Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkiting hur stor och vad för sort?

• jonasp

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 15:57

Femte linan, var och hur fäster man den i kiten och bommen? Om jag förståt rätt ska man dra i den för att få upp le från marken och på så sätt kunna starta den baklänges.

• biorno

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 16:02

Det är ju lite skillnad på hur man snökitar också, ska man köra över hela * telemarken så kan det ju vara skönt att dra ner kiten i en liten bag när man ska fortsätta till skids men åker man ut till ett ställe där man ska hålla till och köra en hel dag spelar det knappast någon roll rent storleksmässigt i påse om man ska köra foil / LEI…

• jonasp

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 16:11

Nä det e ju klart. Jag vet ju inte riktigt hur jag kommer använda den än.
    Mest blir det nog på frusna sjöar och fjärdar med snö på kring stockholm. Men det vor ju häftigt att ha med den upp i liftarna och så dra iväg lite. Tex nere i tväråvalvet eller ovanför backarna i tänndalen finns det mkt ytor och massa snö.
    Men hur är det med flygegenskaperna då? är det så stor skillnad? Jag är ute efter en lättflugen drake men som ändå går o hoppa med utan att va överriggad.

• rambo_johnson

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 16:24

varför inflatable i snö o inte Foil?

– ”Jeg tycker det er mye bedre stabilitet og mindre stress med en tube mere løft også”

”Noen sverger til sine folis, men 90 % ønsker tube”

• samhansson

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 16:29

Svar till:

Det verkar lättare att hålla på med och jag tror det funkar bra. Jag har ju inte kört så mycket så jag tror inte det är kiten som begränsar mig i första taget dessutom verkar den funka riktigt bra även för bra åkare.
    Men jag har inte köpt någon än, håller på att bestämma mig men det är svårt.
    men om man listar fördelarna med dom då? Jag vet ju verkligen inte allt och har säkert missuppfattat en del så lägg till mer.

Foil
    Fördelar: liten och lätt i väskan, enkel rigning, enkel start och landning. Depower på dom jag kollat på. Lite hållbarare (enligt en del).
    Nackdelar: Sämre på vattnet om det e en öppen. jag har inga planer på att använda den på vattnet.
    Ostabilare i formen? dom jag kollat på verkar klara sig ändå men en uppblåsbar borde ju hålla sig bättre.

LEI
    fördelar: många beg, särskillt nu. Kan användas på vattnet lättare och jag kan ju ändra mig. Snabbare och roligare enligt vissa, själv kan jag inte jämföra än. Depower på samtliga nu förtiden antar jag.

nackdelar: pumpa är tråkigt.priset är oftast högre. jobbigare hantering vid start o landning. Tar större plats när den e packad.

[/ QUOTE ]

ska no köpa en foil, pumpa e ju faktiskt en nakdel..

• jonasp

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 16:51

det låg alltså ingen värdering i ordningen på de där.
    fortfarande då: skillnader i luften??

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 17:18

Svar till:

Lita på Lars och Ola på Kitesweden och vi andra här uppe som har kört mycket på snö.Köp en vanlig tubkite ca 2m mindre än du använder på sommaren och ta det lugnt vatten är mjukt motför snö och is.Testade en Flysurfer förra vintern vet inte om den var totalt feljusterad, men det är nog det trögaste som jag har provat.Fick en känsla av att köra buss och är klart besviken.

Peter Umeå
    Långens kite och Badtunnor

[/ QUOTE ]

”Testade en Flysurfer förr vinter…” Ok, du får nog haspla ur dig *vilken* flysurfer du testade.
    Ungefär som att jag skulle skriva ”Testade en Naish förra vintern och den sög. Långsam som fan och svårstyrd”. Sedan att Naish’en var en gammal ARX 21.5 kan jag ju låta bli att nämna för att alla ska tro att *alla* nya Naish-kites är skräp (vilket de absolut inte är).

Uppsala-gänget kör *mycket* på snö och is, betydligt mer än de som bor i Stockholm eftersom de ofta inte har tillräckligt med snö (ok, det finns ett par tappra själar som åker till Uppsala från Sthm också). I vintras körde vi mer eller mindre varje helg samt på vecko-kvällarna när det var extra bra vind eller nysnö (i mörker). Samma sak de föregånde två säsongerna. Så man kan knappast kalla oss för orutinerade på snowkite.

/Kaj

• jonasp

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 17:26

E det så mycket mer snö i uppsala? var kör ni, mälarn?
    Jag saknar stora fält här man kan öva på innan det fryser, en del kör väl på gärdet tror jag. Var finns det mer?

• cortex

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 17:49

Jepp, vi kör främst på Ekoln (dvs en del av Mälaren). Men även en hel del på div. stora fält runt och i Uppsala… det finns ju rätt gott om dem här uppe. grin.gif

Den klimaktologiska (eller hur det nu stavas) snögränsen går ungefär vid Knivsta, dvs det är betydligt oftare snö norr om Knivsta än söder om. Jag har själv märkt att det stämmer väldigt bra eftersom jag pendlar till Sthm dagligen.
    Inte helt ovanligt att det är +2 i Sthm och pissväder samtidigt som det är -1 i Uppsala och snön vräker ner.
    Det var en del Stockholmare som listade ut detta förra året och rutinmässigt började åka upp till Uppsala på helgerna. Riktigt trevligt!
    Kan ju också nämna att FS är det totalt dominerande märket häromkring, speciellt på vintern men även på sommaren.

Min teori om att de som är de värst foil-motståndarna är de som bara testat gamla grejer (och jämför dem med nya LEI’s) tror jag håller. Detta eftersom jag i år har sålt ett antal stora Psycho 2 till LEI’åkare som ville ha ett lätttvindsmonster samt att ingen av de LEI-åkare som testade Voodoo och Psycho 2 tyckte illa om dem. De allra flesta var tvärt om väldigt imponerade. Ett par av dem hade testat gamla foils innan och var verkligen tveksamma till foils efter det. När de fick testa P2’an ändrade de inställning radikalt. Från att ha varit ”total skit” i deras ögon blev de helt plötsligt ett gångbart alternativ när deras quiver skall uppdateras nästa gång.
    Klart kul!
    En kille som hade en LEI (iofs en 2003’a) och aldrig använt något annat kom ut på isen i vintras och undrade om han kunde få testa en ”madrass”. Det fick han givetvis och beställde på direkten en kite av mig när han kom tillbaka efter 10 minuters åkning, sedan dess har han köpt fler och fasat ut LEI’en helt.

Det hade ju inte skadat om lite fler av dem som uttalar sig om hur ”kassa” foils är på detta forum tog sig i kragen och testade en modern foil innan de öppnade matluckan.

Kan ju tillägga att jag säljer både foils och LEI samt kör på bägge… fast det blev inte så värst mycket LEI i år. tongue.gif

/Kaj

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 20:09

Svar till:

Svar till:

Lita på Lars och Ola på Kitesweden och vi andra här uppe som har kört mycket på snö.Köp en vanlig tubkite ca 2m mindre än du använder på sommaren och ta det lugnt vatten är mjukt motför snö och is.Testade en Flysurfer förra vintern vet inte om den var totalt feljusterad, men det är nog det trögaste som jag har provat.Fick en känsla av att köra buss och är klart besviken.

Peter Umeå
    Långens kite och Badtunnor

[/ QUOTE ]

”Testade en Flysurfer förr vinter…” Ok, du får nog haspla ur dig *vilken* flysurfer du testade.
    Ungefär som att jag skulle skriva ”Testade en Naish förra vintern och den sög. Långsam som fan och svårstyrd”. Sedan att Naish’en var en gammal ARX 21.5 kan jag ju låta bli att nämna för att alla ska tro att *alla* nya Naish-kites är skräp (vilket de absolut inte är).

Uppsala-gänget kör *mycket* på snö och is, betydligt mer än de som bor i Stockholm eftersom de ofta inte har tillräckligt med snö (ok, det finns ett par tappra själar som åker till Uppsala från Sthm också). I vintras körde vi mer eller mindre varje helg samt på vecko-kvällarna när det var extra bra vind eller nysnö (i mörker). Samma sak de föregånde två säsongerna. Så man kan knappast kalla oss för orutinerade på snowkite.

/Kaj

[/ QUOTE ]

Vet tyvär inte vilken det var,men det borde du för det var Hengos drake!Körde den samma dag som SS 13 -03 och Cabrinha CO 2 -04 och tror inte att någon av oss hadde den som favorit.Vet nu inte om den var totalt jävla fel riggad,går det?Som jag uplevde den var den ruskigt trög att svänga och kändes tung utan att ge något drag.Körde med den ca 45 min utan att komma överens med den.Testade den med stora förhoppningar men blev sorgligt nog bara besviken.Har däremot inte lagt foil försöken på hyllan utan ska försöka med en Ozone i vinter
    Mvh peter
    Långens Kte och Bdtunnor

• nic

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 20:14

Svar till:

”Jeg tycker det er mye bedre stabilitet og mindre stress med en tube mere løft også”

”Noen sverger til sine folis, men 90 % ønsker tube”

[/ QUOTE ]

Det ena är bull och det andra någons prat i luften.
    Det skiljer lika mycket mellan foilar som det skiljer mellan olika LEIs av olika kvalitet och årgång.

Jag hänvisade visst till kite.no för en objektivare bild men bara för att det står på norska betyder inte att det automatiskt är mindre subjektivt. Du kan alltid hitta någon som dig själv även där crazy.gif

//nic

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 20:27

Svar till:

Femte linan, var och hur fäster man den i kiten och bommen? Om jag förståt rätt ska man dra i den för att få upp le från marken och på så sätt kunna starta den baklänges.

[/ QUOTE ]
    Det är riktigt du fäster ett V i bakkanten(går att fästa lite olika brukar fästa i mtten och närmast till H eller V-sida). Finns det inga fästen går det bra att slå dit en liten öljet eller limma, sy dit ett band som en ögla.Använd en tunn lina om du inte har en riktig går det bra med 2mm pollyrope på rulle (ca 100 sek)fäst den där linan fästes i ytterkanten på bommen. Det krävs lite träning och tajmin att backa upp en kite men är förhållandevis lätt.Nackdelen är, tycker jag, att 5:e linan fäst i bakkanten påverkar kiten lite negativt.Den har en liten tendens att dra kiten åt höger eller vänster.Fäst däremot inte 5:e linan i pumpöglan på Le då kommer du garanterat att riva sönder kiten vid start,snö är mycket vassare än man tror.

Peter wink.gif

• nic

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 20:36

Svar till:

det låg alltså ingen värdering i ordningen på de där.
    fortfarande då: skillnader i luften??

[/ QUOTE ]

En LEI är formad som ett U vilket naturligvis ger mindre projekterad yta mot vinden. Nackdelen är att detta ger större kitar för motsvarande kraft från en foil. Ålright, det finns också en fördel och det är att U-et automatiskt dämpar byig vind en aning genom att flexa.
    Innan Första Frenzyn kom, som var den första open-cell foilen med depower, var det faktiskt rätt jobbigt att hantera en foil i större storlekar i byig vind. Numera dagens moderna foil-depower ser jag ingen skillnad i min hantering på den punkten.

Så nu då, är det någon skillnad i flygegenskaper? Det är samma skillnad mellan olika foils som det är mellan olika LEI. Du kan inte säga att något generellt om någon kategori som att de är snabbare att svänga eller hoppar högre. Därmed inte sagt att det inte finns skillnader mellan olika kites… wink.gif

//nic

• cortex

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 20:46

Peter, om du körde Hengo’s kite så var det en Voodoo 14. Att jämföra den i snabbhet med en Fuel 13 är inte så värst schysst. Jämför den snarare med en Fuel 15 eller 17 i så fall eftersom de har ungefär lika stor projicerad yta (och bottendrag).
    Märkligt att den kändes tungstyrd och seg… hur var den inställd? Du kan ställa om kiten *massor* med WAC och BREAK-settings. De påverkar framförallt barfeedback, svänghastighet och pop. Sedan vill Voodoo’n ha tillräckligt med vind för att komma till sin rätt fullt ut.
    Säg åt Hengo att sätta den på full Tip Break och ganska mycket WAC- för att den ska bli mer lik en LEI (och svänga snabbare).

Vill du ha en kite att jämföra med Fuel 13 så ska du ta en Psycho 2 10 eller en Extacy 10. Då är de ungefär i samma storleksklass (dvs samma bottendrag, dock kan du hålla en P2/Extacy 10 i betydligt mer vind än en Fuel 13).

Men visst, P2’an är snabbare i svängarna än Voodoo’n och Extacy’n är snabbare än P2’an… allt utvecklas.

/Kaj

• nic

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 21:18

Svar till:

Kan ju också nämna att FS är det totalt dominerande märket häromkring

[/ QUOTE ]

Mmm, fast i världen regerar Ozone inom snökiting. Google säger något om proportionerna…
    Sök på ”snowkiting flysurfer” -> 6230 träffar
    Sök på ”snowkiting ozone” -> 16400 träffar!!!
    Ozone är 160% > Flysurfer 😛

Kan trösta med att Naish, OR och andra LEI ligger mkt lägre.

Annan statistik kan ju vara att räkna Ozone Frenzy-kitar på rankingen på winter tour… om man orkar
    http://www.semnozkitesurfing.com/data_htm_en/pages_winter_en/pages_communiques/page_winter_communiques_2k4_en.htm

//nic

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkiting hur stor och vad för sort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.