Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing sommar/vinter-kite

  • sommar/vinter-kite

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 maj, 2002 vid 08:23

    Hallå där!

    Nu har jag äntligen kommit på vad jag ska göra för att ha riktigt riktigt kul i sommar. Tänkte åka ner till Varberg och ta en kitekurs. Utgår ifrån att jag kommer bli helt såld!!

    Jag kollar på utrustning och funderar på om man måste ha en speciell kite för vinter- resp sommartid. Man vill ju kunna utnyttja vindens krafter och ha en bräda under fötterna året runt…

    Vad rekommenderar ni om jag ska köpa någon slags universalkite och bräda att börja med?
    Om det är till någon hjälp kommer jag tillbringa mesta tiden uppe vid Mälaren och där blåser det ju ganska måttligt i jämförelse med Västkusten.

    Vart bör jag vända mig för att köpa utrustningen? Har hört av en kompis från Varberg att det brukar vara bra rea på Surfers Paradise när sommaren tar slut. Är det verkligen värt att vänta tills dess? Har läst i någon tråd att man brukar kunna dra av avgiften för nybörjarkursen om man köper utrustningen på en gång när kursen är avklarad. Stämmer detta?
    Hoppas på hjälp av er erfarna som har koll!

    Sommarhälsningar,
    Mogge

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 1 Medlem · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 08:30

    Flysurfer, kolla med Hampus på http://www.kitepower.se

    där har du en bra hybridkite för alla väder… bra tryck dessutom…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 08:34

    Tjena
    För sommarbruk är en uppblåsbar sak det du ska ha, men på vintern kommer denna att spricka (gummit i bladdersen håller inte för minusgrader). Så på vintern är det en foil som gäller. Jag kör vintertid på en Kitesurfer/Quadrifoil XXL. Kolla in http://www.kite.no – där är det mycket vinterkite. Men som kompromiss kan du köpa en Peter Lynn ARC – ser ut som en uppblåsbar men är en foil! Funkar bra faktiskt, mycket stabil, och är superlätt att vattenstarta. Den kan du köpa hos http://www.kitepower.se
    / 🙂 Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 08:41

    ARC suger fet FET getpung jämfört med FS(ursäkta språket hehe, men det är sant), jag tycker FS fungerar superb på vatten lättare att vattenstarta än tex en större inflat. bra kite om man vill ha bra med klös i lätta vindar. sedan kan man se snöbiten som en fin bonus… fast ska man köra snö ska man nog inte köra med en tex 12 kvm MastAir för då blir det nog åka av…

    köp en Inflato om du vill göra tekniska hopp och köra waveriding det är det enda som FS in klarar riktigt. Annrs har man sjukt bra hangtime i en foil.

    En grej till, att köra foil är inte alls samam grej som att köra Naish elelr wipika, ska du köpa foil rekar jag att du tar en kurs i foil istället, riggning och launching är helt olika osv… snacka med Hampe på kitepower.se han kan hjälpa dig med kurser.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 09:05

    Varför suger ARC fetpung??

    Jag tycker den verkar bra

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 10:01

    jag gillar den inte, tycker den är ful(jävligt ful rent ut sagt), det är väl den främsta anledningen, sedan är den jobbig att launcha.

    men okej den går att surfa med, den går att hoppa med, den är relativt billig, men går inte att jämföra med tex Naish Wipika.

    Ska du köpa så testa gärna lite olika kites och se vad just du gillar.

    det finns andra mkt bättre foils för ktiesurfing

    mvh
    Don Huge

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:34

    Smaken är som baken. Själv tycker jag ARcén är snygg. Ren design inga linor hit och dit och färglada 80-tals tryck..

    Sen är kiten grymt lättanvänd. Bara att kunna landa kiten rakt downwind utan hjälp är mkt användbart. Depowern på kiten funkar som på en vanlig 4 linors inflatable. Dock finns en del skillnader men de kommer du snabbt underfund med.

    Vad mer kiten är grymmt stabil. Här i Sthlm är det jävligt byigt men ARC grejar det fin fint. Och jag menar fin fint!

    Hoppen kan jag inte kommentera ännu för dessa skall utvecklas under sommaren.

    Det finns dock en nackdel med den stora ARC jag har (1510). Det är att den svänger ganska långsamt. Detta går att leva med men den kunnde få svänga lite snabbare.

    Men men som sagt smaken är olika men jag gillar min ARC jag gillar min inflatable och vad nästa kite blir vet jag inte. Kanske en FARC eller en North 12á..Får se

    Jag tycker vad i alla fall att ARCén är en bra drake som är snygg och billig! Den har även fått mkt bra recensioner i många kite tidningar .

    Lycka till

    Freddan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 15:18

    Hej där
    Öppen foil med handtag: det bästa om du ska köra hela vintern på snö, och även vill köra i fjällen, tar minst plats, startar snabbast lättast att packa, man kör sällan över 7.0 m2, håller bäst av alla kitar.

    Tub kite hoppar högst, det optimala för vatten, skitkul att köra på snö med när man bara vill hoppa högt och inte tänkt och köra omkring i fjällen. Den bäst kiten om du inte har en strand och starta på utan måste starta i vattnet, håller inte med om att dom spricker under kyla, vet en kille i Åre som körde på wipika hela vintern utan att laga kiten en enda gång, trickset är enkelt, pumpa kiten mindre.

    Hybrid tänker då på jojo rage, flysurfer, kanske finns fler, den ultimata lättvinds kiten funkar bra på vatten om du har en strand och starta på, när kiten väl är startad för dagen behöver du inte stranden längre. har precis som öppna foilar grymt drag redan i små storlekar, dom nya depower systemen på foilar fungerar mycket bra.

    P-lynn´s ARC har jag bara testat ett fåtal gånger, tycker den är svajig i luften, lite drag för sin storlek.
    Men visst den fungerar säkert bra för många.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 21:08

    Tjena,
    Undrar bara var i mälaren du tänkte köra?
    Ska nämligen också kita i trakten.

    MvH/Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 21:15

    Tjena,
    Glömde nämna att om du ska köpa grejer, vilket jag nyss gjort behöver du veta mycket om olika märken osv. för att sakerna ska passa dig och inte din återförsäljare.
    Gå in på http://www.kitesurferen.dk där finns det mycket bra beg. kites + brädor för mer än halva nypriset i sverige.
    Om du vill ha råd eller undrar över något speciellt om gear har jag och min kompis ganska bra koll, har läst de flesta reviews osv…

    MvH/Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 21:27

    ändra det till : GRYM KOLL

    Mvh/ Olle Bolle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 08:52

    Om jag har försått det hela rätt är det ingen som kör med foil på vattnet för att den inte hoppar så högt……är det enda anledningen eller finns det flera??

    /F

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 20:28

    Du kan vatten re-launcha inflatable-kites….
    Anledningarna är nog mer personliga än ren fakta.
    det finns inte ett överflöd av personer som kört både inflatable och foil. Vad jag har hört tycker de flesta att det dom själva kör är bäst….

    Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 20:41

    Tänkte flytta tillbaka till Västerås igen så fort jag skaffat nytt jobb i trakten så det är med andra ord där nånstans jag far ut.

    Jag är dessutom i behov av att sälja min nuvarande lägenhet för att kunna köpa all utrustning…

    Vart tänkte du hålla hus då?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2002 vid 07:32

    jag kör allt som rör sig, jag säger en sak, allt hänger på åkaren. Foil kites har vissa fördelar men också nackdelar, jag kör stora foilkites i lättvind(och kunna hoppa i lättvind!) där e de oslagbara, men för att göra tekniska hopp och waveriding så är Inflat-kites absolut bäst.

    Det jag ser som bästa tips när man köper ny kite är att bomen är bra, kiteföretagen lägger ner tusentals dollar på att utveckla en bra kite men så skiter dom i bomen som i vissa fall kan vara riktigt kass i kvalitén, se bara på wipikas 2001 bom eller Naishs nya 2002 där olika gummimaterial spricker efter bara två veckor in the sun.

    En annan sak ang kites se till att lattor och front-tub är gjorda i DACRON och inte gamla material som delaminerar o går sönder.

    Om ni ska köpa X2 se till att köpa de större storlekarna 14-22 dom ska vara sjukt snabba och goa, mindre än 14 är inte lönt eftersom de är livsfarliga och extremt snabba. under 14 så köp ARX istället. Martins tips… (en grej till, skaffa en bra uppsättning linor 15 el 20 samt 30m för att höja/sänka ditt vindregister med 20%)

    Testade nya 11.8 Wipika häromdagen gillade den starkt den var tom snabbare än fjolårets, väldigt trevligt, hoppas kunna få köra den lite mer idag så återkommer jag med lite mer kött på benen.

    //Don Huge

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2002 vid 15:41

    http://www.dacon.biz har koll på vinter/sommar combo

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing sommar/vinter-kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.