Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skitig undersida

  • skitig undersida

    Publicerad av anka på 10 juli, 2008 vid 21:18

    hej, har äntligen köpt grejor för att komma igång med vindsurfingen efter 15 års uppehåll. den beggade brädan jag köpte är skitig på undersidan, en slags brun färgskiftning. fick tips om att absolut inte använda båtrubbing utan istället jobba med klorin eller yes diskmedel??? har prövat men funkar inte. anledning till att den bivit brun på undersidan skall vara att brändan legat på en sandstrand. någon på forumet som har något bra tips på hur jag skall ta bort färgskiftningen utan att försämra prestanda?
    tack på förhand / Anka

    pure svarade 15 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • schnitzler

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 22:45

    det går med suddegummi men det tar en jeffla lång tid

  • ubbe

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 05:22

    Dela en lime och skrubba med. Skölj av med vatten och klart!
    Gjorde samma sak med en äldre RRD som var brun på undersidan, blev helt klart bättre.
    /honken

  • nlc

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 05:52

    Måste man justa ha en lime, går det inte lika bra med citron? Vill inte gärna slösa på tiilbehören för mina mojitos 😉

  • apelbapel

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 06:08

    Köp Autosol, kostar väl typ 20.- och används som bilvax ungefär, funkar garanterat, och är enkelt.

  • gustav-s

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 07:10

    @apelbapel 481676 wrote:

    Köp Autosol, kostar väl typ 20.- och används som bilvax ungefär, funkar garanterat, och är enkelt.

    Min ena bräda såg precis likadan ut. Polerade med autosol å nu blänker den som ny.

  • lars_k

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 07:47

    Gör som Ubbe sa. Dela en lime eller citron och gnid på undersidan i omgångar och låt verka lite. Brädan blir kritvit. Otroligt men sant. Och miljövänligt. 🙂
    Lär vara oxalsyran som gör jobbet. Naturligt blekmedel.

  • ola_p

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 07:49

    Jag har en burk oxalsyra ståendes… Synnerligen effektivt, används typ för att rengöra diskmaskiner å så i storkök tror jag.

    Lite lättare att hälla på sånt än att pilla med citroner/lime…

  • lars_k

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 08:34

    Ja det är nog ännu bättre. Finns också mer koncentrerat att köpa i båthandeln. Används till att ta bort missfärgingar i gelcoat.

  • rrd

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 08:55

    Försiktigt med koncentrationen och skölj av ordentligt efteråt! Men är det som funkar till 100%.

  • ola_p

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 09:52

    @Lars_K 481714 wrote:

    Ja det är nog ännu bättre. Finns också mer koncentrerat att köpa i båthandeln. Används till att ta bort missfärgingar i gelcoat.

    Mer koncentrerat? Det beror väl på hur man blandar… Det jag har är i pulverform.

  • booman

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:43

    tack så grymt mycket för tipsen! Har just det problemet med en av mina brädor.:laugh: :laugh:

  • basse

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:48

    @Ola_P 481743 wrote:

    Mer koncentrerat? Det beror väl på hur man blandar… Det jag har är i pulverform.

    Jag körde oxalsyra. Gick inte åt något alls till typ en liter vatten. Sedan doppade jag en trasa i det och torkade av bara… Kritvitt på noll sekunder. Eftertorkade med vatten bara….

    Som nytt!

  • rrd

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 11:11

    Den normala styrkan av oxalsyra i pulverform man köper i färgaffär räcker ca en matsked till en liter ljummet vatten har jag för mig. Ringde faktiskt tillverkarens kemiavd för några år sedan. Det som gäller är att pröva sig fram lite försiktigt och skölja ordentligt efter så att inga rester ligger i verkar i onödan.

    Som medicin, testa fram tillräcklig dos för din bräda. Men det saknas bipacksedel som normalt talar om ev biverkningar vanliga för någon procent till mycket ovanliga o desto värre…

    Men visst är den kul att få tillbaka den bländande vita undersidan av brädan! Speciellt för er som seglar sötvatten o kanske inte är så noga med att torka brädan mellan surfgångerna.

  • lars_k

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 14:58

    @Ola_P 481743 wrote:

    Mer koncentrerat? Det beror väl på hur man blandar… Det jag har är i pulverform.

    Jag köpte en burk en gång till båten. Var i gelé-form som man smetade ut…

  • booman

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 20:40

    @Gustav S 481693 wrote:

    Min ena bräda såg precis likadan ut. Polerade med autosol å nu blänker den som ny.

    Gjorde detsamma idag… As good as new!!!:smile:
    Lite gnuggande, men det var det sannerligen värt…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skitig undersida

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.