Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärtande handleder – behandling?

• Smärtande handleder – behandling?

Publicerad av ulrik på 27 april, 2009 vid 13:52

Efter att kört igång denna säsong så verkar jag skaffat mig ett par ordentliga muskelinflammationer – en i vardera handled. Närmare bestämt så tycks det vara i fästet av den större av de senor som s a s drar upp tummen om handflatan hålls vertikal. Det gör förbannat ont. Jag råkade utför det i somras och då endast i höger men trodde då att det berodde på för många barnlyft.

Gissar att det har att göra med att jag håller bommen med handflatorna nedåt för det mesta och tummen längs handen vilket är lite uthålligare. Men det innebär också att tummen hålls uppe statiskt och länge.

För att redan nu föregripa kommentarer som spekulerar i en alltför intensiv fysisk egenkärlek som orsak till besvären – glöm det. Detta är surfrelaterat. Helt klart. Absolut. Alldeles säkert.

Har någon råkat utför liknande och hittat en bra kur? Jag smetar på voltaren det så ofta jag kommer ihåg men det hjälper dåligt.

Tacksam för tips.

titan_linkan svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svennebanan

Medlem
    27 april, 2009 vid 14:05
    Ulrik;543073 wrote:
    För att redan nu föregripa kommentarer som spekulerar i en alltför intensiv fysisk egenkärlek som orsak till besvären – glöm det. Detta är surfrelaterat. Helt klart. Absolut. Alldeles säkert.

Hahaha. Väldigt smart. Tyvärr har jag ingen info om tumbesvär, men jag har för mig att el_duderino opererat nån tumme. Där verkar det iofs surra ihärdiga rykten om att självbefläckelse var den egentliga orsaken;).

• nissex3m

Medlem
    27 april, 2009 vid 14:21

Gå till läkaren och be att få ut något riktigt starkt inflammationsdämpande. Ge det två veckor (utan surf) sen bör du vara frisk.. Förebyggande träning på gymet hjälper också stärka underarmarna, speciellt då ”drag”övningar…

Vid stark surfabstinens ber du polaren spruta kortison rätt i muskeln så blir du frisk på drygt en vecka 🙂

• stoorfaen

Medlem
    27 april, 2009 vid 14:32

Fick samma grej förra hösten (en sena innanför tummen knarrade som en laggårdsdörr) (hade samma grej som yngre när jag wakeboardade) det jag gjorde var dels inflamationsdämpande salva plus att när jag inte var ute på vattnet så hade jag på mig mina snowboard-handledsskydd. Dels värmer dom lite men framför allt så påminner dom att man inte ska lyfta och vrida så mycket. Och vissa garvar folk kanske, men dom är bra hårda och funkar säkert bra som knogjärn om man skulle behöva… 😉

• el_duderino

Medlem
    27 april, 2009 vid 14:43

Jag opererade nyligen handleden för De Quervains Tendonitis. Senorna som löper på ”tumsidan” av handleden hade det lite för trångt i sina kanaler och dessa fick således snittas upp (kanalerna alltså). Jag provade först med kortisonspruta vilket hjälpte i ett halvår kanske men sen var nästa steg en operation då det inte finns mycket annat att göra åt problemet. Jag fick problemet första gången p.g.a. av en överansträning när jag böjde handleden i en väldigt onaturlig vinkel (flaka into botten). Symptomen (ömmande) hade jag sen hela tiden, särskilt när jag va ute och surfade….

Kan tillägga att jag testade krämer, piller, sjukgymnastik och allt sånt först utan några resultat!

• jester

Medlem
    27 april, 2009 vid 15:52

Dubbel dos Voltaren T i två veckor… Det gjorde susen för mina handledsbesvär.

• ulrik

Medlem
    27 april, 2009 vid 20:14
    Quote:
    Jag opererade nyligen handleden för De Quervains Tendonitis. Senorna som löper på ”tumsidan” av handleden hade det lite för trångt i sina kanaler

Jamen det är precis där det smärtar. Huwa, får se om jag pallar avstå i 2 veckor.

Tack för råden!

• el_duderino

Medlem
    27 april, 2009 vid 20:39
    Ulrik;543178 wrote:
    Jamen det är precis där det smärtar. Huwa, får se om jag pallar avstå i 2 veckor.

Tack för råden!

Jag skulle testa en ”kur” med både antiinflammatioriska piller och gel’s i ca två veckors tid och samtidigt utöva avhållsamhet (från surf 😉 ). Funkar inte det så skulle jag börja med att gå till en akutmottagning då kunnandet på vårdcentraler ofta är begränsat gällande sånt här. På akutmottagningen (ortopedakuten) kan du få en kortisonspruta på studs. För just denna åkomma (de quervains tendinitis) kan en kortisonspruta innebära en permanent lösning, men om man har otur återkommer besvären. Det som är bra oavsett (om du nu skulle ha samma grej) är att du kan skjuta besvären framför dig med en kortisonspruta och om det skulle återkomma planera in en ev. operation en trist månad som februari (det gjorde jag)

Förhoppningsvis slipper du allt det där mecket… men så du vet…

• docloop

Medlem
    28 april, 2009 vid 17:45

Tja

De quervain är rätt ovanligt hos killar, drabbar oftast gravida kvinnor. Du är väl inte gravid. Vanligast är något som kallas krepiterande tenovaginit. Dvs typ inflammation i anslutning till sena/senskida med fibrin inlagring. Det som gäller är voltaren 50mg x 3, vila + sjukgymnastik. Om du verkligen vill fortsätta surfa innan det är bra kan du be om att få en stödskena. O snälla du sök inte ortopedakuten. Det här är inget som man söker akut för, VC funkar bra. Kortison spruta skulle jag akta mig för om det inte rör sig om en de quervain. Om dina besvär inte går över kan man även behandla med heparin sprutor.

• ulrik

Medlem
    28 april, 2009 vid 19:57
    Quote:
    De quervain är rätt ovanligt hos killar, drabbar oftast gravida kvinnor. Du är väl inte gravid.

Nej, har inga andra tecken tecken som tyder på det (El Duderino kanske var det?). Medelålders kvinnor är tydligen också överrepresenterade, jag kanske är det (också).

Skämt å sido har jag nu påbörjat voltaren-behandlingen och vilan. Men vilken typ av sjukgymmnastik hade du i tankarna? Hittar inga rekommenderade sådana vid en snabb google-koll.

• titan_linkan

Medlem
    28 april, 2009 vid 20:15

Skulle vilja rekommendera en artikel från Svenska Klätterförbundet. Jag lider själv av en klätterskada och hade liknande smärta då jag surfa förra året. Kolla och läs. Står dock inge om tummen. kanske är lite mer speciellt… Men fingerskador har ju många vindsurfare.

http://www.klatterforbundet.se/pdf/medcom/Bergsport_1-08_sid_22-25.pdf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärtande handleder – behandling?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.