Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i min bräda

  • Spricka i min bräda

    Publicerad av hanness på 30 augusti, 2009 vid 13:53

    Idag när jag vindsurfade så föll jag framåt så att masten (och min tyngd) landade på nosen på brädan. Jag seglade i ca 5 minuter till innan jag märkte att det var en spricka i brädan.

    Sprickan är ca 10cm lång på sidan/undersidan av brädan och jag vet inte om det har kommit in vatten.

    Jag har lagt in den för att torka. Men hur ska jag göra för att laga den? Jag har aldrig lagat någon vindsurfingbräda innan så jag har inget material till det.

    1. Hur gör man?

    2. Vad behöver jag köpa?

    kinetic svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • goose

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 14:40

    foto…?

  • hanness

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:52

    Okej, här kommer några bilder. De två första bilderna visar undersidan och de två sista visar från ovansidan.

  • crash151

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:17

    Det där så ju inte så roligt ut.
    Ska bli intressant att följa denna tråd och se vad för råd du får. För jag har inte en susning.
    På bilderna ser man ju inte en enda liten glas fiber tråd spreta ut i sprickan. Vad är det för material? Plast…?

  • crash151

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:17

    Det där så ju inte så roligt ut.
    Ska bli intressant att följa denna tråd och se vad för råd du får. För jag har inte en susning.
    På bilderna ser man ju inte en enda liten glas fiber tråd spreta ut i sprickan. Vad är det för material? Plast…?

  • billie

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:35

    Det ser ut som ett jobb för en proffsionell lagning typ han i Varberg

  • windmiller

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:35

    Var inställd på att få se en 10 cm spricka, men blev lite chockad över
    att få se detta hajgap.
    Vad är det för bräda du har, är det en Fanatic X-ray 03:a?

  • kronaldo

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:41

    Ser inte kul ut. Kan inte täkna mig att det INTE kommit in vatten i brädan. Läs boardladys tips på http://www.boardlady.com/. Denna sida är som en bibel vad gäller lagning av brädor.

    Är brädan ny och fräsh skulle jag tipsa om att lämna in till någon som arbetar med att laga brädor. Då blir det sjukt snyggt och bra gjort.

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:02

    Det där är inte så jobbigt att laga., det går att få riktigt snyggt oxå. dock brukar den där plasten som ligger ytterst vara lite jobbig att få epoxi att fästa emot.

    Skall du laga själv så måste du skaffa , epoxi, väv, microballonger till spackel, färg, Pu-lim, sandwich och en bunke verktyg.

    kort version:
    Du får börja med att skära/såga/raspa bort det mest lösa materialet.
    Sen laga skummet om det är knäckt, sen väv, sanwich, väv, sen spackla och måla.

  • windmiller

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:37

    Var inställd på att få se en 10 cm spricka, men blev lite chockad över
    att få se detta hajgap.
    Vad är det för bräda du har, är det en Fanatic X-ray 03:a?

  • hanness

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:54
    Windmiller;571561 wrote:
    Var inställd på att få se en 10 cm spricka, men blev lite chockad över
    att få se detta hajgap.
    Vad är det för bräda du har, är det en Fanatic X-ray 03:a?

    Ja, det är en Fanatic X-ray 03:a.

    Sprickan är faktiskt inte större en 10cm det är bara det att jag har zoomat in ganska mycket.

  • hanness

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:07
    Kapten K;571545 wrote:
    Det där är inte så jobbigt att laga., det går att få riktigt snyggt oxå. dock brukar den där plasten som ligger ytterst vara lite jobbig att få epoxi att fästa emot.

    Skall du laga själv så måste du skaffa , epoxi, väv, microballonger till spackel, färg, Pu-lim, sandwich och en bunke verktyg.

    kort version:
    Du får börja med att skära/såga/raspa bort det mest lösa materialet.
    Sen laga skummet om det är knäckt, sen väv, sanwich, väv, sen spackla och måla.

    Hur svårt är det att laga? Om du tänker på att jag aldrig har lagat något innan.

    Någon som vet hur mycket det kostar att lämna in den för lagning?

  • douglas-l

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:08

    …skicka den till Uffe på CLS i Varberg…brädan blir som ny! …har du den försäkrad täcker försäkringen alla kostnader inkl frakt.

  • hanness

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:13
    2fast4u;571577 wrote:
    …skicka den till Uffe på CLS i Varberg…brädan blir som ny! …har du den försäkrad täcker försäkringen alla kostnader inkl frakt.

    Jag har ingen försäkring på brädan om inte hemförsäkring gäller…Men då är antagligen självrisken ganska hög.

  • windmiller

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:23
    2fast4u;571577 wrote:
    …skicka den till Uffe på CLS i Varberg…brädan blir som ny! …har du den försäkrad täcker försäkringen alla kostnader inkl frakt.

    Jag måste bara få fråga vad detta är för försäkringsbolag,
    och vad det är för sorts försäkring hos dem.
    Alltså en bara till brädan?

  • svenne

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 19:36

    Hmm, vilket gosigt kastfall.
    Det finns hur mycket som helst skrivet om nos och rail-lagningar, sök i Vindsurf-konfen eller lagaforumet så hittar du det mesta du behöver ifall du vill laga den själv. Räkna med att skadan är betydligt större än vad som syns på utsidan. Dina tio cm är nog snarare det dubbla.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i min bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.