Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SKÖTSEL AV UTRUSTNING

• SKÖTSEL AV UTRUSTNING

Publicerad av bazzeman på 21 oktober, 2005 vid 20:11

hej hej, jag är vad man kan kalla en newbie. Första säsongen jag har haft grjerna och nu har jag lite frågor om hur man bäst ska sköta segle, bräda osv., innan man lägger in det för vintern. Är det något speciellt man ska tänka på? något speciellt sätt man ska förvara grejerna? Glad över alla tips från er som kan lite mer.

Tack

alex_ svarade 19 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ian

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 22:06

ska du ha grejerna i minusgrader så se till att de är torra (ex om du har vatten i brädan så kan det köra sig)

kör du i sötvatten så se till att torka alla segel så de inte ruttnar o möglar o exploderar o sånt, lugnt om du kör i saltvatten.

se till att skydda allt från möss, de tuggar på allt.

våtdräkt kan väl vara bra att torka så den inte rör på sig själv. kanske kan vara läge att skmörja meckiga dragkedjor om du har det.

eller så skippar du allt meck o kör året runt cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 06:35

Gött Ian! Nu är han ruggigt inställd på att köra året runt i Fiskebäck med Ganget.
    Kelso

• big_jeppe

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 08:56

Jag brukar faktiskt larva mig med att tvätta både torrdräkt ock våtdräkt i slutet av säsongen. Först skvalpar jag runt dem med lite ljummet vatten och tvål och sedan lite sköljning med bara vatten efter det.
    Anledningen till attt jag gör så här är att en polare hade en torrdräkt för dykning på långtidsförvaring. När han plockade fram den igen så var gummit runt handlederna och halstätningen alldeles för mjukt och gick lätt sänder när man tog i det. Gummit verkade också helt onormalt klibbigt. När han tog dräkten till en dykaffär så sa dem att det var ett vanligt fenomen. De menar att mjölksyrabakterier (som vi har på huden) kan generera mjölksyra som är dåligt för dräkten. De rekomenderade rengöring före långtidslagring.

I övrigt gör jag inget speciellt. Om grejorna är torra så slipper man ju urkig lukt i sitt förvaringsställe.

• bazzeman

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 09:04

Tack för tipsen grabbar.Hur förvarar man seglet? stående eller liggande? någon skillnad? Så det ska alltså vara okej att ha grejorna i tex garaget. Fast det blir jävlans kallt där på vintern?

Bazze

• alex_

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 10:37

jag tänkte skriva en liknande tråd men då behövs juj inte det! laugh.gif vad gör man med sand och skit i segel och rigg (det rör sig inte om några enorma mängder)? kan det va eller bör man skölja av det? :S

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SKÖTSEL AV UTRUSTNING

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.