Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing söder om hallandsåsen? läs ej!

• söder om hallandsåsen? läs ej!

Publicerad av ric på 17 maj, 2006 vid 18:19

gävle.
    funderar på att skaffa en stor kite 19-21kvm för att verkligen kunna åka i 3-5 m/s men det e knappast kul om det blåser byigt. altenativet jag kommit på e att köra min 14PD och en directional, ok det blir inte harcore hopp och så men det har man väl knappast i 3-5 m/s ändå? dessutom tror jag directional är riktigt kul i vågor. väger föresten ca 90 tackor.

kamikazekiteren svarade 18 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ric

Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:20

just det, frågan var om jag skall köpa brädan eller spara till större kite. rekomendationer tack!

• gethighsports

Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:26

Trenden för lättvindsbrädor är ”skärbrädor”, inte alltför långa, breda och nästan inge rocker för att minimera friktion, små fenor eller inga fenor alls. Jag har inte kört i Gävle men misstänker att det sällan är feta vågor när det blåser lite.

Kolla t ex in Slingshot Glide eller Spleene Door.

Tråd om ämnet var uppe för inte allt för länge sen.

• milkman

Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:42
    Ric wrote:
    gävle.
    funderar på att skaffa en stor kite 19-21kvm för att verkligen kunna åka i 3-5 m/s

Jag tror en bowkite på 15-16 m funkar kanon. framför allt om du är nervös för byig vind då de har oslagbar depower (ja, de flesta i alla fall). Surfbräda känns spontant fel. Den har rätt kraftig rocker normalt, och stora fenor: högt motstånd i vattnet.
    Som tidigare talare så säger jag ”platt”. Jag misstänker att en kraftig plydoor (kraftig plywhoodbräda som är bred) är billigast och enklast. Låna pads mm från någon bräda och testa vilken vind du fixar med PD:n. 🙂
    Fast lågvindskiting suger, bättre att stanna hemma.

• bohm

Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:49

Surfbräda kräver inte så mycket vind eftersom dom har större volym, dessutom är surfbräda skitkul… iaf var det kul den enda gången jag har testat det… Kanske blir tråkigt i längden

Köp både större kite och en surfbräda, så får du dubbelt så kul!!

Men jag tror inte på att man kan köra när det blåser 3 m/s, även om flera hävdar det… möjligen om det blåser 5 och sen minskar till 3 i några sekunder, för att sedan öka igen…

• ric

Medlem
    17 maj, 2006 vid 19:06

tack för inläggen, skall fila och lacka klart ”plywooddoor” brädan iallafall då och testa den. så får jag väl se om jag köper directionalbrädan iallafall.

kruxet är att vindarna styrs av mitt arbetschema. jobbar jag blåser det och motsatt då jg är ledig. därav behöver jag ha grejer för lättvindskite eller börja med annan sport. finns golfbana inärheten. 🙂

nje vid 3m/s är det inga vågor i Gävle men Rullsand i kraftigare vindar är ganska vågigt, kan tänka mig att en directional och en mindre kite är riktigt roligt där då! var iallafall det jag menade med att köra i vågor.

• cortex

Medlem
    17 maj, 2006 vid 22:27

Klart du ska ha en schysst vågbräda när du bor nära Rullsand. När vinden ligger på så får ni ju goa vågor där (speciellt utanför den lilla ön som delar Dalälvens utlopp)!

3 m/s är ju väldigt lite. Jag kan köra i 3.5 m/s (men då ska det vara jämn vind och plattvatten) med en Speed 17 + FlyDoor 159 och ta höjd. Inte särskilt kul iofs. Men lägg på 1 m/s så kan man ha rätt skoj (i synnerhet jämfört med att sitta på stranden).

Vem vet, det *kan* gå att köra i 3 m/s med en S17 Silverarrow och Door 164. Inte direkt otroligt. 😉

Milkman, många directional surfbrädor har ganska lite rocker i aktern; dvs de bromsar inte såvärst mycket. Men visst, om man inte vill ha en surfbräda på 180 cm så är ju en FlyDoor 164/159 eller Session 141 nog det bästa du kan hitta som superlättvindsbrädor. Glide funkar säkert också bra.

BTW Milk, du har väl aldrig ens provat att kitesurfa i lätt vind med riktiga grejer? Eller hur?

/Kaj(Tech)

• milkman

Medlem
    18 maj, 2006 vid 05:17
    Cortex wrote:
    BTW Milk, du har väl aldrig ens provat att kitesurfa i lätt vind med riktiga grejer? Eller hur?
    Stämmer bra, varken med Speed/Silferpiel 17 eller spleene ”dörrarna” som jag mycket väl kan tänka mig är världsbäst på lättvind 🙂 Men du kanske har rätt om surfbrädan, tänkte faktiskt inte på det.
  • hugeo

Medlem
    18 maj, 2006 vid 06:56

VENOM19 ska du ha

• gethighsports

Medlem
    18 maj, 2006 vid 19:52
    HugeO wrote:
    VENOM19 ska du ha

Jamen läste du iallafall eller är du norr om åsen?

• ric

Medlem
    19 maj, 2006 vid 22:18

har änna fastnat för JL fish, någon som testat dessa? eller vet var man köper dem? JL hemsidan har ju ingen shop. eller missar mina trötta ögon något?

ingen som har en directional i 1000kr klassen? om jag nu inte ska ha en fish antar doch att det rör sig om fler lusentappar då..

• kamikazekiteren

Medlem
    20 maj, 2006 vid 23:30

kjöp min x3 20 kvm. Klarade inte at la väre at lese selv om jag bor i malmö, ,men jag äär norsk , såjag har litt lov at lese detta medelande endå?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing söder om hallandsåsen? läs ej!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.