Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing slippa vatten i örat

  • slippa vatten i örat

    Publicerad av joli på 13 maj, 2006 vid 09:40

    Min öron gillar inte att få alltför mycket saltvatten i sig. Jag har funderat på att testa med vanliga proppar modell julgran som finns tex på Apoteket. Men nackdelen är att det är lite obehagligt att inte höra ordentligt.

    Jag har för mig att jag läst någonstans att det finns proppar som håller vatten ute men släpper in ljud. Kan det vara något som simmare använder?

    Är det någon som vet vad som finns och var man kan köpa?

    /Johan

    s svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bill

    Medlem
    13 maj, 2006 vid 11:16

    När jag var dykguide (guid) i Thailand lärde jag mig den hårda vägen att man bör “skölja” ur örat med sötvatten efter dyk.
    Nu är det ganska mycket saltare vatten där än på syd/västkusten, men saltet “torkar ut” hörselgången som svarar med att bli irriterad och svullnar.
    Man kan då få en gratis karatefylla under uppstigning p.g.a. att trycket inte släpper på ena sidan.
    Ena örat på 25meter och det andra på 15meter = TILT.
    Efter jag började med att spola lite sötvatten i örat efter varje dyk slapp jag denna fylla som otroligt nog inte är speciellt trevlig…

    Lite goddag yxskaft på detta svar kanske, men tänkte att du kanske har ett öra som är irriterat på dig :confused2:

  • piotr

    Medlem
    13 maj, 2006 vid 11:42

    Jag tror att uv-rugbyspelare använder några specialöronskydd som nog kan vara användbara även i detta sammanhang. Ev kan de främst vara för att undvika att trummhinnan får ett slag och spricker men ev kan det vara något för dig.
    guten

  • snaffe

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 07:33

    Det finns silicon öronproppar på apoteket som man rullar till en boll och sedan trycker in. Har för tillfället inflamation i ena örat så jag skall testa dom idag. Får se om det är något att ha.

  • oregistrerad

    Gäst
    14 maj, 2006 vid 18:14

    Det är ingen idé att surfa med öronproppar.. möjligtvis kanske de hindrar småskätt in i öronen men frågan är om det är värt att inte höra för att skydda sig från lite skvätt. Plurrar du är det ända som fungerar badproppar. De “gjuts” efter ditt öra på en öron-näsa-halsmottagning på sjukhus, sen får man en slags stor öronpropp i plast som passar perfekt. De tar bort lite ljud, men inte alls som vanliga öronproppar. Jag har ett stort hål på en trumhinna och det är noll tolerans mot vatten så jag fick min gratis och vet därför inte vad de kostar, jag tror inte att det handlar om så mycket pengar, problemet är att typ var man än bor är det kö till ÖNH. Mina badproppar fungerar utmärkt och jag tror att om du har mycket besvär skulle det nog vara värt att krångla lite med sjukan.. tjatar du får du nog en tid förr eller senare..

  • mag

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 20:19

    Julgranar fungerar bra!
    Har haft problem med inflammationer vid ett par tillfällen och testa lite olika proppar. Alla proppar lindrar mot öronont och hindrar infllammation men vissa stoppar helt hörseln vilket kan vara jobbigt. Fast inget mot att inte kunna surfa pga inflammation. Köp och testa! Speciellt nu när det är kallt, dvs extra illa mot öronen. Köpte siliconsurfproppar på maui men har inte testat dem än. Jugranar funkade idag igen i alla fall.

    /Magnus

  • basse

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 06:22
    oregistrerad wrote:
    Det är ingen idé att surfa med öronproppar.. möjligtvis kanske de hindrar småskätt in i öronen men frågan är om det är värt att inte höra för att skydda sig från lite skvätt.

    Hmm… när jag funderat på att använda proppar handlar det inte om småskvätt. Har du någonsin testat lite freestyletrick och loopar och landat med örat rakt ner?? Det känns rätt duktigt när vattnet pressas in i örat.

    Igår testade jag ett par silikonproppar som Staffan handlat på Hawaii som var riktigt bra. Skall kolla in de som finns på Apoteket!
    Silikonproppar på Apoteket

  • calle_b

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:43

    Basse, i dom samanhangen funkar väl i princip vilka som helst, bara dom sitter? Eller har jag fel? Sitter nämligen med i princip o begränsad mängd “arbeta som cementare”-proppar, från en polare…

    Ha d gott

  • basse

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:48

    Ja ja… tror det funkar med det mesta. Bara att testa med ett gäng olika och funkar det med de man har gratis tillgång till så är ju det bara underbart.

  • calle_b

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:51

    Fint som snus! Har aldrig kört med proppar, men det är väl dags nu då… Förmodligen i kombination med framåt…

    Ha d gott

  • snaffe

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 15:47

    Silicon öronproppar och ett neopren pannband funkade skitbra trots hårda fall på aniktet och öronen. Grymt fult men effektivt

  • s

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 16:43
    Calle_B wrote:
    Basse, i dom samanhangen funkar väl i princip vilka som helst, bara dom sitter? Eller har jag fel? Sitter nämligen med i princip o begränsad mängd “arbeta som cementare”-proppar, från en polare…

    Ha d gott

    Är det bara “kraschskydd” som behövs funkar de små gula. Mitt problem är dock en trummhinna som gått sönder tre gånger på ett år… I och för sig så tror jag att den är hel nu så jag behöver bara kraschskydd på den – de gula tar ju bort “tryckvågen”.

    Min trummhinna gick sönder första gången i en toköverroterad cheeseroll där jag släppte från hög höjd och landade rakt på örat. Det har jag gjort många gånger men denna gång hade jag NP:s tunna huva på mig och den blev som ett trummskinn utanpå som slog sönder trummhinnan mycket effektivt! Så har man huva ska man vara lite försiktigare, har man inte det så krävs mycket otur för att knäcka en trummhinna.

    /Staffan den lommhörde!

  • joli

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 17:53

    Nu har tror jag att jag hittat något bra efter lite googlande.

    Kolla in proplugs.com. Har dock inte testat ännu, men fick veta av den svenska importören att de säljs i muskiaffärer.

    Jag testar och återkommmer.

    Johan

  • mag

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 20:28

    Dem köpte jag på Maui i vintras men har inte provat dem ännu. Testa storlek innan du köper, finns 8st olika har jag för mig.

    Men som sagt- testa med vad som helst till att börja med, det gör skillnad.
    /Magnus

  • sode

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 18:39

    …ett annat sätt att få öronproblem är att en solig julieftermiddag åka ring efter motorbåt… i svallvågorna efter cykelfärja… 😉 tyvärr odokumenterat, men “legenden säger” att det blev ett antal meters lyft innan ring och passagerare valde att gå skilda vägar… och passageraren då ner på örat…

    Slutade med knappt en veckas sängliggande, med konstant knaprande av panadol, samt sprängande huvud/öronvärk… till på köpet på semestern, så där blev det inge extra sjukdagar från jobbet… 🙁

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 maj, 2006 vid 06:07
    S.. wrote:
    Calle_B wrote:
    Basse, i dom samanhangen funkar väl i princip vilka som helst, bara dom sitter? Eller har jag fel? Sitter nämligen med i princip o begränsad mängd “arbeta som cementare”-proppar, från en polare…

    Ha d gott

    Är det bara “kraschskydd” som behövs funkar de små gula. Mitt problem är dock en trummhinna som gått sönder tre gånger på ett år… I och för sig så tror jag att den är hel nu så jag behöver bara kraschskydd på den – de gula tar ju bort “tryckvågen”.

    Min trummhinna gick sönder första gången i en toköverroterad cheeseroll där jag släppte från hög höjd och landade rakt på örat. Det har jag gjort många gånger men denna gång hade jag NP:s tunna huva på mig och den blev som ett trummskinn utanpå som slog sönder trummhinnan mycket effektivt! Så har man huva ska man vara lite försiktigare, har man inte det så krävs mycket otur för att knäcka en trummhinna.

    /Staffan den lommhörde!

    Är det tack vare att huvan är så tunn som den fungerar som extra trumskinn? jag har spräckt trumhinnan 2 ggr. men då utan huva. Min huva är av äldre typ ganska tjock och otroligt ful! men jag har upplevt den som ett skydd?! Är jag helt ute och cyklar då?

    /Gammelsmurfaren

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing slippa vatten i örat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.