Senaste nytt Forums Vågsurfing söker köptips om rip curl elasto

  • danielf

    Medlem
    4 mars, 2006 vid 16:10

    Lena, tror det är just det som är problemet, att jag redan förfrusit dem i mina tonår, det är därför de blir som stenbitar. Surfade is somras, +21 i vattnet, frös ändå om fötterna.

  • mag

    Medlem
    5 mars, 2006 vid 16:32

    Ta bort frotté luddet genast. Min tjejs skor möglade redan första surfet och har luktat sedan dess. Mysigt! Men de torkar mycket fortare utan det äckliga fuktsugande luddet i botten. Vräng skorna utochin och skär bort det. Och du ska få något bättre aptit på vägen hem i bilen eftre surfet. 😉

    /Magnus

  • lenakoala

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:07

    Frotté ludd i skorna? Det känner jag inte till… hmm är det en ny uppfinning? Surfade i Lofoten, 4grader i vattnet, men da var det inget ludd i skorna och de funkade jätte bra och höll värmen perfekt (och luktade inte heller;-)

  • annika-s

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 18:15

    Bara ett tips mot stinkskor och andra våtdräktsprylar (säkert som Lenas Billabongpryl). Desifincerar och tar bort läbbig odör från sånt som kanske inte torkat ordentligt eller som man kanske glömt i en plastpåse i bakluckan… Som namnet föreslår tar den även bort “oangenäma dofter” som uppkommit på annat vis… 😉

    /Annika

    http://www.soulrider.se

  • lenakoala

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 19:09

    Just det, min granne använder Piss Off och säger att det funkar perfekt!
    Jag gissar att Annika har det i sin butik, sa det är bara att traska dit:-)

    Och Daniel, förfrös du fötterna när du surfade? Är väldigt intresserad av att veta eftersom jag INTE vill att det skall hända mig. Jag är redan den som snabbast blir kall i vattnet:-( Det är surt att behöva handskar och skor när alla andra har bara fötter och händer. Jag gissar att man maste vara lite försiktig om fötterna pa vintern när man surfar. Kan man förfrysa fötterna pa typ 1 1/2h om man har skor?

  • gson

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 20:33

    Det måste vara minusgrader om man skall förFRYSA nåt!

    Sen det där med Pissoff är säkert bra, själv kör jag med Grumme Grönsåpa.
    Släng dräkten i badkaret och tillsätt lite såpa.
    Sen är silikonspray bra om man vill ge sin dräkt lite extra omvårdnad.

  • danielf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 20:38

    Jag tror det var en nyårsdag när jag gick hem utan skor och det var apkallt ute, låg i badet och tinade dem i två timmar, och det gjorde ordentligt ont, sen dess får jag problem i sommarvatten, oavsett om det är surfing, vattenskidor eller vad det nu är.

    Men det är okey, fötterna blir mest stela, som stenar och sen tar det 1hr innan de tinar…inte så illa som det låter.

  • danielf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 20:41

    Fresten ang. piss-off och annat. Jag själv som aldrig gör det i min vinterdräkt, den är på tok för tät för det…men även i min 4/3 så har jag inga problem med lukter, sköljer enbart i sötvatten, luktar härligt neopren bara. Så det där med våtdräkts-schampo förstår jag inte.

    Visst, om man är ute och reser, lägger en blöt våtdräkt i bilen och inte sköljer den på 12hrs, visst stinker den, saltvattnet ruttnar juh, men lukten går alltid bort med bara sötvatten, åtminstone för mig… 🙂

  • sharkboy

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 08:35

    Daniel, Rip Curls Piss off keeps your neoprene soft as well, its a good way to let it last longer
    peace

  • annika-s

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 09:11
    LenaKoala wrote:
    Just det, min granne använder Piss Off och säger att det funkar perfekt!
    Jag gissar att Annika har det i sin butik, sa det är bara att traska dit:-)

    Precis… 100 spänn flaskan.

    Försöker förresten fixa resa ner till er efter påsk. Inte lätt med flygen. Några tips?! Andra flygplatser och tåg sen kanske, eller?! :confused2:

  • stoney77

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 12:03

    Annika, Ryan air sturup->london, london->Bia och sedan buss? Annars air france köpenhamn ->Bia och så lite buss på det.

  • rurik

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 12:38
    DanielF wrote:
    Jag tror det var en nyårsdag när jag gick hem utan skor och det var apkallt ute, låg i badet och tinade dem i två timmar, och det gjorde ordentligt ont, sen dess får jag problem i sommarvatten, oavsett om det är surfing, vattenskidor eller vad det nu är.

    Ja det där med att tina förtterna är mest kritiskt. tina inte i vatten om du inte kan ha stenkoll på att vattnet inte blir för varmt. de minsta blodkärlen kan brista och läker inte bra sen om de värms för fort. De dom blivit nedkylda på berg o liknande riskerar livet om de blir uppvärmda för fort. Kroppsvärme e bra, en kompis armhåla tex om du kylt ner fötterna helt. drick varm/ljummen dryck.

    /Rurik

  • danielf

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 12:46

    Tack för tipset, men var var du för 15år sen, när jag tog mig ett varmt bad och sabbade mina fötter? 🙁

  • lenakoala

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 15:44

    Va!??!!! kan man förstöra fötterna pa för varmt vatten?!! nu blir jag mörkrädd, det hade jag ingen aning om. Tack!!!! för alla tips hur man skall värma upp fötter, jag har alltid använt varmt vatten, det skall jag genast sluta med! Tur att surfforum finns sa att man kan diskutera, jag hade aldrig vetat detta annars!

    Till Annika: Har du kollat Maersk Air, de har ofta billiga resor till Bordeaux och därifran tar du taget till oss:-D Ryan air har oxa ofta billiga flyg.

  • lenakoala

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 15:44

    Va!??!!! kan man förstöra fötterna pa för varmt vatten?!! nu blir jag mörkrädd, det hade jag ingen aning om. Tack!!!! för alla tips hur man skall värma upp fötter, jag har alltid använt varmt vatten, det skall jag genast sluta med! Tur att surfforum finns sa att man kan diskutera, jag hade aldrig vetat detta annars!

    Till Annika: Har du kollat Maersk Air, de har ofta billiga resor till Bordeaux och därifran tar du taget till oss:-D Ryan air har oxa ofta billiga flyg.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing söker köptips om rip curl elasto

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.