Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Sri Lanka?

  • saami

    Medlem
    28 februari, 2012 vid 17:45

    April brukar inte vara någon bra månad för vind i Sri Lanka. Du måste vänta till sydväst-monsunen börjar blåsa, vilket brukar vara någon gång i maj. Bra brukar det bli från juni. Med “bra” menar jag att de flesta kan köra med en 10m-12m kite de flesta dagar i juni till september på Kalpitiya-halvön. På andra håll i Sri Lanka är det för det mesta mindre vind och mindre stabilt, så om du till exempel håller till nere i Negombo så kan du bli sittande på stranden ganska mycket.

    2-3 laguner med platt vatten i Kalpitiya. Väldigt sällan bra vågor där. För vågor måste du åka till platser som Hikkaduwa eller Arugam Bay men det blåser för det mesta dåligt där (eller alldeles för off-shore och byigt när det väl blåser), så det är mest vanlig surfning och inte kitesurfning som gäller på de platserna.

  • bahtra

    Medlem
    16 april, 2012 vid 17:52

    Ida, kolla min FB sida och sök efter Dilsiri. Han kör KiteKuda camp i Kalpitya.
    Jag landar den 25 juni i colombo och rör mig sakta genom landet för att slutligen stanna hos Dilsiri.
    Hoppas ni har det bra!!

  • megaloop

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 02:06

    Halla,
    jag ar har nu och overpowered pa en 5m2! Hor garna av dig om du kommer forbi:) Ps. kalpitiya har en del bra wavespots, bara ej sa blottade som de i hikkaduwa och arugam se kalpitiyakitesurfing.com!

  • bahtra

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 06:20

    Sweet, på plats om en månad! Kvar då?

  • hank-powder

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 20:20

    Vad säger man om Sri Lanka i jul? Funkar Hikkaduwa och Negombo då också? Någon som vet?

  • bahtra

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 08:31
  • megaloop

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 16:18

    jag är här året om. Negombo är ok, men där finns bara hav och oftast 3-4 knop mindre än kalpitiya. Om du är ute efter lagun så är det kalpitiya. Vågor också kalpitiya faktiskt. Stora vågor, arugam eller weligama. men inte hikkaduwa nu under sommaren. säsong där är under vintern.

  • megaloop

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 16:19

    bahtra: är du väg?:)

  • bahtra

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 07:54

    Japp, landar tidig lördag morgon! Då blir det att hälsa på lite släkt och vänner och resa runt i landet.
    Kommer till Kalpitya MAKARA RESORTS den 30 juni och drar vidare till Kitesurfing Lanka den 7e juli.
    vart håller du hus?

  • megaloop

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 15:37

    Ja, ok!
    Jag håller till i närheten, samma strand, på Bar Reef Resort.
    kolla gärna in vår hemsida (http://www.kalpitiyakitesurfing.com) om du är intresserad av att följa med på downwinders eller surfaries:)

  • bahtra

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 17:39

    Sweet! Vi kommer def boka in lite surfsafari….pyser ner till Bar reef resort…Cya!

  • muche

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 12:15

    Vi var på Sri LAnka i Julas. En vecka i Kalpitiya för kitesurfing och en vecka på sydvästkusten för vågsurfing. Vi hade riktigt bra vind, tror vi körde alla dagar utom en när vi var i Kalpitiya. Vi var helt ensamma i lagunerna, kitecentret där var typ stängt då. Vi bodde hos en kille som heter Roy i paracuda junction.

  • kygen

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 20:53

    Hej!
    Fundera på Sri lanka Jan-Mars ca 10veckor till vintern. Hur ser vinden ut då?
    kan man bo hyfsat nära lagunerna har familjen med mig och vill kunna ha spoten max 1km från boende.

  • hugo_h

    Medlem
    9 september, 2012 vid 11:47
    Kygen;694803 wrote:
    Hej!
    Fundera på Sri lanka Jan-Mars ca 10veckor till vintern. Hur ser vinden ut då?
    kan man bo hyfsat nära lagunerna har familjen med mig och vill kunna ha spoten max 1km från boende.

    Vad har du for krav pa boendestandard o hur ser budgeten ut?

  • jaurijokka

    Medlem
    9 september, 2012 vid 12:21

    Tja,

    Jag var i Sri Lanka under hela augusti i Kalpitiya området och bodde på Kitesurfing Lankas Camp. Bästa säsong att åka dit är April-September. Övrig tid är vinden osäker och kitecentret stängt.

    Under säsong blåser det 9-11 m/s dygnet runt. Vi körde på 8m2 och 10m2 hela tiden. För plattvatten är Sri Lanka oslagbart. Man kan göra kitesafari norrut längs Puttalam Lagoon som är i absolut världsklass. Långsmala sandöar skärmar av vågorna och på insidan är det helt platt i kilometer efter kilometer. Kolla Google Earth så fattar ni. Tomt på folk är det också.

    Vill man inte göra kitesafari så finns det ett antal finfina laguner att köra på. Lite mer folk här dock men absolut inte packat.

    //Jakob

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Sri Lanka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.