Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite efter nyår?

  • Snowkite efter nyår?

    Publicerad av tim-eriksson på 26 november, 2008 vid 13:48

    Tjenare!

    Är en vindsurfare som börjar falla mot den mörka sidan… Sugen på att ta 1-2 veckor och lära mig snökite’a efter nyår. Men… Är det möjligt?

    Dvs. hur ser vindstatestiken ut, var ska jag hålla till, prylar (vad kostar en kite som man kan ha kvar en stund…) Instruktörer! Vet att det finns en mängd skolor men jag är fattig 😛 Hur mycket kurs krävs innan man kan härja på egen hand?

    // Tim

    milkman svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • cortex

    Medlem
    26 november, 2008 vid 14:16

    “You don’t know the POWER of the dark side” 😀

    Finns många ställen som funkar bra för att ta en snowkitekurs (rekommenderas om du vill komma igång snabbt och smidigt). Sälen ligger närmast och har en väldigt bra skola med duktiga instruktörer.
    Slå Kristjan en pling på 0732412433, han är redan på plats i Sälen och håller på med kitecentret.
    Finns massor av fina snowkiteställen i norden och många av dem har bra skolor på plats.
    Du klarar dig med en kurs på några timmar, efter det är det bara att labba vidare på egen hand.

    När det gäller kite så finns det i alla prisklasser, det blir billigare ju äldre grejer du är beredd att stå ut med. :smirk:
    Om du bara ska köra på snö ska du satsa på open-cell foil.
    Om du ska köra på snö och vatten så är det antingen closed-cell foil eller tub som gäller.

    /Kaj(Tech)

  • milkman

    Medlem
    27 november, 2008 vid 07:36

    @Cortex 518221 wrote:

    “Om du bara ska köra på snö ska du satsa på open-cell foil.
    Om du ska köra på snö och vatten så är det antingen closed-cell foil eller tub som gäller.

    Vart är världen på väg? En bättre plats alldeles uppenbarligen 🙂

  • cortex

    Medlem
    27 november, 2008 vid 09:44

    Tja. Han sa ju att han hade tight budget… och om man bara ska köra på snö är det ju onödigt att punga ut pengar för en closed-cell; såvida man inte *måste* ha prestandan hos Psycho4’an… men den är inte speciellt “plånboksvänlig”. :smirk:

    /Kaj(Tech)

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 november, 2008 vid 07:32

    Tackar, Cortex. Hur ser vindstatistiken ut?.. Dvs hur många dagar “brukar” man få kite-a på 2 veckor?… Som sagt, eftersom jag första hand är vindsurfare så vill jag inte punga ut med 10 000 på en ny kite som jag kommer använda 1-2 veckor per år…

    Förresten, vilken storlek är att föredra om jag bara ska ha en (1) kite..? Räcker det med en 9.a?… Borde ju vara klart lättare att få lite fart på snön än vattnet….

  • milkman

    Medlem
    28 november, 2008 vid 21:08

    en 9:a är ganska lagom som onekite om det blåser.. Men jag brukar ändå rekommendera en större.. Det är lätt att man hamnar i lite mindre vind och en foil på snö i typ 4 m/s är riktigt fin åkning också.
    Från Ozone är ju Frenzyn uppgraderad med smartare Speedsystem i år, så depowern är bättre. Man har alltid klarat sig på två kiter, men i år tror jag att en 11:a oerhört länge så jag skulle sikta på den.

    Fast för den riktigt roliga åkningen är en 9a precis lagom för den kring 75kg.

    Och förutsatt att du är där det finns snö så kan du lita på många dagars kiting, du behöver som sagt inte den hårda vinden. Själv åker jag inte till fjällen för anläggningarna längre, i fjällen blåser det alltid (nästan) så jag siktar på kalfjäll med toppar om jag kan komma iväg så långt. Annars är ju Sälen fint som sagt.

  • cortex

    Medlem
    30 november, 2008 vid 09:15

    @Tim.Eriksson 518469 wrote:

    Tackar, Cortex. Hur ser vindstatistiken ut?.. Dvs hur många dagar “brukar” man få kite-a på 2 veckor?… Som sagt, eftersom jag första hand är vindsurfare så vill jag inte punga ut med 10 000 på en ny kite som jag kommer använda 1-2 veckor per år…

    Förresten, vilken storlek är att föredra om jag bara ska ha en (1) kite..? Räcker det med en 9.a?… Borde ju vara klart lättare att få lite fart på snön än vattnet….

    Precis som Jens skriver så är en kite runt 10 kvm bra som första snowkite såvida man inte antingen är väldigt lätt eller väldigt tung.

    Vindstatistiken är väldigt bra för Sälen, och i synnerhet Högfjället. Det blåser oftast en eller ett par m/s mer uppe på Högis än på exempelvis Kalven (berget brevid). Sedan är det ju inte alltid körbart “bara” för att det blåser. Dimma och snöstorm är inte helt kul alla gånger.

    Hur många dagar du får per år beror ju mycket på hur mycket tid du spenderar i fjällen. 😉

    Om du vill få så många dagar som möjligt med din kite och även funderar lite på att köra på vatten (tro mig, du kommer att bli sugen…) så är en closed-cell inte dumt. Kostar lite mer men då är den å andra sidan klockren på vatten också.
    Exempelvis skulle en Pulse2 10’a passa in bra på den beskrivningen. :smirk:

    /Kaj(Tech)

  • gonzo

    Medlem
    30 november, 2008 vid 10:13

    eller vilken jävla tubkite som helst

  • cortex

    Medlem
    1 december, 2008 vid 11:02

    @gonzo 518748 wrote:

    eller vilken jävla tubkite som helst

    Tja, det funkar fint med tub om man bara ska köra snökite lite då och då… och aldrig ge sig iväg någon längre sträcka från civilisationen.

    Ska man däremot huvudsakligen köra snökite och dessutom vill kunna åka iväg på längre turer (+ kunna packa med sig kiten i ryggan på ett smidigt sätt) så är *inte* en tubkite rätt svar.

    Dessutom behöver man ha med sig en polare som kan hjälpa till med att relauncha tubkiten uppe på fjället om man tappar ner den i lätta vindar. Iofs kan man säkert dressera polaren till att alltid ha med varm glögg och lussebullar också, när han/hon ändå är med. Jättepraktiskt. 😉

    /Kaj(Tech)

  • jona_than

    Medlem
    1 december, 2008 vid 11:25

    Blåser det så sakta så man inte kan vända sin tubkite så kan man gott kroka lös sig och GÅ fram till kiten och vända den, sedan gå tillbaka kroka i, och launcha.. Med det vill jag säga att tekniken har gått så bra framåt med nya tubkites att de är mycket enkla att vända också på snö.. Förstår inte snowkiteåkarnas stora skepsis mot tubkiter..

  • cortex

    Medlem
    1 december, 2008 vid 11:40

    Visst. Pulsa du fram och vänd din kite manuellt när det ligger 2 meter snö. Jättekul. Speciellt kul är det när du lyckats sätta kiten i backen där det är vindskugga, dvs det blåser bra ett par meter upp från där kiten ligger. Ska du då pulsa fram, vända kiten och hoppas på att du hinner pulsa tillbaka innan kiten drar iväg?
    Vinden i fjällen (och då speciellt där det är kuperat) är inte riktigt samma djur som det är vid en stor sandstrand utan hinder.

    Och ja, det är mycket lättare att vända en modern SLE jämfört med hur hopplös en gammal C-kite var på den punkten. Däremot väger en tub alltid så pass mycket mer att det vid en viss punkt bli omöjligt att vända den eller ens få den att flyga i lätt vind eller genom en vindskugga. Oavsett hur modern den är.
    En annan grej är att skarsnö sliter jävligt elakt på LE’n när man “rullar” upp den och sedan låter den släpa iväg ut till vindfönsterkanten.

    Och som sagt, man behöver inte köra i lättvind för att upptäckta detta. Stick ut och kör mycket i raviner så kommer det här med vindskuggor att bli vardagsmat.

    Förstår inte vattenkiteåkarnas stora skepsis mot foilkiter… :smirk:

    /Kaj(Tech)

  • gonzo

    Medlem
    1 december, 2008 vid 16:22

    men hur år man upp en foil om den ligger bakom en kulle där det e helt vindstilla då??
    helt klart så e ju en foil att föredra i fjällen men det finns ju en mycket större begmarknad på tubkites det va det jag menade
    och han va ju fattig å en kite kan man ju hitta sjukt billigt om man bara vill ha den å åka med ett par veckor om året

  • cortex

    Medlem
    1 december, 2008 vid 22:15

    Vindskugga = inte nödvändigtvis (eller ens sannolikt) vindstilla. Däremot lätta turbulenta vindar.

    Om det är *helt* vindstilla lär du inte kunna starta någon kite med mindre än att du springer upp den. :smirk:
    (Och faktiskt är det då lättare att kuta upp en kite som väger knappt hälften av en tubkite… har iofs haft kul en gång när det var helt vindstilla och jag brände ner för pisten med kiten i luften och gjorde låååånga hopp på varje krön; men det kan knappast kallas för kiting)

    Grejen är att killen villa ha en kite för *snowkite*. Då är en foil mycket smidigare på alla sätt. Men precis som du skriver (och jag) så funkar en tub okej så länge som man exempelvis bara ska åka fram & tillbaka på sin lokala frusna sjö med bilen ståendes 5 meter från strandkanten.

    BTW, du kan hitta rätt billiga foilar som har ett par år på nacken också. Dessutom har en foil oftast väldigt lång livslängd och du kan tämligen enkelt få ordning på den även om den drar lite snett åt något håll eftersom du kan justera bridlarna. En gammal urblåst LEI som drar snett p.g.a sträckta paneler är det i princip bara att hiva i soptunnan.

    En annan grej är att en snorbillig tub (= några år gammal) inte är lätt att relauncha på snö. Det ska till en modern tub för den saken… så då är vi borta från Lidl-prisklasserna i alla fall.

    För vattenbruk håller jag däremot med sig helt; då kan man få tag i helt funktionsdugliga kites för en spottstyver på tube-sidan.

    /Kaj

  • tim-eriksson

    Medlem
    1 december, 2008 vid 23:28

    Så… Någon som kan hooka upp mig med en okej kite att lära sig, testa på? Framförallt på snö men kanske kan testa lite vatten också någon gång. Dock satar jag 100% på w-surf tror jag… Gillar inte wakeboard så har svårt att se varför jag kommer gilla kite. Vågsurfing med kite däremot ser nice ut!… Men plattvatten, nja…

  • cortex

    Medlem
    3 december, 2008 vid 10:53

    Jag har inte alltför mycket beggat på lager just nu… men jag har en demkörd Psycho3 10’a som kanske skulle kunna vara intressant?
    Messa mig i så fall.

    Hur som helst, jag föreslår att du börjar med att ta en kurs; då kommer du igång snabbt och smidigt och kan också efter kursen testköra kites du är intresserad av innan du köper dem.

    Vågsurfing med kite är sjuuuukt kul. Plattvatten kan vara kul det med; men personligen gillar jag vågor bäst.

    /Kaj

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 december, 2008 vid 11:14

    Tackar, återkommer angående kite’n! Som sagt, jag är mest sugen på att testa på och lära mig nu efter nyår så jag tror jag väntar och kollar prognoserna. Om det inte blåser sticker jag upp till Åre och kör utan skärm 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite efter nyår?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.