Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed!!! Se hit! eller lyssna på SWE15 mfl

  • Speed!!! Se hit! eller lyssna på SWE15 mfl

    Publicerad av anonym-anvandare på 5 juli, 2002 vid 17:45

    Kul att intresset är så stort för speed,läste diskussionen under GPS! Kör själv ofta hobby-speed.

    Lyssna på SWE15, SWE16, SWE876 mfl! De vet vad de talar om och hur svårt hastigheter över 30k är!!! Det finns all anledning att tvivla på hastigheter på 30k och däröver. Det är inte rimligt eller troligt. Mätning med hemma-GPS med hemma-metoder är tyvärr inte speciellt säkert, finns många anledningar till fel o glädjesiffror… flummiga mätningar brevid båtar o bilar går helt bort..
    Officiella mätningar är något helt annat än hemmatest…
    Helt enkelt är hemma mätning mycket flummigt o ska tas med en stor nypa salt. Men visst är det kul att tro att man har värdsrekordet, ha ha ha.

    Om de hastigheter som en del uppgivit verkligen skulle stämma så borde de inte skriva inlägg på konfen utan istället omgående ta nytt värdsrekord o vara med på proffstouren. Inte troligt va? Glöm sedan inte att världsproffsen har specialutrustning otrolig rutin, styrka, “guts”, optimala förhållanden, satta vid tävlingar där alla gör de här lilla extra som man inte gör hemma osv osv.

    För riktiga topphastigheter behövs i regel också rätt vikt. De bästa som tävlar är sällan under 100kg. Speed är kraftigt beroende av vikt, de vet proffsen o använder nästan alltig viktvästar för att kunna komma upp i topp-hastigeter.

    Till sist lite sanna fakta:

    Björn Dunkerbecks rekord är 43,34k. Det är satt 1991, Tarifa. Han hade specialtillverkad speedbräda(extremt smal) samt ett NP MKII-segel i liten storlek. Jag har videon så jag vet!

    Roddy Levis rekord är 44,21k. 1995, Fuertaventura.

    Thierry Bielaks värdsrekord är 45,34k. Satt på en speciell speedbana (100% slätt vatten) i Frankrike, San Marie Dela Mere 1993. Jag har sett videobandningen. Bielaks vikt ca 115kg samt extrem styrka i armarna!

    Svenska rekordet har Anders Bringdal. 41,11k 1995, Fuertaventura. Han lär ha kraschat hårt den dagen, jag har sett videoklipp.

    PS! OBS!!! Oficiella rekord mäts som en medelhastighet över en sträcka på 500 meter!!!

    PS 2!! Visst är det märkligt att alla rekorden är så gamla!?

    /Need for speed, finns det något bättre?

    stinger svarade 22 år sedan 9 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 18:00

    Säger bra GRAN TURISMO!

  • calle_b

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 19:58

    Jag? Flummig? smile.gif

    Nä, seriöst nu:

    Bra att veta faktiskt. Det är inte kul att få äta upp felaktiga siffror, och det va bra att få reda på de “riktiga” siffrorna.
    Men än dock, under våra flummiga hemma mätningar med bil o båt, har vi haft jävligt roligt. Och d är ju faktiskt det som räknas i slutändan. (förresten, polis-laser då? smile.gif )

    Sen att man delar med sej till polare o bjuder till o skryter lite, det är ju så det går till. smile.gif

    MEN……….. Att segla över 30 knop i svenska förhållanden tror JAG är fullt möjligt. Detta av ett gäng erfarenheter, dock ej lika många som SWE-15-16-876 har(RESPEKT). Jag har skrivit det förr och måste nog skriva det igen att jag har faktiskt seglat om både fullt ösande formula-grabbar och “buster-båtar”.
    Jaja, vore kul o veta exakt….hur…..fort….det….går!!!!!!!

    Utrustningen de använder är ju rätt feta prylar, om du förstår vad jag menar, men ändå…. vad är det för fel på min “bic-bög-plast-Saxo”(som nån intelligent snubbe utryckte den som)? jaja…. Vi ses på vattnet kanske! Ha det gott!

    Carl (CD) Bergstrand

    PS: Registrera dej smile.gif DS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 06:40

    Jo det stämmer, jag är rätt så inteligent. Men du måste skaffa dig lite mer erfarenhet, så att du inte tror att man (du) kryssar i 30 knop eller att Saxo:n (eller formula-bräda) skulle vara snabb./Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 06:55

    Det är bra att du markerade vilket som var sanna fakta för restan var nästan bara blaj. 1 GPS-farten är tillförlitlig.2 Säg så här:nästan alla väger inte över 100 kg heller. Du verkar ha glömt skillnaden mellan 500 metersbana och toppfart också. 3Bringdals rekord var ju med slalombräda och 6.2 i vindar på upp till 18m/s (dvs inga hårda speed-förhållanden)4 Jag vet inte varför man ska lyssna på dom som bara kör formulla, när det är speed som är frågan /Benke

  • oscar

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 09:04

    vet inte om jag kan hålla med m att GPS fart är tillförlitlig. Håller du exakt samma kurs en längre sträcka (2-300m) med ungefär samma hastighet och tar ett medelvärde kan jag hålla med men annars…nja. En enstaka mätning av topphastighet tycker jag inte är speciell tillförlitlig med GPS.

    Jag har ca 1000h bakom GPS och VET därför att den inte är speciellt exakt.

  • calle_b

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 11:09

    >Benke, nu måste vi nog ta o reda ut de här.

    Jag är absolut ingen pro-tour snubbe, o jag hoppas att ingen tror att jag är det. Jag har seglat i 5 säsonger o varit utomlands o kört, resor o grejor. That´s it.
    Loggning med bil o båt är felaktiga,det har jag fattat. 30knop/kryssen vet jag att jag skrev o det har man ju fått, så att säga, äta upp. Det verkar du dock ha missat, utan skrivit dina kaxiga inlägg som jag ser som onödiga pikar o allmänt barnsliga. Istället kan du ju kanske visa lite respekt och kanske till och med berätta som då går snabbt som faan?
    Du måste förstå att man(jag)tänder till när jag ser dessa inlägg.

    Vad är det då som du har för grejor som öser?
    Jag menar måtten 265/55/80 liter är väl inte helt ute ur leken? Ja, jag snackar om saxon. Bic klassade sin egen bräda Slalom/wave………..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 13:52

    Men du Oscar, GPSen kan väl inte visa för mycket eller?

  • watertouch

    Medlem
    6 juli, 2002 vid 15:50

    Det kan den mycket väl göra. Hastigheten som visas grundas på tiden det tar att förflytta sej mellan 2 mätpunkter, samt avståndet mellan dessa. Säg då att du första mätningen får ett fel på 5 meter “bakom” dej och den andra mätningen, en sekund senare, visar 5 meter fel i riktning framåt. Då tror plötsligt GPS:en att du färdats 10 meter längre än du verkligen har, på samma tid och du kommer att se en högre hastighet. Däremot ett medelvärde på några hundra meter kan vara rätt bra.

  • Knatte

    Gäst
    6 juli, 2002 vid 16:13

    Är ingen expert på GPS och hur den fungerar.
    Men vissa saker har jag lärt efter ett halvårs försök med GPS mätningar. Det är knäckande svårt att nå 30 knop. Bitvis kommer jag närmare, men är inte riktigt där ännu. Där håller jag FW seglarna. Det är ingen lek att nå 30 Knop. Men det är säkert fullt möjligt.
    Tror att GPS:en är hyfsat tillförlitlig, då mätresultaten blir likartade när man kör flera repor. Det är snarast 10-delar av knop eller något knop som skiljer mellan försöken.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2002 vid 04:50

    Säg så här: du har faktist inte den Saxo som jag först tänkte mig, den där tunga 253`an med twinser uttag. Men det är nog fortfarande en 3-5 knops skillnad mot (mina)Custom-slaloms på 50 och 54 cm bredd. Där motståndet är väldigt litet när man får dem att bara gå på fenan (lättast vid relativt platt vatten). Jag har också en Wave-slalom på 54 cm`s bredd som känns (väldigt) snabb, men när man sen byter till slalom så känner man skillnaden,
    / Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2002 vid 07:16

    Benke är snabb som fan, riktigt jävla snabb, faktiskt snabbast, jag är bara näst snabbast!
    Har aldrig sett nån köra snabbare, vare sig i Haga, Varberg, Sydafrika, Hawaii eller GC
    Kesse

  • teabag

    Medlem
    8 juli, 2002 vid 21:13

    Lyssande just på Speed King och fick en sån där dejavyupplevelse igen.
    Jag har tidigare idag mycket roat sett diskussionen här på konfen och måste tillstå att det är alltid kul när det tänder till lite !!
    Hursomhelst – en som tar det här med speed riktigt riktigt seriöst är speed sigge och vad jag förstår så är hans rekord runt 27 knop med en rejält loggad GPS och bra förutsättningar i Sundsvall.
    Dvs en kunnig surfare, en bra bräda,bra trimmat,bra segel,bra vind och lite vågor,bra fena.Ett seriöst upplägg som är dokumenterat.
    Inte vet jag men 30 knop verkar mycket svårt…

    Som teorisurfare är jag som alltid lycklig bara att nå plan…

    Ha det !!!

    http://www.surf.to/surffreddan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 09:27

    Nej du, du får allt läsa på lite mer på Sigge Speed! Han uppger 36,6k dat 4/6-00 som bästa fart. Hans mål är 40K.
    MEN det är INTE troligt o sannolikt att hans mätning stämmer. Det verkar vara en helt orimlig speed sådär rakt av på hemmaplan med solkig ej speedoptimerad utrustning. Det finns många anlednigar till mätfel o glädjesiffror.
    Tror tyvärr inte att det stämmer alls! på långa vägar!!

    /Speedfreak

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 09:50

    har en fråga! Hur mycket är 1 knop?

  • swe-1

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 10:01

    1knop = 1.852km/h = 0.51444m/s = 1,15078mph

    //JIMMY

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed!!! Se hit! eller lyssna på SWE15 mfl

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.