Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot runt Sölvsborg?

  • Spot runt Sölvsborg?

    Publicerad av skarabe på 19 oktober, 2009 vid 07:05

    Kommer högst troligt att befinna mig i Valje (nära Sölvesborg) i helgen. Prognosen ser ut att kunna ge OK ostliga vindar. Är det någon som har något tips på spot kring “Sölvesborgsudden”? Det borde finnas efter att bara kikat på kartan.. Det är alltså vågor jag vill ha, helst side-shore såklart, bog mindre viktigt. Även spot med vågor utan vind är OK. Tar gärna en tur på leash-plankan också om det är det enda som finns att tillgå!

    dr-masse svarade 14 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • bananen

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 07:21

    Inte så långt till Äspet

  • emil_h

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 07:45

    Vid ost är det Åhus som gäller. Antingen vid klubben (Täppet, platt) eller Äspet (vågor, Revhaken). Har inte kört något här hemma på dessa vindar, men har hört att Hörvik ska kunna funka någonstans vid en badstrand, men nog inget häpnadsväckande. Har även sett att kajtarna har legat och brännt ute bland öar och skär vid Tredenborg.

  • skarabe

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 07:53

    Hmm, det borde funka runt någon av uddarna mellen Nogersund och Tredenborg tycker jag. Det är kanske svårt att ta sig dit? Kanske tar jag med kidsen på spot-search runt halvön i helgen. Men visst, det är inte jättelångt till Äspet..

  • emil_h

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 07:56

    Ja, det är generellt sett ganska svårtåtkomlig terräng tror jag. Inne i vikarna däremot går det att segla bra på syd och sydvästliga vindar. Sandviken och Torsö. Men kolla gärna runt och återkom med rapport, haha 🙂 .

  • martin-zander

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 08:38

    Får man fråga vad du ska göra i Valje? Ingen metropol direkt..

    //Martin, born and raised i Valje…

  • skarabe

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 08:48
    martin.zander;584275 wrote:
    Får man fråga vad du ska göra i Valje?

    Absolut! Mina föräldrar har sommarhus där – precis ovanför badplatsen.

  • tomasn

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 12:58
    martin.zander;584275 wrote:
    Får man fråga vad du ska göra i Valje? Ingen metropol direkt..

    //Martin, born and raised i Valje…

    Tjena kontorsråttan. Hänger du här på arbetstid??

  • martin-zander

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 13:31
    skarabe;584276 wrote:
    Absolut! Mina föräldrar har sommarhus där – precis ovanför badplatsen.

    Ahh jag är från Betesvägen, uppe på kullen.

    Men numera i Malmö… Ha ett bra surf..

  • martin-zander

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 13:32
    TomasN;584313 wrote:
    Tjena kontorsråttan. Hänger du här på arbetstid??

    Något måste man ju göra Tomas..
    Läste alla Windsurf Magazine på biblan igår.. mysfaktor det du..

  • emil_h

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 16:28

    När jag tänker efter har jag kört vid Norje havsbad någon gång. Tror det var ostligt då. Funkade helt okej. Men det låg nog ett grund en bit ut så var vaksam 🙂

  • skarabe

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 18:36
    Emil_H;584339 wrote:
    det låg nog ett grund en bit ut så var vaksam 🙂

    Ja, det är kanske huvudproblemet.. Har kollat lite på sjökort från området och det verkar vara sjukt mycket sten och småöar överallt.. Får gå på lite spotjakt i helgen och kolla läget..

  • rrdrider

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 18:01

    Kom på ett ställe till, körde där för många år sen, Edenryds badplats. Bra? Näe…
    Vi har väl egentligen bara ett riktigt bra spot på O, det är Revhaken som gäller men det kräver vind.
    Krokås lär leverera fina vågor på O, har fått tips om ett grund av de lokala fiskepöjkarna…

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 18:03

    Har för mig att ostligt är OK på Ivösjön, vid “Solgården” (som är nåt slags tillhåll för funktionshindrade, eller var det iaf runt mitten på 90-talet)

  • emil_h

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 18:05
    kinetic;584561 wrote:
    Har för mig att ostligt är OK på Ivösjön, vid “Solgården” (som är nåt slags tillhåll för funktionshindrade, eller var det iaf runt mitten på 90-talet)

    Jag körde dit och kollade förra säsongen men det var en fin bom som blockerade vägen ner till vattnet. Om det nu är där man först kör på en smal väg över en åker typ. Men enligt kartan ska det ju kunna funka där.

  • skarabe

    Medlem
    24 oktober, 2009 vid 18:11

    Har varit på lite spot-jakt idag med barnen. Tyvärr sämsta tänkbara förhållanden – vindstilla och regn. Men, Krokås verkar kunna leverera för vågsurfing på NO-O.

    För vindsurfing verkar Flintskärvet (V. Torsö) kunna funka på NO-SO (kanske även för vågsurfing på S?). Även om kusten är oroväckande hög (lä) så skulle också Sillnäsnabben kunna funka, både på O och V – man kör bara på lämplig sida av udden. Tyvärr kunde jag inte köra ner till Sillnäsnabben så jag vet inte om det i praktiken går att ta sig dit. Fick många “Denied” på de olika uddarna runt listerlandet – nästan alla ställen är blockerade med bommar eller liknande. Ni som är från trakten – har ni testat något av dessa ställen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot runt Sölvsborg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.