Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedstrip i Mariestad, Kanske? Kolla in,

  • Speedstrip i Mariestad, Kanske? Kolla in,

    Publicerad av lasso på 14 juli, 2010 vid 09:03

    🙂
    Hej, jag kommer ju från Mariestad.
    Har hört talats om att det ska finnas en av landets få (enda?) grävda Vattenskid-banor här. Tänkt att jag – för Speedsurf – skulle kolla in den. Detta fick jag, nu på semestern, tillfälle att göra igår.
    Pratade med en av “killarna på plats”. Han trodde mycket väl att vi kunde få möjlighet att köra här. Han menade att vind definitivt “letar sig ned” till vattnet om det blåser ordentligt, trots skogen i närheten. Särskilt sydost ser något öppet ut, tycker jag?
    Fakta:
    540 meter lång. (acceleration > 10 sek race ~250m, >bromssträcka?), 80 m bred och 1-5 m djup enligt uppgift.
    Mariestad, ligger dessutom bra. Och man kan få kaffe hemma hos mina föräldrar.
    17mil till Göteborg
    30mil till Stockholm
    38mil till Malmö
    25mil till Växjö
    25mil till Västervik
    Vad tror ni? Ska vi se om det blir en riktig höststorm från t.ex. Sydost och ge detta ett försök? Vem är på?

    Ta gärna “en titt” ifall ni passerar på E20, under er semester. Den (banan)ligger nämligen precis vid vägen(se bilder)

    Länkar:
    http://www.mvsk.nu/
    http://www.mvsk.nu/arenan.htm

    Lars
    PS. Postar några bilder till i nästa inlägg, då det finns maxgräns på 10 bilder i ett inlägg…DS:mad:

    yomoooo svarade 13 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • lasso

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 09:07

    Fler bilder!

    (Om vind > Mariestad och Vänern går dessutom att “följa” både på Windfinder och FRV i övre högra hörnet, på kartbilden…dessutom finns diagnostik på Yr.no (mariestadsfjärden) och smhi..)

    /Lars:smile:

  • seve1000

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 09:21

    Kan man nyttja hoppet för en framåtloop i +40kn? Bara att såga ett spår för fenan.

    Ser i övrigt coolt ut. Syn den inte låg lite mer öppet. Vid ordentligt med vind kan det nog vara något.

  • lasso

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 09:26

    Seve1000,
    Ja, jag tror på detta. Vore otroligt kul.
    After-surf, i boardshorts, på Stadshotellet i Mariestad i Oktober.
    Lars

  • jester

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 12:52

    Häftigt! Hade iaf varit kul att prova…

  • seve1000

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 15:05

    Vore skitkul att testa. Ostlig storm så drar vi dit och testar.

  • lasso

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 15:18

    det gör vi!

  • lasse-n

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 10:01

    Hmmm !

  • budda

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 16:33

    är det inte lite väl mycket skog runt pölen

  • marden

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 18:47

    lite skog ? 🙂

  • kapten-k

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 21:41

    Vattenytan ligger för långt ner. Provade ett liknande ställe här i skåne då blåste det 20-25m/s och vinden kom inte ner till vattnet ordentligt. Det blev super-byigt gick inte att segla nästan, fastän det var väldigt platt.

  • tbsurf

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 09:16

    bästa stället (snabbaste) i mariestad är ekudden på sv-v. Det är hyffsat våg-choppigt men när man kommer utifrån på väg in så kan man ladda på så man kommer på utsidan om piren. Där är hyffsat platt och fint. Kort sträcka och det blir inte mkt över 30 men det är rolig segling där

  • klang

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 11:57

    Grymt fint reportage Lasso, många fina bilder och väldigt utförligt!

  • lasso

    Medlem
    17 juli, 2010 vid 22:21

    tackar!

  • mackee

    Medlem
    18 juli, 2010 vid 06:49

    För långt ner till vattnet och för mycket skog kommer troligen inte funka om inte något lokalt fenomen uppstår men gör du ett försök och avlägg sedan rapport lycka till
    Markus

  • tbsurf

    Medlem
    18 juli, 2010 vid 16:29

    Ser ut att ha varit superfina förhållanden på ekudden idag med rak väst… Någon som vart där idag och kört?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedstrip i Mariestad, Kanske? Kolla in,

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.