Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speedmätningar, nåt nytt från er lyckliga som har en GPS?
-
Speedmätningar, nåt nytt från er lyckliga som har en GPS?
Publicerad av stinger på 20 september, 2002 vid 08:40Har ni satt några nya pers??
getwet svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Knatte
Gäst20 september, 2002 vid 16:14Det har ju varit sällsynt dåligt med vind, så jag har bara försökt några få gånger i år..
Men mitt pers. och årsbästa liger på 29.9 knop. (Höll på att bli tokig, det fattades bara 0.1 knop från 30 knop.)
Jag använder en Garmin 12 fasttejpad på bommen och en Mathias Holmberg Tiga 268 proto och ett Naish Edge 5.2 Kvm. Skall köpa ett fullcamber segel i storlek 5.0 och se ifall man inte kan öka lite till. -
Tänk på att ett fullrace håller du betydligt längre än din Edge. Seglar min Z1 5.5 upp till 18-20m/s om sjön tillåter (inte alltför slagigt) Så en 5.0 fullrace låter lite litet om du vill sätta nya speedrekord.
Själv går jag absolut snabbast med 6.6 RX2 och RRD 268 (72l)avantslalom i ca 14-16 m/s. Läste även Dunkans kommentarer vid hans test på Sotavento, där påpekades det att man ville ha 40-50knots i vind, för då kunde man använda segel på 5.0-5.4RS!!!!
Så vill du sätta nya speed rekord och spränga 30knop så är nog rekommendationen att köra på större segel. -
27,2knop i lättare vindar med formula och 9,0 gps garmin etrex om det stämmer.
-
Har skaffat värdens snabbaste segel. Art race-93!!! Thierry Bielak hade Art Race av -93års modell när han satte världsrekordet…hah ha!! Så nu är det bara att vänta på fetvinden o gärna plattvatten…………Har en 5,3a som jag ska speeda med i hård vind…maxa.
Annars så saknar jag en stabil 6,6a…skulle gärna köpa en rx2 o jag hittade en som säljer..mindre segel är det sällan som det blir läge för.
/Speed Freak
-
Knatte
Gäst21 september, 2002 vid 08:27Japp! Det ligger lite i vad du säger.. Att 5.0 kanske inte är perfekt.
Men när jag kör i Björlanda (gbg) och försöker köra fort, så har vi en vik som ligger bakom en låg ö.
Dvs full vind, men inga direkta vågor. Så blir det bara tillräckligt överrigat med 5.0, så tror jag att det kommer gå fort nog.Jag har även NP V8 6.0 Kvm, men det är inte optimalt till brädan/fenorna. Utan det blir mest spinout, ifall jag blir riktigt överrigad. Har nått ca 29 knop med den kombinationen.
Mitt problem var att jag blev av med min bästa fena till den kombinationen, vid ett bilinbrott och inte hittat något lika bra sedan dess.. (Tigabox=lika med hopplöst att hitta något att köpa på marknaden) -
Jepp, en bra fena är mkt viktigt vid speed! En del som jag testat ger bara spinnout vid ,maxöverrigg. Har nu sedan länge en smal o styv Copello Blade G10 28cm som är suverän för speed, aldrig spinn out….
/Speed Freak
-
Nya personbästa får man väl kalla det för när man aldrig mätt upp hastigheten tidigare. Men idag blev det gjort med långt ifrån ideala förhållanden.
Seglade på ett mycket byigt Skälåker med NP RX 8.4, Mistral MTX (första gången på den brädan) och mätte upp på GPS:en 31.6 knop. Med bättre förhållanden, mer vana på brädan och även lite mer tester med fenor borde det gå ännu fortare. Och med det som facit undrar jag bara hur fort det kommer att gå med RRD268:an avantslalom och RX6.6, för det paketet går betydligt fortare, det känns!!!!! -
Det var ingen speedtävling, jag mätte upp ensam och körde enbart mot GPS:en.
jag har försökt att dra igång en tävling i Sthlms området men den här hösten, även våren för den delen, har varit väldigt svår eftersom vindarna varit väldigt nyckfulla. Prognoser som varit helt felaktiga och svår bedömda. Det är ingen större vits att dra ihop ett gäng ”speedfreaks” och chansa, vi vill ha MASSOR med vind, och riktningen ska vara ok för ett bra ställe, så det är mycket som ska klaffa. Det har tyvärr uteblivit, de där sydliga kulingarna har inte infunnit sig men kanske snart så!
Jag har ordnat en lista på adresser som får mail om det drar ihop sig, vill du vara med, eller någon annan som läser detta skicka en anmälan till mikael.selington@skandiabanken.se
Logga in för att svara.