Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Skillnad mellan wakestyle och directional?
-
Skillnad mellan wakestyle och directional?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 februari, 2003 vid 21:12Hur stor är skillnaden mellan hur svårt det är att ta vind/behålla höjd mellan en wake bräda t.ex. LF Picklefork och en directional eller liknande…för att få ett komlpett set för hela vindregistret, räcket det med en wake-style bräda eller bör man komlpettera med en bräda med större fenor?
nilsson svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Det beror på i vilka förhållanden du kör i! Det är en klar fördel att ha en mer directional bräda med större fenor i choppiga förhållanden! Men det är många som klarar sig utmärkt med en Picklefork som enda bräda, även om den fungerar bäst på plattvatten. Jag själv tänker köra en mutant/directional i chopp/vågor och även ha en wakestyle bräda för plattvatten-dagarna. Directionals tar betydligt bättre höjd än wakestyle brädorna, framförallt i choppiga kust- förhållanden och den planar upp mycket tidigare.
Vill du bara ha en bräda, rekommenderar jag en Twintip, som har lite av både wake-känslan och directionalkänslan i sig. En bräda som fungerar i alla förhållanden. T.ex. Slingshot Drake 147!
/Rikard
-
eller varför inte en ”morph” som du kan bygga om från mutant till TT genom att flytta stroppara och fenor…. (lika fort som förhållandena ändrar sig 🙂
Då kanske man klara sig med en bräda?
-
Exakt! Varför inte en Slingshot Morph! Där har du verkligen en bräda som du kan ställa efter önskat behov och förhållanden. Titta in på vår sida för mer info…
-
hmm men. är den lika dan på båda sidorna? eller bara nästan lika dan?
formen alltså.. -
Spelar inte så stor roll, hade mail kontakt med Jimmy Lewis
( http://www.jimmylewis.com ) i just denna fråga och svaret blev bara du trivs med brädan så funkar det i alla förhållande! bara det är drag i draken, han har alltid bara åkt ” Wake style” och han har lugnt sagt tillgång till vilka brädor han vill//Mvh Bengt
P.s Pickelforken är en Jimmy Lewis design, tror jag D.s
Logga in för att svara.