Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing skulle detta fungera??

  • skulle detta fungera??

    Publicerad av irritation på 22 oktober, 2005 vid 17:50

    Kom på en ganska rolig sak, om man ha en kite och är på en skidort och det blåser kraftigt mot berget…

    skulle man kunna ta kiten och åka upp, packa ihop och åka ner igen? Skulle vara ganska coolt faktiskt…

    (bortse från att det ofta snöar när det blåser på sånna stället… skidorter alltså!)

    tobas svarade 18 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jonaish

    Medlem
    22 oktober, 2005 vid 18:54

    mmm kanske……
    såg en film där dom gjorde det med kitewing smirk.gif

  • irritation

    Medlem
    22 oktober, 2005 vid 19:45

    haha smile.gif skulle vara kul å se… vet du vilken film?

  • cortex

    Medlem
    22 oktober, 2005 vid 21:47

    Det är ju liksom halva vitsen med att köra snowkite… att bränna upp för branta backar för att sedan antingen lägga ihop kiten och åka ner som “vanligt” (trist) eller att ladda ett grymt hopp utför backen. Du kan väl inte på allvar ha missat alla snowkitefilmer som innehåller massor av sådana klipp? tongue.gif

    /Kaj(Tech)

  • milkman

    Medlem
    22 oktober, 2005 vid 22:30

    Asså.. Det är ju halva grejjen (förstärker Kaj:s inlägg)
    Till och emd Svenska Turist Föreningen håller kurser kite för toppturer (bland annat) http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Activity.aspx?id=18503 .

    Det finns en del intresse på alpinforumen för detta osv.

    Hoppa in under galleri på http://www.ozonekites.se Där finns en kort Film som visar bland annat folk som tar sig upp för riktigt branta partier.
    Ozone har också en kite som är speciellt framtagen för turåkning inklusive toppturer (Access). För toppturer är det FOIL som gäller..

  • biorno

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 01:57

    Det funkar om du skaffar en ukrainsk foil, annars går det inte !

  • irritation

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 07:54

    Svar till:


    Du kan väl inte på allvar ha missat alla snowkitefilmer som innehåller massor av sådana klipp? tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    Kan kan jag väl… jag kan mycket!

  • nic

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 09:45

    Just för den grejen så är det en opencell foil du vill ha eftersom det inte blir så värst många turer med en LEI om man ska pumpa varje gång.

    Med en foil som Ozone Frenzy eller Ozone Access(billigare) går det snorsnabbt att både packa ner och packa upp kiten.

    Fast jag brukar åka ner med kiten i luften. Fungerar bra det med…

    nic

  • cortex

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 10:36

    Får väl tillägga att Flysurfer Cool också är avsedd för folk som vill ha en open-celled foil för toppturer och inte är såvärst intresserade av att köra på vatten.

    En 9 kvm FS Cool (komplett) kostar 6400 ink moms. Cool är efterföljaren till Rookie2 som var/är väldigt poplulär. Cool är dock vassare på alla sätt. smile.gif
    Det kommer snart mer info om Cool…

    /Kaj(Tech)

  • lazarus

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 11:06

    Det fanns något en kort tid på slutet av åttiotalet som hette uppski. Man använde något som såg ut som en mindre fallskärm av den runda typen, så visst borde det fungera.

  • klmahaha

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 11:33

    Du behöver inga starka vindar heller. Räcker med typ 4msek om man har en större kite. Vi gjorde det där några gånger förra året men inte på en skidort (med tanke på att det inte behövs liftar så behövs inte skidorten heller).
    Det var efter det jag bestämde mig för att köpa en dedicerad Snowkite (Ozone Frenzy). Efterssom Det var ett jäkla jobb att packa upp och ner min uppblåsbara kite hela tiden.. Att byta till Foil för snowkite är det bästa jag gjort, fan så mycket enklare, väger mindre, snabbare kiter, mer lyft mm. Den funkade föresten på vatten också men akta dig för att tappa en Open-cell foil i vatten, det var inte något jag gör om, tacka vet jag hederliga LEI smile.gif!

    Asså. Nic. jag testade att åka med kiten uppe men det tar bort lite av lössnökännslan då man konstant har lite drag åt sidan med kiten åt sidan eller jävla mycket drag uppåt med kite uppe (läs, man flyger). Så jag packar nog hellre ner kiten inför nerfärden blush.gif

  • cortex

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 17:47

    BTW, din topic gör att jag inte kan låta bli att paste’a in designen på FS Cool’s wingtips (tror den svara lite på din fråga s.a.s grin.gif ).

  • jonaish

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 18:01

    Svar till:


    haha smile.gif skulle vara kul å se… vet du vilken film?

    [/ QUOTE ]

    mm men jag vet inte hur man lägger upp den (filmer) frown.gif
    lr är det samma sak som när man gör det med bilder confused.gif

  • nic

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 18:39

    Svar till:


    Du behöver inga starka vindar heller. Räcker med typ 4msek om man har en större kite. …

    [/ QUOTE ]

    När det gäller snökiting är det mer skill att kunna hantera kiten i lite vind. Genom att hålla igång kiten och köra kite och snowbord (extra skill för snowboard vid lite vind och begränsat utrymme) i samklang så kan du klättra backar vid som minst 2.5 m/s. Håll igång kiten med kiteloopar bara. Antingen tar du dig till bättre vind eller så får du en grym tur utför.

    Svar till:


    … Asså. Nic. jag testade att åka med kiten uppe men det tar bort lite av lössnökännslan då man konstant har lite drag åt sidan med kiten åt sidan eller jävla mycket drag uppåt med kite uppe (läs, man flyger). Så jag packar nog hellre ner kiten inför nerfärden blush.gif

    [/ QUOTE ]

    Sant fast på mindre backar är det gött i alla fall, plus att man kan välja att plötsligt “flyga iväg” eller maxa ett hopp. smile.gif

    nic

  • rambo_johnson

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 19:12

    kitewing är det fetaste kanske osså det senaste

  • irritation

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 05:08

    när ni skriver allt dethär blir man ju lite sugen på å fixa en!… fast blir det svårare med skidor??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing skulle detta fungera??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.