Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

  • ola-h

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 12:50

    Ser huvudsakligen rött ut, tycker jag…

  • surfslusken

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 12:53

    Men som tur e skiftar den inte färg efter ditt tycke Ola.

  • svenne

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 12:58

    Och är det molnigt är de mest grå.

  • jesper-b

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 14:45

    Fattar ni vilken d-la service den där firman ger. Jag har beställt Firelight i alla möjliga customfärger, inte enbart till Surfslusk (team rider) utan även till helt “vanliga” kunder. Dessutom kunde slusk ha fått sitt även med blå logga om han hade velat. Han fick två specialdesignade förslag och valde det ena.

    När jag packade upp alla segel i senaste leveransen blev jag helt knasig. Så många helt unika färgkombinationer och glatt. Jag har självklart beställt unika segel även till mig själv, men när jag såg vad alla kunder beställt blev jag ändå rejält avundsjuk – skulle vilja behålla alla till mig själv!

    /JB

  • challgren

    Medlem
    16 mars, 2012 vid 06:23

    Det som är mest imponerande är ändå att du orkar åka ner till ett vindstilla Lejet, rigga seglet, gå ut på piren, be någon fota spektaklet, rigga ner, åka hem, ladda över bilderna till datorn, dubbelkolla vilken bild som var snyggast, logga in på SZ, lägga inlägg och bifoga bilden 😉

    Men vi tackar för det. Det är ett fint segel 🙂

    ps. tack för hjälpen med brädan. pengar är på väg!

  • surfslusken

    Medlem
    16 mars, 2012 vid 06:33
    challgren;683785 wrote:
    Det som är mest imponerande är ändå att du orkar åka ner till ett vindstilla Lejet, rigga seglet, gå ut på piren, be någon fota spektaklet, rigga ner, åka hem, ladda över bilderna till datorn, dubbelkolla vilken bild som var snyggast, logga in på SZ, lägga inlägg och bifoga bilden 😉

    Men vi tackar för det. Det är ett fint segel 🙂

    ps. tack för hjälpen med brädan. pengar är på väg!

    Hoppades ju på att krogen i Lejet skulle ha öppnat för säsongen så man kunde fått sej en pils eller 2 i solen. Men de hade dom ju inte:(

    Så okej, me facit i hand. Visst va de väl kanske lite mycket väsen för lite ull som kärringen sa när hon klippte grisen.

  • fjant

    Medlem
    3 april, 2012 vid 18:21

    Intressant ämne!

    Helt plötsligt skall man ha superlätta segel (igen?) och jag måste väl erkänna att demokörningarna på Maui resulterat i nya (beggade) 4,7 och 5,3 HOT Firelight. Får försvara mitt inköp av att jag totalslaktade gamla 5,3an på Hookipa.
    Chris på HOT fixade en jäkligt najs deal på demokörda segel, man tackar!

    Ett otroligt skönt segel! Jag har svårt att säga hur mycket det är vikten och hur mycket det är designen i övrigt som gör det. Vågar dock påstå att upplevelsen har en del gemensamt med mina gamla Psyclone-segel… 🙂
    Hoppas bara att man inte kompromissat för mycket på vikten, jag vill ju såklart att seglena ska klara ett par turer hemma på Torö också.

    Angående lätta prylar i övrigt vill jag slå ett slag (!) för bommen.
    Jag trasslade till det ordentligt vid mastbrott och allt råkade jag sumpa min fina Aeron kolbom på revet på kanaha. 🙁 Var således tvungen att skaffa ny.
    Så, vad köpa? Jag gjorde en lite chansning och skaffade den nya powerex bommen. Den är EXTREMT lätt, enligt uppgift väger den in på 1,9 kg och klarar längder på upp till 2m. Den kortare skall tom. vara 100gam lättare.
    Greppet är 26mm och till en viss del lite oval i främre delen av röret, likt Aerons V-grip.
    Bomhuvudet som är orginal är inte bra, så på min bom sitter det ett från mauisails. Bommen har ett par andra barnsjukdommar, men Giampaolo på Hi-tech var otrligt serviceintriktad och gick igenom de delar som kunde vara viktiga att känna till. Förhoppningsvis fixas dessa små skavanker till nästa serie i produktionen.
    Känslan att segla med bommen är helt super! Bara att bära en 4,7a Fireligt med denna bom känns nästan löjligt! Så lätt! På vattnet märker man att bommen inte är lika styv som de biffigare kolbommar man kört. Men det är inget som direkt stör på små vågsegel (läs 5,3 och nedåt). Det enda som stör är att passningen mellan bomrör och bakstycke inte är helt 100%igt, så det finns ett litet glapp som kan kännas ibland. En vanesak kanske…
    Hållbarheten totalt verkar hittills bra! Jag har pressat den som f…n, grymma spolningar, blyfot-bakåtar, och svennebanan-vurpor. Jag menar, ska den gå av är det bäst att den gör det på Maui… 🙂
    Kort och gott en kalasbom, om dom fixar till barnsjukdommarna. Sägs vara lättast på marknaden. Sa jag att Kevin Prithard kör med den och är supernöjd? Är ju en bra referens!

    /Mackan

  • dr-masse

    Medlem
    3 april, 2012 vid 18:31

    Härligt att se att ni är igång igen, hoppas Torö levererar och att vi ses där snart!

    Lätt bom håller jag för övrigt helt med om, det är väldigt skönt. Powerex bommen såg riktigt fin ut, de hade ju länge “referensmasten” på mastfronten så nog borde de kunna få till en bra bom oxå. Lätt är rätt, så länge det håller… !

  • ola-h

    Medlem
    3 april, 2012 vid 18:38

    Stod och höll i PX-bommen på HiTech och den kändes verkligen fin. Måste skilja ett kilo till Aeron och dess kloner. Den är till och med lättare än min Hot-bom som jag fortfarande kör en hel del med.

  • fjant

    Medlem
    3 april, 2012 vid 18:53

    Jo, den var märkbart lättare än tex. Mauisails och Chinook, som för övrigt också är mycket fina bommar! Denna jämförelse kunde jag göra direkt i butiken.
    Aeronbommen var ju lite kraftigare rent allmänt, men också betydligt tyngre.
    Jämfört med mina andra bommar har hemma, Local Spirit, Gulftech, och div. Alubommar känns Powerexen rent löjlig! 🙂

    Angående Powerex så säger man ju att det inte längre är “äkta” Powerex. Varumärket är sålt, och verksamheten helt förlagd i hongkong. Om man klarar av att förvalta kvalitetsstämpeln återsår att se…

    Mackan

  • lars_k

    Medlem
    16 april, 2012 vid 17:58

    Hur ligger priset på PX-bommen jämfört med Aeron, Mauisails etc?

  • fjant

    Medlem
    16 april, 2012 vid 19:22

    På Maui köpe jag Poewrex bommen för 590 dollas. Motsvarande Mauisails kostade 760$, om jag inte minns helt fel.
    Jämförbara priser (i dollar på maui) för Aeron vet jag inte, men Jeppe ser ut att ta 4700-4800:- för motsvarande bom. http://www.hotsailsmaui.se/bommar_aeron_carbon_jaws_wave.php

    Så det behöver ju inte va dyrare i sverige. Skulle jag köpt bom här hemma hade jag inte tvekat, Aeron-minstingen är sweet!

    Jag fattar egentligen inte det här med priser, grejjerna kostar ju i prinip lika mycket på Maui, men i sverige betalar vi 25% moms? Hur går det ihop? Jättemarginaler over there, medan svenska shopparna går på knäna?

    /Mackan

  • lars_k

    Medlem
    16 april, 2012 vid 19:37

    OK, då ligger den i samma prisklass som tex Aeron. X9, Streamlined och Mauisails ligger snäppet upp. Frågan är om någon Svensk shop kommer att ta hem PX-bommen…?

  • jesper-b

    Medlem
    16 april, 2012 vid 21:17

    Grattis till nya stekheta och lätta prylar Mackan!

    Bommen är ju riktigt intressant. Den tillverkas i samma fabrik som gör och har gjort en djädrans massa dåliga lågprisbommar och lite färre kalasbommar (bland annat superstyva och hållbara Gulftech). Gemensamt för alla dessa har väl varit de dåliga frambeslagen. Om nu PX-bommen håller lika bra som den är lätt är det självklart värt att byta lite beslag. Får klämma på den nästa Torödag!

    /JB

  • dude

    Medlem
    17 april, 2012 vid 07:45

    Av alla bommar så väger PX-bommen minst på 1840 gram där näst lättast väger ca 2100 gram har jag för mig. Beslaget med en sak att klämma över masten tycker jag ser intressant ut och skulle ju kunna vara det enklaste av alla att fästa på masten. Sen vet jag inte hur det sitter fast och om det är styvt, men det skulle jag anta med ett sånt pris. Lätt rigg är skönt när man står och guppar och vågseglar i lätt vind! Riktigt fin rigg du skaffat dig Mackan 🙂

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.