Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Spotcheck Maui

• Spotcheck Maui

Publicerad av rip på 2 januari, 2008 vid 07:42

Jag skall till den mytomspunna ön i mars och skulle behöva en spotcheck för att veta vart jag skall och inte skall surfa.
    Sedan är det ju trevligt att kunna hänga med när ni Mauiveteraner pratar om olika spots och kanske ”bakom den udden lite till höger utanför brytet är det cleana vågor med vinden från….” =D.

carrera svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kitemaster

Medlem
    2 januari, 2008 vid 09:12

Jag är på Oahu nu, flyger tillbaka till Maui imorgon kväll. Dock kitar jag så jag har lite mer begränsningar vart jag får köra. Enkelt uttryckt kan man säga att North Shore är aktuellt nu under vintermånaderna. Gott om tradewinds från nordost och helt okej swell (har varit bättre på oahu hittills, men det kan bli stort på maui också).
    Du kan titta snabbt på den här sidan:

http://www.mauikiteboardingassociation.com/kitemaps.html

Dock stämmer den inte till hundra procent.
    Min uppfattning är att vindsurfarna håller till på samma stränder som kitarna, fast i ost-ändan av alla stränderna.

Dessutom får ni surfa på hookipa sålänge det inte är fler än tio vågsurfare i vattnet. Lanes, Hookipa (och Jaws) kan ge riktigt schysst swell. Jaws är ingen idé att åka till om inte hookipa bryter vid dett yttre revet, du kommer förstå när du är här. Ingen av dessa tre är nybörjarspots. Då rekommenderar jag istället ost-sidan av Kanaha-beach (som du kommer til genom att köra förbi flygplatsen och västerut). Där är många vindsurfare och snälla vågor.

Snacka med localsen, de är riktigt hjälpsamma! Dessutom finns det en 11AM-rule om att man inte får kita innan 11am av respekt för fiskare och vågsurfare, jag tror det gäller vindsurfare också. Kolla det så att ingen blir stött.

Aloha!

• rip

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:24

Vi skall bo i Haiku och jag har kollat på vanliga kartor och har väl ganska bra koll på det. Det svåra är när man pratar om särskilda spots. Din kitesida var ju bra. Här står ju spotsen. Det hade varit bra med en motsvarande för windsurfing som beskriver förhållandena. När man kommer dit kan man säkert få hjälp av locals men man är ju så laddad så man vill ju ha koll i förväg.
    Tackar infon och ha det nu så gott på Maui!

• basse

Medlem
    2 januari, 2008 vid 15:20

Jamen Erik… du som är så hardcore behöver bara känna till Hookipa ju…. det missar du inte det kan jag lova.

🙂

• carrera

Medlem
    2 januari, 2008 vid 16:12

Hur är det med familje vänligheten är det Kanaha som gäller då!
    Man har ju hört mycket om Spreks.. också är förhållanderna snarlika med Kanaha? Kommer att bo strax utanför Spreks vär vi åker dit i mars! ….
    räknar dagar nu kan jag lova …..

• mag

Medlem
    2 januari, 2008 vid 21:49

Sprecks har mycket familjevänlig strand det också. Finns lite lä där också. Minns inte om det fanns samma skuggmöjlighet som Kanaha dock.

/Magnus

• rip

Medlem
    3 januari, 2008 vid 06:55

@Basse 436350 wrote:

Jamen Erik… du som är så hardcore behöver bara känna till Hookipa ju…. det missar du inte det kan jag lova.

🙂

Hehe, jodå vi kommer ju bo närmast denna bukt så det känns ju naturligt… men det brukar ju alltid finnas något fint häfte med bilder, beskrivning mm att skriva ut så man kan ladda ordentligt (för Pelle och Fredrik menar jag ju då)! Är det så att inte ens du har koll på något sådant?!? ;D

• rip

Medlem
    3 januari, 2008 vid 06:57

@Carrera 436358 wrote:

Hur är det med familje vänligheten är det Kanaha som gäller då!
    Man har ju hört mycket om Spreks.. också är förhållanderna snarlika med Kanaha? Kommer att bo strax utanför Spreks vär vi åker dit i mars! ….
    räknar dagar nu kan jag lova …..

Gött mos, vi kanske ses där!

• carrera

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:22

@RIP 436454 wrote:

Gött mos, vi kanske ses där!

hehe jag det vore ju kul!!! kul det finns fler äventyrare typ!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Spotcheck Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.