Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skillnaden mellan JP FWS och Pro edition i praktiken?
-
Skillnaden mellan JP FWS och Pro edition i praktiken?
Publicerad av surfari på 21 januari, 2006 vid 09:48Kunde nån argumentera varför pro edition är värd ett par tusen lapp mera än FWS model. Hur stort är skillnaden i praktiken? Tack så mycket!
dr-masse svarade 19 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Efter att ha klämt på bägge så är ju Pro klart lättare. Och lätt är trevligt.
Själv sneglade jag länge (och var på väg att köpa) en JP FSW 102 i fullträmacka, men valde Fanatic. Då fick jag en bräda i klassen med samma låga vikt som JP Pro fast till samma pris som JP FWS (nu gäller det att hålla isär FWS och FSW här).
Men hade jag dollars och kunde välja skulle jag ta Pro, även om de säkerligen måste hanteras varsammare och tål småsmällar sämre. Jag tycker att prisskillnaden är ganska stor mellan fullwoodsandwich och Pro, fast det är ju kanske mer anmärkningsvärt att andra tillverkare har lika lätta brädor som JP Pro (RRD och Fanatic, bland annat) till samma pris som fullwoodsandwich?
-
Dr. Masse, jag tycker också att prisskillnaden är ganska stort, men kanske extra kolfiberkevlar gör brädan också lite styvare? Kanske det blev Fanatic FreeWave 98 i stället för JP FreestyleWave 102? Har du testat brädan ännu? Jag tog det här bilderna från http://www2u.biglobe.ne.jp/~emh/board-2003.htm#fa för att jämföra dom två brädor. Från bilderna, jag tycker att JP FSW likna mer freestyle bräda och Fanatic FW mer wave bräda?
-
Mmm, du är nog inte fel ute där. JP FSW kan nog vara snäppet mer åt freestyle/freeride hållet (utan att det är något dåligt alls med det!), medans Fanaticen är lite mer vågis. Styvhetsskillnaden undrar jag om man märker av på vattnet som någorlunda dödlig surfer, men viktskillnaden märks garanterat.
FW98 har jag kört några gånger på nu. Du kan läsa mina första intryck på http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36174, där jag är försiktigt entusiastisk i mina kommentarer… ähum.
Surfa På!
Logga in för att svara.