 2 år.

  • Kjellorix

    Gäst
    24 januari, 2006 vid 18:47
    mrmille wrote:
    Foil eller inte, spelar mindre roll egentligen
    Kör det du trivs med

    Jag trivs ju med vindsurfing, men jag köpte en kite 17 kvm, och sen, en till kite 9,4 kvm,
    bara för misslyckade turen till Cabarete’ vill ut på vattnet, även om vinden inte räcker för vindsurf.
    Men jag fick lite väl mycket varningar & förmaningar, allt om kitekatastofer mm,
    så jag har inte prövat grejorna än, annat än lite bodydragging som funkade för smidigt i Cabarete’.
    Tänkte att om jag köper en foil speed eller liknande så kan jag ha kul, och hitta fler tillfällen att öva.

    Väldigt off, och onödigt inlägg egentligen.

  • eklov

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 22:05
    Gusto wrote:
    Skall man satsa på Bowkites nu och skicka iväg dom kites som man har redan.
    Polarn tyckte jag skulle investera i foil men det känns mer som en snökite eller har nån annan en uppfattning eller åsikt ?

    V19 funkar i alla väder

  • gusto

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 19:57

    Tack för alla synpunkter och engagemang av er där ute.
    Lite hetsigt ett tag men det lugnade ner sig som vanligt när alla börjar (som alltid) att jämföra LEI vs Foil.

    Nån som har nåt mer kött på benen vad det gäller Bowkites ?

    Tomas

  • gusto

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 20:14

    Förresten skulle vilja slå ett slag för hjälm, vet att flera av er suckar men det är lätt att vara efterklok.

    Har själv fått känna av detta då jag stått på huvudet i en snowboard krasch i Schweiz för 1 mån. sen. Med följd av flera frakturer på kotor efter det att ryggen komprimerades i botten som en stötdämpare, samt ett snyggt karaktärs ärr från pannan upp på huvudet.
    Och nej jag är inte nybörjare utan har åkt sen starten i 14 år !

    Är på benen men sjukskriven ett bra tag till, vet inte när jag nu kan börja kita men får väl sitta på stranden och suckta till en början.

    Så fundera på detta, även den mest erfarne kan drabbas icke bara nybörjare !

  • skutt

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 15:28

    tja skulle skriva någonting klokt men kom inte på nått .

  • walle

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 20:09
    skutt wrote:
    tja skulle skriva någonting klokt men kom inte på nått .
    säg som det e, du kan så många kloka ord at du inte vet vilka du ska välja!
  • biorno

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 20:48
    walle wrote:
    säg som det e, du kan så många kloka ord at du inte vet vilka du ska välja!

    Det är så sant som det är sagt, hur gick det cloetta, hur många ungar fick du med dig hem? Kan tänka mig att ett par försvann i centret.

  • biorno

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 20:51
    globalrider wrote:
    visst det funkar utmärkt men då skall väl tilläggas att du väljer bort massor med dagar som är åkbara med en modern foil.
    hur bra går det att åka med tub på sätrastrandsbadet? (nästan aldrig man ser tub drakar där)
    snökita på gärdet i byig 2-7ms?
    snökita på tullinge, vallentuna mm (dvs tidiga ställen för snösäsongen) … det är byig vind där också, funkar med foil, nästintill omöjligt med tub.

    visst, om man begränsar sig till torö, schweizer och kallhäll under vintern så funkar det kanon, men du missar mycket åkning.
    Sen att tub är bättre prestandamässigt vad gäller freestyle/power är jag helt övertygad om… Men om du vill få maximal åkning så är det foil som gäller.
    😉

    Vilket jävla kvalificerat skitsnack.. blir nästan arg när jag läser sånt här dravel speciellt eftersom du skriver det så pass seriöst så att nån kan tro på det.. att foils skulle klara byar bättre vilket bull… har aldrig sett en foil ute när vi har kört i byig vind och jag kan lova dig att Vätterninsjö kiters vi vet fan vad byigt är.

  • jbi

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 07:55
    Biorno wrote:
    Vilket jävla kvalificerat skitsnack.. blir nästan arg när jag läser sånt här dravel speciellt eftersom du skriver det så pass seriöst så att nån kan tro på det.. att foils skulle klara byar bättre vilket bull… har aldrig sett en foil ute när vi har kört i byig vind och jag kan lova dig att Vätterninsjö kiters vi vet fan vad byigt är.

    Kloka ord gamle man, vi kungar av byig vind har aldrig sett en fungerande foil i dom förhållandena.

  • cortex

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 13:52

    Ha ha, kom upp och kör på Ekoln i vår/sommar så får ni se på riktigt byig vind… och tamejfan om inte 90% av de som kör där använder foils.
    Givetvis finns det foils som passar mer eller mindre i byig vind. Precis som det finns LEI’s som är mer eller mindre lämpade för byiga förhållanden.

    Biorno, du har knappast provat igenom marknaden av moderna foils i byig vind, eller hur (eller LEI’ar heller för den delen)?

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall man satsa på Bowkites nu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.