Jag skickade föjande, hoppas jag inte trampade någon på tårna nu…
Hej,
Jag heter Robert Klang och är sekreterare i Lomma Buktens Windsurfing Sällskap (LBWS). Det har kommit till min kännedom att Vellinge kommun planerar att bygga ett kallbadhus norr om Skanörs hamn. Detta besked är både trevligt men samtidigt lite oroande. Många av våra medlemmar hävdar att detta kommer att störa det fina vindsurfing förhållande som annars inte är så vanligt förekommande i Sverige. Skanörs hamn är unik på många sätt, för vindsurfare är det framför allt för att det erbjuds väldigt fina vågor vid många vindriktningar. Ungdomar i er kommun, men även i angränsande kommuner, använder denna plats för att träffas, träna och förbereda sig inför tävlingar. Ett kallbadhus placerat på fel ställe kan äventyra detta genom att blockera vind och vågor.
Större delen av Skanör och Falsterbo är idag skyddade zoner, detta har förstås varit ett stort nederlag för alla ungdomar i er kommun eftersom väldigt fina stränder med grunt och plattvatten då blivit förbjudna områden. Grunt vatten är en förutsättning för de unga att börja vindsurfa eftersom det erbjuder dem säkerhet. De skyddade zonerna har tvingat ungdomarna att färdas till e.g. Klagshamn för att överhuvudtaget träna t.ex. Freestyle. Detta sammantaget har gjort att vindsurfing i er kommun görs svårare för ungdomar i de lägre åldrarna, lite märkligt med tanke på vilka möjligheter som skulle kunna erbjudas.
Nu kan man ju fundera varför en styrelsemedlem i en vindsurfing klubb i Lomma tar sig ton i ett ärende som inte alls har med dennes kommun att göra. Jag tycker helt enkelt synd om ungdomarna eftersom jag vet att det inte finns någon organiserad klubb i Vellinge kommun som kan driva dessa frågor åt dem. I Lomma har vi LBWS som arbetar aktivt för att ungdomarna skall få ett alternativt val som gör att de vistas mycket i naturen.
Jag förutsätter att ni tar med detta i bedömningen av var ni kommer att placera kallbadhuset och på så sätt visa ert stöd för den lokala vindsurfingen. Jag hoppas även att ni i framtiden mer aktivt försöker underlätta för ungdomarna att utnyttja den fina havsnära miljö de bor i.
Lycka till med kallbadhuset, det blir säkert lika omtyckt som det vi har i Bjärred, en härlig paus i det annars så stressiga vardagslivet.
Med vänlig hälsning
Robert Klang
LBWS