Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soppslevsdebut och lite tips

  • Soppslevsdebut och lite tips

    Publicerad av stefanlindmark på 18 januari, 2009 vid 17:11

    Då har det surfats soppslev idag! Tänkt att den här sleven legat i 20 år i kökslådan utan att jag fattat hur kul den är :laugh:

    För er som inte provat ännu:

    • Stick upp soppslevens skaft upp i mastliket
    • Tryck ned masten ordentligt i sleven
    • Vira nedhalstampen hårt ett par varv runt skaftets nedre del och surra fast
    • Greppa masten med framhanden ovanför bommen
    • Reglera mastfotstrycket genom att flytta masthanden uppåt eller nedåt
    • Kör iväg och le!

    Det behövs inte mycket vind för att kunna köra. Blåste rätt lite idag men det var störtkul ändå. Går att åka med ett barn mellan sina egna armar. Körde ett par vändor tillsammans med barnen, vilket innebär att surfingen vips räknas som familjeutflykt (= pluspoäng).

    Kändes som det främst var radien på mina hockeyrör som satte begränsningen. De ville wobbla rätt våldsamt när det gick lite fortare.

    Kommer garanterat ha träningsvärk i hela kroppen imorgon.

    Videoklipp på YouTube här

    …å så lite bilder…

    trasurfarn svarade 15 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • Knatte

    Gäst
    18 januari, 2009 vid 17:17

    Jäklar vad soppslevarna är igång nu!! Blir sugen på att testa detta någon gång också. Ta med isbräda och soppslev och se ifall man lyckas med något val.:smile:

  • badjanne

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 17:41

    @Knatte 526201 wrote:

    Jäklar vad soppslevarna är igång nu!! Blir sugen på att testa detta någon gång också. Ta med isbräda och soppslev och se ifall man lyckas med något val.:smile:

    Igår körsde vi SKÅNSKA SOPPSLEVSMÄSTERSKAPEN se
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63598

  • Knatte

    Gäst
    18 januari, 2009 vid 18:50

    @Badjanne 526206 wrote:

    Igår körsde vi SKÅNSKA SOPPSLEVSMÄSTERSKAPEN se
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63598

    Jo, jag har med stort intresse kollat in alla soppslevstrådarna 🙂

  • mx-iggesund

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 20:31

    Jag var ut å testa slev idag också, hade ett 6.0 och ganska lite vind.
    2 cm snö på isen.
    Tyckte det var svårt att få upp farten, när det väl blåste på lite.
    Det var svårt att skota in.
    Testade att sätta ett rep i masten och sen i selen, det vart inte lika jobbigt då.

  • stefanlindmark

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 21:08

    Modigt!
    Jag övervägde aldrig ens att köra med sele. Vattnet lär aldrig kännas hårdare än vid kastfall på is :ooo:

  • bicless

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 21:41

    Man slår sig löjligt mycket i början på is, men det blir ju mest blåmärken så det inte finns så mycket att åka in i. Bara på men hjälm, knäskydd om man vill öva manövrar.

  • mx-iggesund

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 22:29

    Jag har aldrig slagit mig på is, men jag har hjälm.

  • dberg

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 19:46

    Vädret gav perfekta isar och jag blev ju tvungen att hänga på vinterns heta trend!

  • jps

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 20:04

    Vilken kalasis!

    Angående soppslevskörandet så utgår det en belöning på en Aloha och en cyberros till alla som kommer på något smart sätt att minska jobbigheten att hålla i seglet. Speciellt masthanden/underarmen har det kämpigt.

    — Någon sorts sele/stropp för händerna kanske?
    — Måste kunna släppas omedelbart vid behov

  • mx-iggesund

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:32

    @JPS 526422 wrote:

    Vilken kalasis!

    Angående soppslevskörandet så utgår det en belöning på en Aloha och en cyberros till alla som kommer på något smart sätt att minska jobbigheten att hålla i seglet. Speciellt masthanden/underarmen har det kämpigt.

    — Någon sorts sele/stropp för händerna kanske?
    — Måste kunna släppas omedelbart vid behov

    Jag satte ett rep i masten och kopplade i selen och det blev betydligt lättare.

  • badjanne

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:36

    @JPS 526422 wrote:

    Vilken kalasis!

    Angående soppslevskörandet så utgår det en belöning på en Aloha och en cyberros till alla som kommer på något smart sätt att minska jobbigheten att hålla i seglet. Speciellt masthanden/underarmen har det kämpigt.

    — Någon sorts sele/stropp för händerna kanske?
    — Måste kunna släppas omedelbart vid behov

    Jag tror problemmet beror på att ni kör med tjocka vinterhandskar. Jag använder en öppen neoprenhandske, samma som när jag surfar, och kan köra i timmar utan kramp.

  • jps

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:49

    Rep och sele tror jag inte att jag vågar mig på. Låter besvärligt både att kroka i och att hinna kroka ur.

    Jag får ta och testa mina gamla hederliga uppklippta Biltemahandskar.

    Lurar dock fortfarande på om det inte borde gå att hitta på något finurligt för att åtminstone avlasta fingrarna/händerna.

    Rdmmast skulle nog vara lättare att greppa.

  • tsss

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 22:28

    @JPS 526448 wrote:

    Rep och sele tror jag inte att jag vågar mig på. Låter besvärligt både att kroka i och att hinna kroka ur.

    Jag får ta och testa mina gamla hederliga uppklippta Biltemahandskar.

    Lurar dock fortfarande på om det inte borde gå att hitta på något finurligt för att åtminstone avlasta fingrarna/händerna.

    Rdmmast skulle nog vara lättare att greppa.

    Instämmer till fullo i behovet av en bra idé. Provade soppslev för några år sedan o kommer mest bara ihåg hur slitigt det var för “mastarmen”. Måste kanske börja med en analys av krafterna och deras vektorer. Vad är det som skapar behovet att hållla emot så mycket?

  • grrrr

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 21:31

    I Holland har de ibland en pinne som förlängare under masten. Så lyfter hela riggen och bommen hamnar på rätt höjd.
    Pinnen brukar vara av trä och sliter ner sakta. Der blir säkert bättre med en soppslev nederst.

    Jag vet inte hur infästningen är.
    Och jag hittar inga bilder på nätet heller.

    Eftersom jag aldrig har försökt det vet jag inte hur det är med krafterna och deras vektorer. Man kanske måste hålla emot lika mycket men med bekvämare grepp.

    Testa…

  • mx-iggesund

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 21:47

    @JPS 526448 wrote:

    Rep och sele tror jag inte att jag vågar mig på. Låter besvärligt både att kroka i och att hinna kroka ur.

    Jag får ta och testa mina gamla hederliga uppklippta Biltemahandskar.

    Lurar dock fortfarande på om det inte borde gå att hitta på något finurligt för att åtminstone avlasta fingrarna/händerna.

    Rdmmast skulle nog vara lättare att greppa.

    Du behöver inte kroka ur den…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soppslevsdebut och lite tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.