Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skillnad på olika segelmärken ……..
-
Skillnad på olika segelmärken ……..
Publicerad av mjunken på 18 september, 2005 vid 10:04Har funderat på det med olika segelmärken och hur stor skillnad det är i känsla på vattnet.
Själv kör jag med North och har kört det sen jag började, förutom några gamla Gaastra från 95 som jag körde när jag va hel grön men det räknas inte.När man läser tester så står det ofta att North är väldigt direkta och på/av känsla pga. den ”konstanta” buken. Så står det T.ex. att Naish är mycket mjukare och ”lugnare”.
Jag som inte testat något annat än North dom senaste åren (har varit väldigt nöjd med dom), e lite nyfiken på hur stor skillnad det e egentligen. Gäller inte bara Naish och North utan alla olika märken. Tycker att det e lite svårt att veta när man bara läser test i tidningar.
//Micke
charlieb svarade 19 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tjoa till så får du testa mina goyaprylar..
Personligen har jag aldrig gillat north (även om jag hade en linje dr x rätt länge), hade lite svårt för den konstanta buken.
Det skiljer rätt mycket i känsla mellan olika segel, men få segel är dåliga..
-
Tror inte det är så stor skillnad mellan olika märken, snarare mellan olika typer av vågsegel. De flesta märkena har 2 eller flera linjer. En ”onshore” – linje med stabil och konstant buk för bra bottendrag och stabilitet och en ”sideshore” -linje med mindre buk och mjukare känsla för bättre på/av i vågridningen och hanterbarhet. Sen verkar vissa märken välja att lägga sina linjer med tyngdpunkt åt ena eller andra hållet. T.ex North Instinct och Superstar ligger mer åt onshore-hållet medan Gaastra Manic och Poison är plattare och ligger mer åt sideshore-hållet. Naish ligger lite mer mitt emellan med Session och Force.
Svårt att få allt i ett segel så det är tycke/smak och sina normala förhållanden som avgör vad som passar bäst. -
jag tycker mig känna rätt stor skillnad mellan t.ex. simmer å neilpryde, simmer har mycket mer känsla i sig tycker jag lite mjukar och följsammare tycker jag medans neilpryde är mycket styvare och känns mer ”toppigt”
-
Ja, NP verkar gilla mer drag, som North. Dock har ju NP också flera olika linjer, likaså Simmer. NP Combat/Search och Simmer Crossover har mer buk på för bra drag och stabilitet. NP Zone och Simmer Vision/Xflex är plattare och mjukare för bättre vågridning.
-
Boards Majnummer från 2004 är rätt bra, där tar de upp hur olika segel ser ut (med bilder) map. rotation, insydd buk, leech osv. De höftar även till ”flex” eller ”sping” dvs hur seglet ”böjs ut” för att skapa buken.
Traditionellt har North och NP insydd buk* (dvs lattorna är aldrig raka/platta) inte ens när seglet är helt utskotat. De har också endel rotation, dvs lattorna ligger på baksidan av masten. Iaf NP har rätt lite flex, dvs om du lägger handen i buken och trycker nedåt så händer det knappt nått, seglet har ju redan sin buk.
I andra änden av skalan har vi tex HotSails SO vars lattor ligger framför masten, helt utan kontakt. Lattorna är helt platta och det är alltså ingen som helst insydd buk. Lägger man handen mitt i seglet och pressar så ser och känner man hur buken fylls ut och bottnar.
Mitt i mellan har tex Naish sina segel med lite (Session) till mycket (boxer) rotation och knappt någon insydd buk (session) lite mera insydd buk (Force och boxer). Session och Force kan mått-mässigt och vissuelt se ganska lika ut men känslan är rätt olika, mkt pga flexet i buken. (INTE fläsket på buken!)
* Det är egentligen detta som är ”camber”. Den lilla plastbiten som vi kallar för camber är egentligen en camber inducer, dvs den skapar buk.
/adde
-
Svar till:
Ja, NP verkar gilla mer drag, som North. Dock har ju NP också flera olika linjer, likaså Simmer. NP Combat/Search och Simmer Crossover har mer buk på för bra drag och stabilitet. NP Zone och Simmer Vision/Xflex är plattare och mjukare för bättre vågridning.
[/ QUOTE ]
jepp men även om man jämnför simmer vision och zone så tycker jag det är en lite ”stummare” känsla i zone
-
Adde ger än närmast perfekt förklaring. Jag tycker att de här olika grundläggande sätten att sy segel (”fast buk”, lattorotaion, buken insydd i mastfickan, buk som kommer av mastens fles i sidled etc) gör större skillnad i känslan är huruvida seglen är plana eller bukiga när de väl fylls med vind. De här karaktersistika tenderar också att skilja med mellen olika märken snarare än mellan olika segellinjer hos samma märke.
Dock, även segel som ”får” sin buk på samma sätt kan vara väldigt olika. Det märke jag kör, HotSailsMaui, har vågsegel som alla blir 100% plana när man skotar ut dem och de har i princip ingen lattrotation. Ändå är de helt olika map andra detaljer. Ett segel som SO har t ex väldigt lite mastkurva medan Psyclone eller Smack har mycket mastkurva. Det ger rätt olika känsla och det blir helt olika principer som liksom får seglet att funka. Ett extremexempel är också Superfreak som dels är sytt i flexig dacron och dessutom har världsrekordmycket mastkurva. Superfreak är supermjuka och har inte ens genomgående lattor, men ändå säger i princip alla som testat att detta segel har (mycket) större vindregister än något annat segel de testat. Så, det hela är rätt komplicerat och det är inte lätt att veta vad som passar en viss seglare. Det skulle t ex ta ett tag för mig att förklara varför jag tycker SO passsar mig bättre än Superfreak (har båda) trots att jag tycker Superfreak på ett sätt är ett skönare och roligare segel att köra på.
En viktig sak som också skiljer mellan olika segel (och olika märken ibland) är hur seglen reagerar när man trimmar dem. En del är väldigt känsliga för att hitta rätt trim, men kanske å andra sidan klarar otroligt stort vindspektrum utan omtrimning. Andre segel måste trimmas till vindstyrkan och en tredje variant är att man huvudsakligen ändrar känslan i seglet med trimmet (dvs inte draget så mycket) och då har man ett segel som också är väldigt förlåtande mot lite taskigt trim (känslan ändras lite, men de funkar i princip lika bra oavsett).
North (som nämnts tidigare) betraktas nog som ganska speciella eftersom de har förhållandevis mycket insydd buk som ger driv även när man skotar ut. Det här spelar roll för seglingen. Jag pratade bland annat med Mark Nelson (som shapar Mistral och brädor åt Matt Pritchard) och han sade att om man t ex jämrör Matt (Gaastra) och Nik Baker (North) så har de visserligen olika seglingsstilar, men det faktum att deras segel funkar olika är en kanske lika viktig parameter när man designar brädor åt de två.
-
Svar till:
I andra änden av skalan har vi tex HotSails SO vars lattor ligger framför masten, helt utan kontakt.
[/ QUOTE ]
Nu blev det fel va? Borde vara bakom masten?
Annars en helt korrekt analys.Kna tillägga att goyaseglen har en smula camber, skulle tippa på motsvarande session. Riggar man på rdm så går lattorna helt fritt på småseglen, 5.7 har lite rotation tror jag, men jag seglar den på sdm så…
-
Hehe, vi säger akter om masten så kan ingen missförstå mig – inte ens om de vill
😀
/adde
-
Svårt det där, man vill ju få ut maximalt av dom få dagarna man har på vattnet, och det e ju ändå en hel del pengar man lägger på prylarna..
Ja man får nog försöka testa lite olika och känna efter….
//Micke
-
Lite kul att märka att för varje år man kör ett segel hittar många olika sätt att rigga för olika förhållanden
Logga in för att svara.