Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad på olika segel?

• Skillnad på olika segel?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2003 vid 08:08

Jag skall köpa mig ett segel i storleken 8,5 – 10.0. Jag undrar om det är stor skillnad på formula segel och freeride/racesegel. Jag har aldrig seglat på stora segel förut och skall ha det till min hypersonic. Är det stor skillnad på en 8,5:a och 10.0 i vikt, ”manöverbarhet” etc. Är det lika ”stor” skillnad mellan en 10.0 och 8,5 som mellan en 6.5 och 5.0 om ni förstår vad jag menar. Oj vilka svåra frågor jag ställer? Tacksam för svar.

oskar

anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2003 vid 08:16

Jag tror att det går bra vilket som. HS:en tycker om segel med cambers. Låt priset bestämma. Det är lättare att hitta racesegel för ett bra pris tror jag.

Jag ser en möjighet för dig att införskaffa racesegel från 2000. Detta år var caourseracebrädorna av samma bredd som HS:en och därför är bomfickan på dessa segel lagom anpassat till en HS. Exempelvis kan jag inte använda ett racesegel från 99 till min 100 cm breda Formula. Bommen hamnar för långt ner.

Racesegel från 99 och 2000 kan man köpa för en spotstyver eftersom de bara duger till racebrädor från denna tid, alternativt JUST DET en HS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA