Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sourras bidrag till mänskligheten

• Sourras bidrag till mänskligheten

Publicerad av sourra på 6 december, 2007 vid 20:30

Lintrassel är aldrig kul men så här på ”vintern” är det sugigare än någonsin. Så här kommer ett litet pysseltips som kan spara dig dagar och år i form av tid som du slipper spendera på trassel.

1. Ta en vanlig påsklämma
    2. Skär ett gäng skåror i klämman
    3. Ta bort plasten mellan varannan skåra så att linorna får plats.
    4. När du har varit ute och kitesmurfat lägger du linorna i rätt ordning innan du kopplar loss dom från kiten.
    5. Knäpp igen spännet och koppla loss linorna samt dra igenom linorna så att spännet är vid linänden innan du lindar upp linorna på bommen. Voilá!

Nästa gång du ska ut och köra är det bara att koppla linorna mot kiten i rätt ordning, knäppa upp spännet, linda upp linorna och launcha. Du kan helt omöjligt få trassel. Grattis till en drägligare tillvaro!

sourra svarade 15 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • wakenils

Medlem
    6 december, 2007 vid 20:47

Jag trodde du skulle skriva att du avslutat ditt steffo-konto… vilken besvikelse

Så du förverkligade tillslut idén… finns 5-linorsvarianten att beställa också?

• sourra

Medlem
    6 december, 2007 vid 20:50

Hahaha, nej så långt tänker jag inte gå för att frälsa jordborna. 5-linors går säkert att göra men jag har inte en aaaning hur man ska gå tillväga. Någon klipsk som kan lösa det åt Wacko?

• wakenils

Medlem
    6 december, 2007 vid 20:51

hehe, får ta med en kniv o påsklämma till morgondagens föreläsningar så man har nåt att pyssla med…

• jezaja

Medlem
    6 december, 2007 vid 20:54

Kungligt! Stora grejer för att hantera sådant som kostar massa hundralappar finns ju 🙂

Ska testas.

• kalina

Medlem
    6 december, 2007 vid 20:54

Årets julklapp 😀

• jonaish

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:00

Fan va smart du är Sourra!

• sourra

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:05

@WakeNils 432915 wrote:

hehe, får ta med en kniv o påsklämma till morgondagens föreläsningar så man har nåt att pyssla med…

Ta med ett plåster också din klåpare. Ett tips är att göra rätt glest mellan hålen så är risken mindre att du skär sönder ”avdelarna” mellan varje hål. Eller så hittar du ett ministämjärn på din Victorinox. Works either way.

• jonaish

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:07
    sourra;432924 wrote:
    Ta med ett plåster också din klåpare. Ett tips är att göra rätt glest mellan hålen så är risken mindre att du skär sönder ”avdelarna” mellan varje hål. Eller så hittar du ett ministämjärn på din Victorinox. Works either way.

kan man inte såga ut skårorna?!?!

• sourra

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:10

Jodå, men inte om man sitter på föreläsning =)

• pjoter

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:10

@jonaish 432925 wrote:

kan man inte såga ut skårorna?!?!

visst, om du vill förstöra hela grejen så.. såga ut.. tjena….

• pjoter

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:12

fin uppfinning förresten. nästan lika praktiskt som att låta linorna sitta kvar på kiten.

• jonaish

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:16
    pjoter;432927 wrote:
    visst, om du vill förstöra hela grejen så.. såga ut.. tjena….

jag tänkte inte köra med motorsåg!

• yann

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:55

Jag var FÖRST! Sourra, försök inte sno min ide 🙂

Vill man ha en line crawler istället så skär man jack på båda sidorna så att linorna glider lätt igenom påsklämman. Det var perfekt nu när jag bytte till 20m linor i min 65kvm lägenhet.

Om påsklämman hänger å dinglar på linstumparna så finns det fortfarande en risk att linorna snor sig på samma sätt som när kiten rullar efter en krasch,

• farbrorfraz

Medlem
    6 december, 2007 vid 21:58

ta annars en lödkolv och smält upp skårorna, funkar nog prima det med, och så får man chansen att sniffa plaströk 😀

• sourra

Medlem
    6 december, 2007 vid 22:25

Ånej Yann, då får du allt ha haft idén i huvet sen i december förra året, jag har inte sett nån post. Är det inte postat på Steffo har det inte hänt. Jag döper den till ”Sourra’s Kook-Clamp” =)

Sen är det tänkt att man ska använda gummisnoddarna på bommen för att förhindra att klämman hänger och dinglar och trasslar till det. Det ska vara tight lindat precis som alltid annars. Den är snudd på idiotsäker men vill man trassla till det så går det.

Här är ett kommersiellt alternativ till Kook-clampen: http://www.kitelauncher.com/time-manager.php

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sourras bidrag till mänskligheten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.