Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed-frågor

• Speed-frågor

Publicerad av anonym-anvandare på 29 augusti, 2000 vid 20:17

1) I Leucate speed World Cup 2000 med 51 deltagare var ingen svensk med (1 Norrman). Är speed ute i Sverige? (Jumbon seglade i ca 28knop)

2) Vad är det svenska officiella speedrekordet satt i Sverige och när och var sattes det och i vilken vind?

3) Vad är det svenska officiella speedrekordet satt av en svensk någonstans?

4) I reklamen för Techno 273 anger man 35 knop vid 30knop vind stämmer det? Dom Techno jag testat reser sig när man försöker hänga på 80 – 100 liters freestylebrädor, speciellt i chop runt 13 – 15m/s. Jag har tex fått ta ur foten ur främre fotstroppen och trycka längre fram för att hålla brädan nere trots max last i hängselen och mastfoten. Överhuvudtaget verkar det finnas en tendens hos widestyles att pendla runt längdsaxeln och i värsta fall resa sig när man maxar ut. Finns det nåt undantag?

5) Vilken är den ultimata speedbrädan i 90 litersklassen som finns som en standardprodukt hos dom vanligaste tillverkarna.

6) Vilken är max riggen som speedseglare seglar med?

7) Är det race-segel som gäller?

8) Vilken är den ultimata speedsträckan i Sverige, Öland ???

Mvh / Nyfiken fet.

anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 20:34

Sveriges speedrekord innehas av en Björn XXXXXX nånting, cirkus 40knop..tror jag, det sattes isf fall med ett NP MK4 (från Surfsport -94)…..rekordet sattes i Frankrike i speedkanalen..Eller var det Fuerte, nej jag tror det var i Frankrike!
    Nån annan som vet mer kanske??

• Knatte

Gäst
    30 augusti, 2000 vid 12:07

Angående din fråga på Tecno 273, så kan jag bekräfta att den blir ordentligt orolig och reser sig /lyfter /vrider sig när det blåser maxdrag 6.0 Kvm och neråt. Det går inte att ha kontroll längre, oavsätt vad du gör med rigg och fenor. (inte jag i alla fall)
    Klart, väger du 100 kg blir svaret kanske anorlunda. Har svårt att tro att du kan segla i 35 knop med en Tecno..

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 14:20

hur mycket är 35 knop omvandlat till km/t

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 14:52

Medelfarten på en 500m lång bana är nånting på 45 knop tror jag ? eller…. har också hört att farttoppar på 55 knop har uppmätts.

• adde

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 15:09

hallå?

1 knop = en nautiskmil på en timma dvs 1,851852… km/h

alltså 35 knop = 64.8 km/h

tumregel
    1) dela knop med 2 och du får m/s (ganska bra tumreger ca 3 % fel)
    2) multiplicera med 2 och du får km/h (sämre, ger ca 7 % fel)

mvh

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 15:52

vid en speed tävling i skanör 85 blåste det orkan i byarna och det var platt vatten,Stefan Axelsson vann på 36 knop nytt världs rekord på den tiden tyvärr blev aldrig rekordet godkänt det var något strul med domarna , stefan knäckte senare näsbenet vid ett kraftigt kastfall.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 15:58

oftast beror dålig kontroll på seglaren , fega alldrig pressa bli en killer är du rädd flytta fram mastfoten sänk bommen byt till en lite mindre fena.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 16:07

Jag väger 92 men har problem i alla fall, men hur är det med Vision? är den lika dan??
    Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 16:13

Spana in
    http://uksailmakers.com/bombootiful.html
    (windsurfingbåt)
    Dom hävdar att det uppstår en “cavitation barrier” vid 52 – 54 knop gäller det också brädor.
    Om jag inte missminner mig så är rekordet ca 47 knop men ett gäng amerkaner försöker varje år slå 50 knopsgränsen

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 16:21

Ni snackar om att segla fort med Bee och Vision och liknande brädor, skaffa slalombrädor för helvete, då kan man slå 35kn lätt, det gäller bara att våga det! Skota aldrig ut, då börjar brädan att flyga och wobbla, skota in och får ett riktigt kastfall istället men det vågar ni väl inte förstås! hehe

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2000 vid 16:42

För nu har jag hittat den perfekta brädan med ett 1:1 förhållande mellan min vikt och brädans volym.
    När jag en gång i tiden försökte sätta speedrekord på skidor hamnade jag hos Dr Murr i S:t Anton som också lyckades greja till ett hjärtstillestånd till råga på allt.
    Mao.
    Geronimooooooooooooooo

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:47

Jag har med en GPS seglat i 51,51 knop dvs 95,3 km/tim!!!! Visserligen på isen i en isjakt,, men ändå!
    Vi använder oftast bättre beg. vindsurfingsegel, seglade vid ovanst tillfälle med ett 6,5 A.R.T segel från -98 så det är väl inte
    det idag snabbaste.
    Är det ngn som vet var gränsen går?? dvs en teoretisk gräns, på isen är ju inte motståndet så stort som när man seglar i vatten,
    dessutom,, när det går RIKTIGT fort så är ju luftmotståndet på vindsurfingsnubben icke obetydlig.
    (Isjakten är försedd med en vindkåpa som ger ett mindre luftmotstånd.)

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 14:17

Stefan vann, men satte ej något VR, han var 1,08 knop ifrån. Han vann på ca 32 knop…..(hade tävlingen gått nån månad tidigare hade det varit nyttVR ….. Näsan fick smällen under en vattenstart….En annan skånepåg vid namn Olle Sivertsson satte nytt rekord för standard brädor…..
    på en Surfpartner DRY

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2000 vid 17:14

De snabbaste brädorna som går att köpa i sverige borde vara någon av dom RRD 271 Bringdal-protona i SP-shopen. Dom går nog enbart på fenan. För övrigt är det någon som slår mina 38 knop i Apelviken /Proto-mannen

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2000 vid 20:12

E du go eller? Möjligen har du IQ på 38. Sällan pinkar en kanariefågel på fönsterbläcket – ingen har haft 38 knop i Apelviken.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed-frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.