Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speedsegel till F2 ride… Funkar det?
-
Speedsegel till F2 ride… Funkar det?
Publicerad av hstrom på 23 mars, 2004 vid 22:32Tja!
En fråga till speednissarna här inne…
Jag kör en F2 ride 266. Som störstasegel kör jag ett simmer freezone 6,7 från -00 eller -01 (kommer inte ihåg)
Funderar på att byta ut det till nåt racesegel med lite cambers o grejjer o köra lite fortare… Har en 430 o en 460 mast… Jag väger ca 85 kg…Så.. Vad tror ni skulle passa? Har ni kanske nåt bra segel liggandes som ni funderar på att sälja?
/Jonas vill passera 30knop
surfen svarade 21 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Om jag inte är helt fel ute så är ride en freeride? (låter så iaf)
Freerides kan vara snabba och visst kan det fungera med ett racesegel, tro dock inte att det nu blir självklart att passera 30 gränsen.
30 knop är fort, dj…. fort och är inte alls enkelt att passera, trots att många tror sig åka en bra bit över 30. Troligen behövs det lite mer för att du ska passera 30 med en freeride än bara ett bra racerigg. Fenan har en mycket stor roll i det hela, här duger nog inte en freeridefena speciellt långt. En slalom fena av bra kvalite är troligen ett måste.
Problemet med de flesta freerides är att dom inte är byggda att gå på fena såsom en mindre slalombräda gör, vilket i sin tur betyder att den där riktiga toppfarten inte infinner sig. Men det finns riktigt snabba freerides, körde mycket på Sardinien med en Italienare som seglade en Mistral Custom Flow (den kanske är mer åt freeracehållet)och Gun Race 6.5:a. Han gick riktigt fort, vi höll samma hastighet trots att jag körde tekniskt sett snabbare grejer. Förvånande var även att han höjdade mer……men så såg han ut som Hulken och var italiensk elitseglare också….
Så visst går det att segla oerhört fort med en freeride men det behövs lite mer än bara en bra rigg.
Personligen tror jag inte att du vinner så mycket på att införskaffa ett fullblodsrace eftersom brädan är den haltande delen i kittet, du kommer aldrig att få utnyttja kapaciteten i seglet, det medför även 100% race mast mm för att få grejerna att lira ordentligt.
Det vore kanske bättre med Diablo/V8 eller liknande och förhoppningsvis kommer du att passera 30 knop vid ett tillfälle med bra vatten och vind. -
tykte det var en speedbräda som stog å dammade i SP’s beg rad när jag var förbi i helgen. Den var iaf väldigt smal och av AB+. Köp den och häng med till öland i Kr.Him. och visa var speedskåpet skall stå!!
-
Var AB+:en till salu
Jag hade ett T-force1 6.4 till min 266:a och en 32 NS ultra slalomfena testa något åt det hållet. Johnny i Björlanda kör på det kittet tror jag och han är nästan helt omöjlig att köra förbi med slalom grejor.
Förresten det är ingen som funderar på att klippa ”mondeos” slalomsegel på säljes sidan?
-
Din F2 ride 266 är faktiskt en freeracebräda som är riktigt
snabb faktisk se omdöme på denna länk.
Thommen design som bygger på sputnik serien fast lite mer
förlåtande.
http://www.windfinder.com/surftest/Freestyleboard_F2_Ride_266_2001.htmNu vet jag ju inte stropp placering på din brädan men jag
hoppas att det finns läge lite längre ut mot railen på
framstropparna och att du sätter bakstroppen så långt bak
det går.
Segel skulle satsa på ett 5.8-6.3 racesegel 3-5 cambers
gärna ett lite äldre typ NP mk3-vx3 eller liknande dom
seglen är väldigt high aspect och fokuserade på toppend
inte samma breda register som dagens men dock minst lika
snabba i dom storlekarna om du kör rejält överriggad se
då till att du har en bra kolmast med rätt imcs annars
kan du få problem med att seglet inte flexar rätt och att
riggen blir för stum (den blir nog stum med rätt mast).
Fenan är kanon viktig!! Det är ju där du skall ladda allt
tryck! Lämplig storlek slalom 29-31 cm obs inte bakåtsvept
utan rak och med smal bas.
Sedan är det bara att få till trimmet på grejorna och det
är inte det lättaste om du dessutom får kulingvinden den
dagen samt någolunda plattvatten.
Det blev många parametrar som skall stämma.
Dessutom brukar man segla fortare på ena hållet för mej
går det alltid fortare på babordsidan av nån underlig
anledning!
Kör hårt!!! -
Riden är en snabb freeride och av typen ”väldigt lättseglad slalom” så den passar mkt bra med cambersegel. Har själv haft en ride 277. Du kanske inte ska punga ut 10000 på ett nytt Nitro5 eller RS4 utan precis som Getwet skriver så räcker det med 2 cambers á la NPV8 eller North Matchrace eller liknande. Får du tag på ett beggat racesegel så är det dock inte mkt att tveka på.
-
Har ett tushing SL-7(camber-slalomsegel) som kan bli ditt 6kvadrat imcs 21 , inte världens bästa, men för 400kr är det ditt.
-
Japp.. det såg ut som den var köpbar!! Bara att slå till. Vet itne priset men ring och hör.
-
Tja Markram!
Vad e’ det för årsmodell på det? Har du kanske nåra bilder?
O till alla andra! Tack för alla svar!
/Jonas
-
har ett NP Spirit 6,7m² med två cambers lätt riggat och seglat segel från 03, som ska ha 460/25 mast. Pris 2600kr
070 1709060
surfen@sverige.nu -
har ett NP Spirit 6,7m² med två cambers lätt att riggat och lättseglat segel från 03, som ska ha 460/25 mast. Pris 2600kr
070 1709060
surfen@sverige.nu -
har ett NP Spirit 6,7m² med två cambers lätt att rigga och lättseglat segel från 03, som ska ha 460/25 mast. Pris 2600kr
070 1709060
surfen@sverige.nu
Logga in för att svara.