Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skicka in dina synpunkter på kallbadhus i Skanör senast 24/8

• Skicka in dina synpunkter på kallbadhus i Skanör senast 24/8

Publicerad av eddip på 20 augusti, 2007 vid 20:26

Vellinge kommun har tagit fram en detaljplan för att bygga ett kallbadhus norr om Skanörs hamn precis där vi surfar. Påverka genom att skicka in vad du tycker senast den 24/8. Mer info här:

http://www.vellinge.se/Bygga-Bo/Aktuellt_Bygga-Bo/Detaljplan_for_del_av_Skanor_22_med_vattenomrade_-_kallbadhus_i_Skanors_hamn/

Synpunkter med namn och adress ska senast 24 augusti 2007 ha inkommit till Miljö- och Stadsbyggnadsförvaltningen, Vellinge kommun, 235 81 Vellinge eller via e-post till [email protected].

Så här kan du tex skriva i ett email till adressen ovan:

Detaljplan för Skanör 2:2 med vattenområde – kallbadhus

Ett kallbadhus norr om Skanörs hamn kommer att förstöra de fina förhållanden som finns där för vindsurfing genom lä och kassa vågor. Detta är min favoritspot och jag skulle bli mycket besviken om detta kommer till stånd. Vellinge kommun gör inget för vindsurfare och detta är ytterligare ett övergrepp på oss utöver div förbud, begränsad parkering, parkeringavg mm.

MVH
    x x
    Namn
    Adress

Ditt bidrag hjälper att stoppa detta vansinne!!!

teamrider svarade 18 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    20 augusti, 2007 vid 20:38

Hur mycket kan det sabba egentligen?
    Hamnen ligger där redan. Bygger de en brygga på 30 meter så blir det väl bara till att bära prylarna motsvarande bit för att komma ur lä.
    Eller är jag fel på det?

För min del hade det varit bättre om de tog bort förbudet vid ”Skanörs soptipp”.

/Johan

• challq

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 20:42

Har skickat ett klagomål.
    Hoppas det går bra. 🙂

• Oregistrerad

Gäst
    21 augusti, 2007 vid 10:15

Värre än så. Handligarna finns på bibl och där kan du se att nuvarande riggplatsen skall bli parkeringsplats och båtuppställningsplats -> Glöm att det går att rigga på gräs och komma till den tiden på året det ligger båtar för vinterförvaring (Okt-Maj).

@Oregistrerad 407264 wrote:

Hur mycket kan det sabba egentligen?
    Hamnen ligger där redan. Bygger de en brygga på 30 meter så blir det väl bara till att bära prylarna motsvarande bit för att komma ur lä.
    Eller är jag fel på det?

För min del hade det varit bättre om de tog bort förbudet vid ”Skanörs soptipp”.

/Johan

• eddip

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 16:37

Det blir mycket mer vindskugga än byggnades längd (finns fina formler för sådant). Kanske uppåt 100 m åt sidorna, den kommer rätt långt från land, och blir rätt hög också Sedan blir vågorna kassa runt omkring också så skicka in och klaga. Det blir långt att gå speciellt när båtar är upplagda, då finns det bara parkering på andra sidan vägen.

• klint

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 09:37

I broschyrer om Vellinge kommun, med syfte att sälja in Sveriges vackra sydvästra hörn till potentiella nyinflyttande, syns en hel del bilder på vindsurfare. Sporten uppfattas av gemene man som fartfylld, fräsch och fri, epitet kommunen gärna vill förknippas med. Då är det märkligt att man från kommunens sida inte värnar mer om vindsurfingen, exempelvis i form av parkeringsplatser, riggytor, spots mm.

Första raden i kommunens slogan ”Här är friheten större….” gäller tydligen främst hästintresserade och golfare som upptar en väsentlig del av kommunens naturområden.

Eller är det så att vi vindsurfare huvudsakligen är oorganiserade individualister som inte syns tillräckligt och därmed saknar förmågan att få gehör för våra åsikter där besluten tas?

• klang

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 13:04

Jag skickade föjande, hoppas jag inte trampade någon på tårna nu…

Hej,

Jag heter Robert Klang och är sekreterare i Lomma Buktens Windsurfing Sällskap (LBWS). Det har kommit till min kännedom att Vellinge kommun planerar att bygga ett kallbadhus norr om Skanörs hamn. Detta besked är både trevligt men samtidigt lite oroande. Många av våra medlemmar hävdar att detta kommer att störa det fina vindsurfing förhållande som annars inte är så vanligt förekommande i Sverige. Skanörs hamn är unik på många sätt, för vindsurfare är det framför allt för att det erbjuds väldigt fina vågor vid många vindriktningar. Ungdomar i er kommun, men även i angränsande kommuner, använder denna plats för att träffas, träna och förbereda sig inför tävlingar. Ett kallbadhus placerat på fel ställe kan äventyra detta genom att blockera vind och vågor.

Större delen av Skanör och Falsterbo är idag skyddade zoner, detta har förstås varit ett stort nederlag för alla ungdomar i er kommun eftersom väldigt fina stränder med grunt och plattvatten då blivit förbjudna områden. Grunt vatten är en förutsättning för de unga att börja vindsurfa eftersom det erbjuder dem säkerhet. De skyddade zonerna har tvingat ungdomarna att färdas till e.g. Klagshamn för att överhuvudtaget träna t.ex. Freestyle. Detta sammantaget har gjort att vindsurfing i er kommun görs svårare för ungdomar i de lägre åldrarna, lite märkligt med tanke på vilka möjligheter som skulle kunna erbjudas.

Nu kan man ju fundera varför en styrelsemedlem i en vindsurfing klubb i Lomma tar sig ton i ett ärende som inte alls har med dennes kommun att göra. Jag tycker helt enkelt synd om ungdomarna eftersom jag vet att det inte finns någon organiserad klubb i Vellinge kommun som kan driva dessa frågor åt dem. I Lomma har vi LBWS som arbetar aktivt för att ungdomarna skall få ett alternativt val som gör att de vistas mycket i naturen.

Jag förutsätter att ni tar med detta i bedömningen av var ni kommer att placera kallbadhuset och på så sätt visa ert stöd för den lokala vindsurfingen. Jag hoppas även att ni i framtiden mer aktivt försöker underlätta för ungdomarna att utnyttja den fina havsnära miljö de bor i.

Lycka till med kallbadhuset, det blir säkert lika omtyckt som det vi har i Bjärred, en härlig paus i det annars så stressiga vardagslivet.

Med vänlig hälsning

Robert Klang
    LBWS

• gnutten

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 14:19

Gött Robban!

Fin vinklig av inlägget med att det drabbar juniorer mest. Det är även sant, har man egen bil kan man lättare åka till en annan spot. (Om det nu funnits någon bra vågspot i närheten.) Att få sina föräldrar att köra många mil enkel resa varje gång det blåser kan vara tufft.

Jag börjar bli lite orolig: Skanör hotas, Mölle är planerat ombygge av piren och Varberg omorganiserar surfparkering (både Läjet och Apel).

• teamrider

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 18:43

Kungligt Klang.

Ett mycket konkret och välformulerat mail till Vellinge Kommun.

Tack för ditt engagemang

/ Paddy

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA