• Slalomregler

Publicerad av oaxen på 29 juni, 2006 vid 09:19

Hej!

Vilka regler kör ni vid slalomtävlingar?

Styrbors före babord etc är ju inte så svårt. Men här kommer några tänkta situationer:

När övergår man från att vara upphinnande seglare (d v s kör om bakifrån) till att betraktas som framförvarande?
    Har ett svagt minne från mina tävlingsdagar, i slutet av 80-talet, att ens kropp skulle passera framförvarandes mastfot för att räknas som framförvarandes. Stämmer det?

Vem har rätt till väg runt bojen? Styrbord/babord?

HJÄLP!

Tack på förhand

/ Patrik

pedva svarade 18 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    29 juni, 2006 vid 09:35

Sen när bryr du dig om regler, du seglar ju bara rakt över folk ändå :laugh:

• swe-496

Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:55
    Oåxen wrote:
    Hej!

Vilka regler kör ni vid slalomtävlingar?

Styrbors före babord etc är ju inte så svårt. Men här kommer några tänkta situationer:

När övergår man från att vara upphinnande seglare (d v s kör om bakifrån) till att betraktas som framförvarande?
    Har ett svagt minne från mina tävlingsdagar, i slutet av 80-talet, att ens kropp skulle passera framförvarandes mastfot för att räknas som framförvarandes. Stämmer det?
    Vem har rätt till väg runt bojen? Styrbord/babord?
    HJÄLP!

Tack på förhand

/ Patrik
    —-Nu är det som så att det är din för som ska passera den andres mastfot. Då är du framförvarande båt/bräda—-Man har etablerat ett överlapp som det så fint heter…;)

Man ligger ju på samma bog när man rundar bojen så då är det upphinnande som gäller har jag för mig.

När du har kommit runt bojen så är det styrbord/babord som gäller igen. Kör man downwindslalom så uppstår inte styrbord/babordsproblemet. Kan tänka mig att slalomregler finns på http://www.formulawindsurfing.com Leta lite där så hittar du nog vad som gäller vid rundningar
  • oaxen

Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:02
    Oscar wrote:
    Sen när bryr du dig om regler, du seglar ju bara rakt över folk ändå :laugh:

Ehh, man kan väl bättra sig.

/ P

• pedva

Medlem
    30 juni, 2006 vid 19:48

Slalomreglerna berskrivs i ISAF racing rules 2005-2008.
    Du hittar reglerna på SVFs hemsida under tävlingsregler Formula.
    Annars kan du gå in på http://www.ssf.se och tanka hem kappseglingsreglerna. Här finns avsnitt för vindsurfing och slalom och till och med speed.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.