Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i side-shore chops

• Speed i side-shore chops

Publicerad av klang på 8 augusti, 2006 vid 12:02

Det blåste NNV i Habo och då blir det Side-shore chops (20-60cm) när man kör en bit ut. Upptäckte hur jäkla dålig jag är att speed:a genom dessa, blir direkt airborn och måste sänka tempot… Min lilla SX:a har egentligen inga problem tror jag, det är nog husse som håller hårt i kopplet…

När ni kör ut genom små-vågor på side-shore, finns det någon teknik som ni brukar ta till, använder ni vågorna för att göra kontrollerad hopp eller kan man glida över dem? Tyvärr är rampen rätt brant på de flesta… försöker läsa dem men det kommer ju så jäkla tätt och det går ju rätt fort… koncentrerar mig mest på att inte plantera nosen i dem…

Försöker förbättra hopptekniken när jag speedar, men det är inte behagligt… är ju jäkligt rädd om min lilla dyrgrip också 😉

/Klang

joth svarade 18 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • joth

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 12:21

Hehe Robban, jag tror alla surfare har det bekymret i Habo. Choppet kommer grymt tätt och hur mjuk man än är i benen så studsar det ordentligt i alla fall. Att speeda ut från land går bara innanför reven tycker jag. Men när man slörar med choppet in mot land blir det lite bättre kontroll, jag tycker att det hela tiden bromsar dock när man passerar över choppet för att sedan skjuta fart med risk för nosdyk. Tycker att slöra utåt men innan revet blir bäst i NNV och då ligger man liksom längs med choppet och kan hitta bra spår. Har satt mina snabbaste tider på det hållet och inte på det hållet man hade banan vid speedtävlingen.

Hoppas du fattar vad jag menar för det gör jag knappt själv… :tongue: och Jag tror inte du skall speeda på revet eller utanför, möjligtvis in mot stranden men inte utåt. Kör vanligt där och dra på på insidan där choppet är mindre.

Förresten fick du någon bra tid ändå eller????

//Jonas

• klang

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 15:01

Tror på din teori om habo då man på NV-NNV kan köra längs vågorna… jag får hänga på nästa gång du är ute :-P. Dock, problemet kvarstår hur man skall forcera sig genom choppet…

Valde en mer slalom lik rutt igår, det blev alltså mest head-on mot vågorna… så jag speed:ade inte fullt ut, lyckades med dryga 27 knop (nöjd), går jäkligt bra den där brädan, ser verkligen fram emot lite down-wind SV 12-14 m/s, shit alltså… ”håll i hatten”.

Weed-fenan var lite liten till 7.1:an så spin-outerna kom med jämna mellanrum. Mina spinn-outs kan också till stor del bero på att jag inte fick ner fenan helt och lite av fen-adaptorn stack fram. Kent hade en teori att eftersom fenan är såpass vinklad bakåt att SX’s ”cut-outs” kan påverka… who knows…

/Klang

• tobhed

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 16:38

Jag kör en weedfena till min SX och jag får i princip nästan aldrig spinout med den och det går i alla fall hyggligt snabbt så jag tror inte att det påverkar så mycket.
    När det gäller att speeda så gäller det att falla av betydligt mer än vad man tror, själv är jag ju en gammal slalomnisse så från början så föll jag inte av så mycket som det krävs. Fall av allt vad du kan och sen lite till 😉
    Mina runs består utav att jag först kollar åt vilket håll jag kan segla snabbast (= vågorna inte påverkar så mycket – köra i vågdalen) därefter är det bara att sätta igång. ”Hemvägen” blir då i princip rakt mot vågorna vilket inte alls är speciellt roligt men det är bara att bita ihop så att man strax efter kan ge sig ut på nästa speed-repa.
    Vi får helt enkelt köra ihop en dag Klang 🙂

• johanc

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:44

Hör med Faster och Pugge, de är rätt rutinerade på att speeda i chop… Tycker själv att det blir bäst på utväg när man faller av parallellt med vågorna, på väg in suger jag fast och får kastfall…. Men jag är rätt mycket noob på det där med speed…

mvh

JohanC

• klang

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:39

JohanC, då avvaktar vi mer tips från Faster och Pugge 🙂

Tobias, skulle vara jäkligt kul om vi kunde köra lite i höst. Säker på att Jonas (Joth) hänger på också! De dagar det är ostlig vind så hänger vi oftast i klagshamn, vi får synca.

/Klang

• tobhed

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 21:07

Klang, allt med nord ger bra förhållanden i Klagshamn… men jag kommer gärna till Habo också

• joth

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 21:22

Och jag skall försöka att inte vrida huvudet av mig när ni kör 8:or runt mig. Men jag hänger gärna på för att dreggla lite på era prylar. 😀

Vi får hoppas på lite bra vind och platt vatten nu…

//Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i side-shore chops

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.