Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spot nära Hovås vid västliga vindar

• Spot nära Hovås vid västliga vindar

Publicerad av maruata på 25 september, 2009 vid 18:09

Hej!
    Jag är från GBG och kitar alltid vid västliga vindar i Fiskebäck. Jag hörde att det finns en spot nära Hovås som funkar vid västliga vindar. Är det nån som vet något om detta? Det vore skönt att slippa åka till Rågelund varje gång.

Aloha maruata

smaskens svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • litease

Medlem
    26 september, 2009 vid 20:04

Nope, vet inget om detta. Åk till Varberg istället så slipper du Rågelund iaf.

• above_the_law

Medlem
    27 september, 2009 vid 06:53

Menar du Askim så funkar det bara på SV. Mycket känsligt för riktiningen.
    Annars får du nog ”förtjäna” mer info…
    Tips: Kolla ditt sjökort och google earth, samt ge dig ut och reka. Enda sättet att hitta bra secrets. Dom finns…

• sanden89

Medlem
    27 september, 2009 vid 10:50

är du inte jättekräsen så funkar torkelstorp söder om kungsbacka på västlig. säg vad ni vill nu men jag har haft jättesköna dagar där på helt västlig!

sen om du vill så får du gärna ringa mig när det blåser rak västan så kan jag visa dig mitt ställe som jag har 5 min gångväg till, Stallviken i särö. lite trixigare launch men oj va fint det är sen=)

• organismen

Medlem
    27 september, 2009 vid 21:59
    Sandén89;578933 wrote:
    sen om du vill så får du gärna ringa mig när det blåser rak västan så kan jag visa dig mitt ställe som jag har 5 min gångväg till, Stallviken i särö. lite trixigare launch men oj va fint det är sen=)

jag har kollat in den viken på eniro och tycker den ser intressant ut när det ligger på från väst.

Var går ni i någonstans? Är det långgrunt? Nybörjarvänligt?

• sanden89

Medlem
    28 september, 2009 vid 04:33

man får gå via småbåtshamnen och på en gräsremsa längs med vattnet när det är normalt vattenstånd. sedan så har du lagon plats att pumpa kiten och rigga, dock är gräset hårt och jobbigt så att linorna tenderar att fastna lite. sedan så får man traska ut några meter i vattnet för att launcha om man inte vill komma för nära ett fårstaket.
    om det är lite lågvatten så har man en sjukt stor strand att vara på då det är väldigt långgrundt i viken.

jag skulle vilja säga att det är kanon som nybörjare då du garanterat är den enda kiten där ( ta med kompis ) och så är det som sagt långgrundt och fint. ligger lite stenar i södra delen av viken men dem är en bit ner.

• eddman

Medlem
    28 september, 2009 vid 07:04

intressant intressant…

• kalle57

Medlem
    28 september, 2009 vid 07:32

Ursäkta en dum fråga. Menar du att det går att köra inne i Stallviken (vid siffran 1 på bilden)? Går man då i från den östra sidan?

Annars, i varje fall om man ser på kartan, ser det ok ut vid siffran 2. Går det att köra där över huvud taget?

• sanden89

Medlem
    28 september, 2009 vid 14:22

självklart vid siffran 2. vi siffran 1 så får du vara duktig på att köra grundt och slå jävligt snabbt då det är ca 50m brett;)

• kalle57

Medlem
    29 september, 2009 vid 06:45

Tänkte väl det. Har inte varit där på länge och kom inte ihåg hur det ser ut riktigt.

Finns det ngt bra ställe att parkera utan att störa boende?

• maruata

Medlem
    29 september, 2009 vid 10:48

Hej!
    Tack för alla inlägg.
    Mellan Stora amundö och lilla amundö finns det en vik. man borde kunna köra där också, när vinden kommer västifrån. Är det nån som försökte kita i viken?

• solomin

Medlem
    29 september, 2009 vid 14:59
  • sanden89

Medlem
    29 september, 2009 vid 17:45

visst går det nog att köra i den viken men det är nog ap kasst då det inte är öppet mot väst utan mot sv och då är det massa öar ivägen. ta er istället tid att åka till dem bättre ställena såsom rågelund. Jag kör ofta i torkelstorp på ren västlig, det funkar faktiskt väldigt bra.

parkering i stallviken, det finns 2 st i hamnen, annars är det fullt av dem vid drivingranchen som ligger vid vägen längst in i hamn-viken. jag tycker stallviken är smidig då jag går ner. men för andra så blir det ju en promenix på ca 700m

• _dave

Medlem
    30 september, 2009 vid 14:36

Roligt för oss som ofte inte har tid att kör söderut. Jag har en egen google map med runt 12 spots runt om Gbg som jag har tänkt att testa. Den var en av dom.

Men ska man ”outa” en liten spot om man e inte ensam om att kör där? Kan var lite känslig eller?

• smaskens

Medlem
    30 september, 2009 vid 15:03

Jag tycker inte det borde vara så farligt att outa spots.
    Det känns som de secret spots som nu finns inte lär bli överbefolkade under den kalla säsongen. De hardcore kitare som kör på vintern är väl egentligen bara glada av sällskap.
    Under blåsiga sommardagar håller väl nybörjarna till i Björkäng mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spot nära Hovås vid västliga vindar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.