Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing snowkite utför…

  • snowkite utför…

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 november, 2002 vid 14:29

    I brist på vind för att köra vanligt på snö tog vi oss till en backe för att testa det här med downhill kiting. Trots att det bara blåste 2-3 m/s fick man ordenliga lyft med bra häng. Blåser det på ordenligt känns det som om man skulle kunna flyga på detta sättet. När vi körde blåste det rätt mot backen vilket antagligen bidrog till att man fick lite extra höjd. Väl värt att testa för er som har en backe i närheten laugh.gif

    preppie svarade 21 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2002 vid 23:06

    Blev lite nyfiken… vad körde ni för grejer?

    Snowboard eller skidor? Vilken kite och hur stor?

    Jag är själv grymt sugen på att köra på snö. smile.gif

  • kitesweden

    Medlem
    16 november, 2002 vid 23:42

    Kolla in nedanstående film, så får du lite mer kött på benen om Kiteskiing:
    http://kite.no/video/visvideo.asp?bergsjo-action+384++017
    Det är våra kollegor i norge på kite.no som filmat detta !
    Om du undrar över grejer för vinterbruk, så har vi det mesta !
    http://www.dacon.biz
    /Mvh Lars S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2002 vid 18:42

    Vi körde på en jojo Rage 8.0 & på både bräda & skidor. Filmen från Norge är rätt fet fast jag tror det går och dra på ännu värre. Bara & leta upp nåt ställe med mycket lössnö & ladda…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2002 vid 18:45

    Jag syftade inte på bergsjö action utan denna då http://www.kiteskolan.com/THS_2002.wmv

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2002 vid 19:30

    Ser ju hel-läckert ut det där… Är det en stor fördel att köra med handtag gentemot bom? Skulle ju vara kul om man kunde köra med samma setup som man är van vid från vatten.
    BTW, jag funderar på att köpa en Flysurfer Psycho 6.5 för att köra snowkite/hårdvind på vatten. Är det ett bra val även för snowkite? Ungefär hur stor kite bör man ha för att köra i runt 4-5 m/s, 80 kg och skidor? Räcker en 6,5 Psycho då eller behöver man något större?

  • kitesweden

    Medlem
    17 november, 2002 vid 21:08

    Vi kör till 95% med bom på vintern !
    6.5 är en ganska lagom vinterkite storlek !
    Vi rekomenderar 5-7 m2 (beroende på vikt) om man bara ska använda 1 st kite för vinter bruk.
    /Mvh Lars S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 november, 2002 vid 13:21

    Jag är helt förstummad, mer snökitefilmer!

    Någon som vet hur man sparar någon av dessa filmer på sin egen hårddisk så man kan kolla på dem utan att vara uppkopplad?

    /Erik K.

  • mr-pink

    Medlem
    19 november, 2002 vid 17:44

    Kan ju alltid prova med högerklicka på länken och välja “spara mål..”

    Brukar funka för det mesta, men ibland läggs det upp så man inte kan tanka ner till sin egen HD. Där har jag inga bra tips..

    Ha det!

  • ola_p

    Medlem
    19 november, 2002 vid 18:54

    wmw filer av streamande sort har jag inte koll på…
    Dock kan jag komma med tipset om man vill spara en .ram fil. En sådan fil är egentligen bara en textfil så dt är förmodligen möjigt att öppna den med typ anteckningar och ta adressen till .rm filen som streamas iväg… Så borde man kunna få hem dt… Tror jag…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 november, 2002 vid 20:29

    Tjena!

    Döp om filen till .mpg när du ska spar den så funkar det hur bra som helst att plocka hem den!

    /Henrik

  • ola_p

    Medlem
    20 november, 2002 vid 18:04

    Ok, jag får erkänna att det här verkar fräckt… Dessutom tjänar man ju in liftkortskostnaden på 4-5år… laugh.gif
    Men jag funderade lite på vad man ska köra för grejor… Jag åker skidor, och är hyggligt duktig iaf. Har dock aldrig kitat, men tycker att det inte vore omöjligt att lära sig, särskilt på snå istället för vatten. Nu har jag spanat in filmerna mer än en gång och är helsåld på koceptet.. Så, ska jag köpa 5, 6 lr 7m2 kite, till mina 65 kilosar… Och vad får man räkna med att det behöver blåsa mm. Kommer man kunna ngtsånär efter en vecka? Ska till trysil på sportlovet… Så förhoppningsvis kan jag skrapa ihop pengar… får nog tyvärr lägga brädbygget som jag planerat på is ett år till…
    Kikade in på dacon.biz, och är grymmt sugen på en ORCA… Är det vettigt… tongue.gif crazy.gif

  • kitesweden

    Medlem
    20 november, 2002 vid 22:16

    Tja !
    Orca är den mest populära av våra vinterkite. Så den är ett mycket bra val. Vi brukar alltid rekomendera alla som ska börja med kite att starta på vintern på skidor, eftersom detta är betydligt lättare än att köra på vatten. Sedan när man väl har koll på kite manövreringen så kommer det hela att gå mycket lättare på sommaren. Det brukar ta ca 2-4 timmar innan man får koll på grejerna och sig själv och kan börja dra iväg smile.gif
    65 kg då skulle jag rekomendera 6 m2 vilket innebär att du kan köra i ett vinspann mellan ca 4-12 m/s. Man lär sig hantera högre vindhastigheter i takt med att man utvecklas, så i början: håll dig under 7-8 m/s.
    /Mvh Lars S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2002 vid 00:01

    Ska du köra foil utan depower så satsa på en 6:a Med depower
    så tycker jag du ska köra minst 8 m2. Du får ju lite mer häng i en större kite… tongue.gif

  • stickan

    Medlem
    21 november, 2002 vid 11:45

    Kolla även på:
    http://www.kitepower.se/

    De har bra utförsäljnings priser
    Obs ingen smygreklam utan bara ett tips…

    Mvh Stefan

  • ola_p

    Medlem
    21 november, 2002 vid 13:03

    Ok, jag är nog inne på ngt sånt då… är det en bra variant att försöka hitta ngt begagnat? Ekonomin är väl ingen dröm direkt… Studiebidrag är ju som bekant inte den ultimata inkomstkällan…

    Och hur funkar det med sele på vintern? och vad mer är viktigt att veta som 100% nybörjare? Hur funkar depower, vad är quickrelease etc. etc. smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing snowkite utför…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.