• adde

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 11:54

    Aahh, Rasmus Baltersen har jag köpt segel av några gånger…

    /adde

  • c_c

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:04

    Svar till:


    Bara gratulera alla som gjort slag i saken och skaffat sig SO – oavsett årgång.

    [/ QUOTE ]

    Puuh! Skönt att höra, blev lite orolig efter Ola H:s inläggg…trodde ett tag att min SO -04 bara var att slänga på tippen?! wink.gif

    F.ö. tycker jag att 04:orna fortfarande har den SNYGGASTE designen!

  • ola-h

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:19

    Jag håller med, 2004:orna är grymt snygga. Dessutom bra, mao jag menade inte att pre-2005 inte skulle vara bra, bara att 2005:orna var det största snäppet uppåt hittills.

  • mag

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:23

    Jag håller med, den årgången är grymt fin. Glittret har jag inte riktigt fallit för ännu. Men jag tvingas väl vänja mig eftersom jag snart får ett segelkit med glitter.

  • lars_k

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:31

    Som hållfare gillar jag inte denna typ av “unpurposeful” design. Dvs flamman som skickar upp monofilm upp i toppen på seglet, där äkta hardcore vågsegel har 100% X-ply. Monofilm ska bara finnas i bomrutan för siktens skull. Tacka vetja Naish Session. Purposeful och snyggt som fan (plus att jag har en sån linje hehe). Seglets design ska utgå ifrån hållfasthet och styvhet, inte flashiga tyskdetaljer typ menlösa flammor och skit. =)

  • c_c

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:35

    Svar till:


    Dessutom bra, mao jag menade inte att pre-2005 inte skulle vara bra, bara att 2005:orna var det största snäppet uppåt hittills.

    [/ QUOTE ]

    Det är därför jag inte vågat prova SO 2005…jag är rädd för att ha-begäret ska bli för stort!

    Jag har ju iofs Psyclone i årsmodell 2005, vilket också är ett trevligt segel, även om det är väldigt olikt SO i känslan och sättet att rigga det på m.m.

  • ola-h

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:58

    “Unpurposeful design” är just vad Jeff också hatar. Alla detaljer i flamman har faktiskt en funktion. Huvudiden är att kombinera mjukare x-ply med crispigare monofilm “på tvären” seglet för att att just få ett mellanting mellan crispig monofilmskänsla och totaljmjuk x-ply-känsla. För att sedan öka hållberheten i skarven mellan dessa två material som har lite olika sätt att töja sig läggs dacronflamman in som stötupptagande förstärkning. Fiffigt va! Att man sedan också passsar på att tweaka till det så det blir snyggt är en annan sak.

    Om det bara hade varit påklistrad dacronflamman i ett segel i övrigt helt i x-ply så hade det varit annan sak, men om du kollar på flamman i t ex 2005 seglen så ser du att den är i princip full med sömmar och är viktig strukturell del av seglet.

    Sedan kan jag hålla med om att valet av glittrigt material inte har något med funktion att göra utan endast är design, men det är en lite annan sak än att klistra in dacrontejp som inte har funktion. Dessutom är det köparens val om man vill ha glitter eller inte.

    För övrigt har jag (som jag skriv i en annan tråd) blivit toktvättad i masthögt med mina helmonofilmssegel (fast kevlarförstärkta) Psyclone utan problem där samtidigt segel helt i x-ply trashats. Så, hållbarheten hos ett segel sitter bara till en liten del i materialvalet. Hur materialen sytts ihop och hur de sedan lyckas ta upp energi på ett bra sätt utan att det finns en svagaste länk som brister tror jag mer är nyckeln till bra hållbarhet.

  • lars_k

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 14:17

    Hade på känn att du skulle kunna kontra med en vettig förklaring till flamman. wink.gif Fungerar det som du beskriver det är det ju finemang…
    Då antar jag att det finns en förklaring till spindelnätet på “Spyclone” också..(?) Jo, lite förstärkning, typ ripstop till monofilmen, ger nog det också kanske om man vaknat på den sidan… Men nätet är antagligen bara påklistrat, viktigare är det med design som påverkar hur de olika delarna skärs och sätts samman.

  • ola-h

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 17:00

    Jodu, givetvis är det på den sidan jag vaknat. Nätet, som först kom på de gamla spiderlok och sedan återkom på Psyclone (fast som en virvel) och nu kommer tillbaka i nätform på Spyclone är just förstärkningar i Kevlar. Inte några löjliga enstaka kevlartrådar som en del andra segelmakare kör, utan en rätt tjock bunt (som dessutom givetvis både limmas och sys fast). Kevlaren skall ta upp extrembelastningar och sedan också funka som ripstop. Själva rutnätet är nog mest ripstop, men det finns också kevlarstråk som funkar mer som “struktur”. En ännu mer kreativ anvädning kan man hitta i dacronseglet Superfreak där de flesta våderna ramas in av kevlar. Där är det i princip inte alls ripstoppen man vill åt, utan kevlaren blir som ett slags skelett i seglet som tar upp krafter och avlastar dacronen.

    Personligen tycker jag dock att virveln i Psyclone är snyggare än nätet i Spyclone, men liksom namnet i det nya seglet är lite skämtsamt är nätet nog ett slags retrostatement. Hot – en seglemakare med humor, helt enkelt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 20:01

    Ola H hur orkar du?

  • lars_k

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 20:26

    Man kommer inte åt Ola hur man än försöker provocera. Jag är impad =)

  • ola-h

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 05:53

    Lång och hård träning…

  • dannew

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 06:26

    Får nästan hålla med om att 2004:orna var snyggare så du håller fin stil på stranden CC! eller är det bara strandhunken som håller i seglet som gör det fint !? ;o)

    En sak man inte kan undgå att fundera över är designen kring näst översta lattan på 2006 seglen. Ser nästan ut som att Hot har kopierat Simmers “Bat wing” koncept och låter akterliket svänga ut lite vid lattan.
    – Är det så? Inget att skämmas för i så fall att man låter sig ta intryck av goda invovationer från andra märken, det utom blir det lite retrokänsla…
    Förlåt, kunden inte låta bli… ;o)

  • surfslusken

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 18:45

    Hur kan nån tycka att SO 05orna i blått med glitter och hela paketet INTE är dom snyggaste seglena??? Man kan ju lätt tro att jag tillhör ett fåtal som själv fått välja färg på mina SO eftersom ingen annan verkar ha dom blå glittriga grin.gif

    By the way, så börjar de bli dax och kränga av dom snart, så om någon blivt snuvad på Ola Hs så är det bara att höra av sej till mej. Har 4,2 4,7 5,3 & 5,8 i vackert glittrande blått!

  • philippos

    Medlem
    5 september, 2005 vid 05:59

    Vad kan detta vara för färg. Röd eller orange?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.