Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Spåra IP-nummer ??

  • Spåra IP-nummer ??

    Publicerad av Knatte på 27 maj, 2006 vid 18:53

    Om man är medlem, i ett annat forum som har problem med intrång mm. Kan man på ett enkelt sätt spåra upp personen bakom, om man har IP-nummer osv.??
    Känner mig lite svag på detta området, men skulle hemskt gärna ta emot tips om hur man gör och hur långt man kan spåra lagligt 😉 😉

    ohlen svarade 15 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • mr_johan

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 19:53

    i ripe databasen kan man se vem som äger en ip adress. oftast så är det en isp som äger adressen så om man vill veta vilken person som använder den så får man kontakta isp´n och se om dom kan beräätta för en.
    http://www.ripe.net/fcgi-bin/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=&do_search=Search

  • Knatte

    Gäst
    27 maj, 2006 vid 20:07
    mr_johan wrote:
    i ripe databasen kan man se vem som äger en ip adress. oftast så är det en isp som äger adressen så om man vill veta vilken person som använder den så får man kontakta isp´n och se om dom kan beräätta för en.
    http://www.ripe.net/fcgi-bin/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=&do_search=Search
    Tackar för tipset 😉 Inga fler förslag ?
    För nu kan jag bara se att det är Comhem/telia osv. Kan de även spåra dymaniska IP-nummer som förändras över tiden om man kontaktar ISP:en ??
  • ola_p

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 20:09

    Börja med att anmäla de problematiska ip nummren till ISPernas respektive abuse avdelningar, se sedan till att banna dom från forumet/servern. Det bästa är om du kan lösa det med en .htaccess som skickar ut syndabockarna till nån “du är bannad sida”, eller helt enkelt till google med hjälp av mod_rewrite.

    Lycka till!

  • Knatte

    Gäst
    28 maj, 2006 vid 07:42
    Ola_P wrote:
    Börja med att anmäla de problematiska ip nummren till ISPernas respektive abuse avdelningar, se sedan till att banna dom från forumet/servern. Det bästa är om du kan lösa det med en .htaccess som skickar ut syndabockarna till nån “du är bannad sida”, eller helt enkelt till google med hjälp av mod_rewrite.

    Lycka till!

    Ola. lite mer förklaringar kanske 🙂 Jag är inte så insatt i dina uttryckssätt, så att säga.. .htaccess / mod_rewrite

    Fast vi har bannat en del IP-nummer nu, så förhoppningsvis blir det lugnare framöver:grin:

  • ola_p

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 07:49

    att använda mod_rewrite är ett sätt att peka om folk till andra adresser, används exempelvis om man vill ha blah.com/information/en-sida istället för blah.com/?cat=information&pageID=45… Men kan också användas till att skicka vissa ip-serier till andra sidor.
    Googla lite, jag hittade detta på första försöket: http://diveintomark.org/archives/2003/02/26/how_to_block_spambots_ban_spybots_and_tell_unwanted_robots_to_go_to_hell

  • pure

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 18:47

    om du använder windows:
    välj run i start menyn… sedan skriv “cmd” och i dosprompten skriver du
    c:>tracert 111.111.111.111

  • pure

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 18:49

    du fåt stoppa in den ip adressen du är intresserad.. du kommer inte att exakt kunna se vem det är men man kan få hintar av dns namnen .. tex vart han befinner sig

  • Knatte

    Gäst
    28 maj, 2006 vid 20:27
    pure wrote:
    du fåt stoppa in den ip adressen du är intresserad.. du kommer inte att exakt kunna se vem det är men man kan få hintar av dns namnen .. tex vart han befinner sig

    Tackar, skall testa detta imorgon eller nåt :laugh:

  • Knatte

    Gäst
    29 maj, 2006 vid 21:00

    Nu vänder jag på frågan… Finns det något sätt att spåra hotmail och IP-nummret som ligger bakom ?
    Nu börjar vi få otäcka mail till dolda emailadresser, som de inte borde kunna komma åt via hack och intrång i forumet 😉
    Så min fråga är, finns det någon på steffo, som är grym på spårning av IP-nummer och hotmail mm. Vi behöver helt klart mer info och hjälp i frågan 😡 😡

  • mr_johan

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 20:36

    Kan nästan alltid få fram ipadressen till avsändaren av ett epostmeddelande. Infon finns i källkoden till brevet. Kollade upp ett brev skickat från hotmail och hittade ipadressen. Kan se lite olika ut beroende på var det är skickat ifrån. Om du använder mozilla thunderbird så hittar du källkoden under menyn visa->meddelandets källkod. Ip adressen borde man kunna lägga in i ett spamfilter sen men det kanske inte är så smart.. lycka till

  • Knatte

    Gäst
    31 maj, 2006 vid 17:25
    pure wrote:
    om du använder windows:
    välj run i start menyn… sedan skriv “cmd” och i dosprompten skriver du
    c:>tracert 111.111.111.111
    Pure!
    Jag testade och det funkade inte alls. fick bara detta meddelandet :confused2:
    Vad har jag gjort fel??
    dos.jpg
  • Knatte

    Gäst
    31 maj, 2006 vid 17:29
    mr_johan wrote:
    Kan nästan alltid få fram ipadressen till avsändaren av ett epostmeddelande. Infon finns i källkoden till brevet. Kollade upp ett brev skickat från hotmail och hittade ipadressen. Kan se lite olika ut beroende på var det är skickat ifrån. Om du använder mozilla thunderbird så hittar du källkoden under menyn visa->meddelandets källkod. Ip adressen borde man kunna lägga in i ett spamfilter sen men det kanske inte är så smart.. lycka till

    Jag kom inte åt denna menyn, då den inte var markerad eller kunde markeras:mad: Kanske var en inställning, som avsänadren hade gjort för att inte kunna bli spårad kanske ??:crazy:

  • swe22

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 21:18

    skriv endast:
    tracert xxx.xxx.xxx.xxx

  • Knatte

    Gäst
    2 juni, 2006 vid 07:11
    SWE22 wrote:
    skriv endast:
    tracert xxx.xxx.xxx.xxx
    Thanks 😀 😀
  • surfridern

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 23:09

    om du använder något annat system än windows, unix baserat typ OS X eller Linux så kan man skriva “whois ” så får man fram massor av info, mailadresser till isp åh bolag åh allt möjligt!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Spåra IP-nummer ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.