• pepa

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 00:23

    Haha är det inte bättre att linorna spinner upp av sig själva? Som på ss-bommarna?

  • hengo

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 00:42

    funkar ju inte i praktien de om man säger!

  • lima-ko

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 07:58

    Intressant försök till lösning men då får man alltså fästa leashen i något av Oh-Shit handtagen när man tvinnar upp för att undvika att leashen blir tvinnad istället, right?

    Spinnen på Slingshot Compstick bom m. fl. tenderar mycket riktigt att låsa sig och då får man upp med fingrarna och hjälpa till. Då funkar systemen där allt ovanför chickenloopen istället går att spinna, framförallt om säkerhetssystemet har ett fäste i CL eller så får man bara flytta leashen dit for the time beeing.

    Edit: det var bl a Flexifoil jag tänkte på Robert, även Royal m.fl. har löst det på samma sätt.

  • brushanen

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 08:18

    Flexifoil har en lösning med en svivel just ovan chickenloopen. Bara att snurra centerlinan för att tvinna upp!

  • roland

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 09:20

    snurra vartannat håll istället djävla prylbögar…

  • pepa

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 09:42
    hengo;678842 wrote:
    funkar ju inte i praktien de om man säger!

    Jaså? Då kanske jag bara haft extrem tur med min bom för på den funkar det alltid.

  • ida_

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 10:24

    Är det meningen att man ska öppna och stänga det där låset när man är ute och kör eller ska det vara öppet hela tiden? Tycker det verkar krångligt!

  • acemattias

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 13:11

    Det basta med LF forutom grejorna ar att det ar som en familj:grin: ett bra alternativ till nazist rorelsen for ensamma osakra stackare.

    Baren, kass ide, LF har ju redan en bra losning pa tvinnproblemet, bara los ut CLen som da lossnar helt, snurra upp och satt ihop igen, voilà.

  • atte

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 16:47

    Men ska verkligen en sele täcka mer av bröstvårtorna än naveln? 30s in i rullen.
    Sedan föredrar jag nog att frontlinorna är tvinnade 5 varv istället för att leachen ligger tvinnad 5 varv runt loopen och kroken.

  • deaz

    Medlem
    6 januari, 2012 vid 10:58

    Naish har ju gått tillbaka till swivel på sin universal-bar iår, vetefan om man kan lita på det..
    Enligt Naish själva ska den funka hur man än behandlar den, eller?

    http://www.naishkites.com/2012/universal.html

  • hengo

    Medlem
    6 januari, 2012 vid 19:31

    men jädra va neg ni va då!!

    Haft spinlocken installerad i selen ett år nu och använder det !!!

  • pepa

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 00:08

    Klart man är neg om man redan har något bättre, som funkar! 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 07:54

    Har kört Naish swivel sedan i våras och den har funkat problemfritt förutom vid ett par tillfällen nu här i Sydafrika där vattnet är jäkligt salt och sanden är väldigt finkornig. Sköljer man bara av den med sötvatten mellan sina sessions så funkar den dock kalas, så det berodde på min lathet 😉

  • jaca

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 08:02

    Har kört med Slingshots swivel i snart 2 år och har även testat Naish med nästan en identisk swivel (Naishs nya bom är väldigt lik Slingshot i konstriktion). Den fungerar fantastiskt bra till skillnad mot system där man själv ska snurra tillbaka linorna. Jag har noterat att den kan hänga upp sig om linorna i sig är tvinnade när man riggade. Tycker dock att swivlarna á la SS/Naish är för stora, har fått den i skallen när man laddar fullt. Men det tar jag då den fungerar väldigt bra. Jag är för cleana, intuitiva konstruktioner som man inte måste ha fokus på för att vara säker att de fungerar. Skölja av bommen med swiveln så kärvar inte kullagret i den!

    Mutiny har en likadan Swivel

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n2FX9LBgktc#!

  • sl0k

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 13:49

    Hur stort problem är det med tvinnade mittlinor? Sliter det onödigt mycket på dem eller vad är den stora nackdelen? Brukar ofta köra runt med linorna tvinnade rätt många varv, brukar till och med vara lite slö och inte tvinna upp dem ens vid riggning.

    På min tidigare North bar fanns en swivell, men tyckte den var lite besvärlig att komma åt och snurra ut. På min nuvarande flexifoil bom är det mycket enklare, bara snurra på QR så löser det sig. Har aldrig krånglat utan brukar vara mycket lätt att lösa samtidigt som man kör.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.