Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SSD Gnarloo Model
-
SSD Gnarloo Model
Publicerad av anonym-anvandare på 21 juni, 2004 vid 20:35Hejsan!
Finns det någon som vet något om brädan
SSD Gnarloo Model 8’5.Har en på gång men vet
ingenting om den.anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Hej
Är inte SSD ett brädmärke från Geraldton, WA? Tror shapern heter Stone och hans son är riktigt grym, typ 14 år.
Gnarloo model borde stå för att den är avsedd för Gnarlooförhållanden, dvs extrem down the line segling!
han gör sina brädor lite annorlunda och del liknar paddelbrädor i fråga om material. Väldigt snygga dock. Handgjord m a o.
Hoppas det hjälpte. -
Mark Stone har för övrigt också shapat Starboards nya barnvågbräda, ProKids Acid 48 (48 liter alltså), som hans son Jaeger Stone, 13 år, kör på bilden nedan.

-
Det ryktas att han är alergisk mot epoxy och därav hans udda materialval.
-
Fan vad coolt.
Han är en heljuste kille. Har för mig att han hade en lite rälig hund dock. -
Svar till:
Hejsan!
Finns det någon som vet något om brädan
SSD Gnarloo Model 8’5.Har en på gång men vet
ingenting om den. Är den värd ett byte mot
en Starboard Surf 78 wood 2001:a[/ QUOTE ]
-
Vem skall du köpa den av och vart bor han? Det kan vara min gamla bräda och i så fall har jag en del svar på dina frågor.
Det stämmer att Mark är allergisk mot epoxy.
Han har byggt surfbrädor för att klara ekonomin då han gick på högskola. Det gick bra för honom så han startade SSD och har levt på brädbyggandet sedan dess.
Han började att bygga vindsurfingbrädor -97 tror jag. Han tålde inte epoxy och ringde därför till Burford Blanks och frågade varför de inte sålde lättare skum än det han använder till surfingbrädorna och till svar fick han att det inte var någon som hade frågat efter det. Efter detta har han testat lite olika byggmetoder från klassiska dubbelstringade polyesterbrädor (som var för tunga) via enkelstring som var placerad jämte boxarna till den metod han använder i dag, inga stringers med trälaminat på toppen och divynicell på 3-5mm i botten. Jag var med när han byggde min senaste bräda och jag måste säga att han kan sin sak. Jag kom dit tisdag eftermiddag och på fredag kväll var den klar. Fick mail från honom i förra veckan där han förutom att klaga på regnet som gjorde att ogräset växte att han har fått ner brädvikten till 5,3kg nu men vill inte sälja några med den byggtekniken ännu då han vill testa hållbarheten först. Om du funderar på att åka till WA, beställ en bräda hemifrån och plocka upp den i Geraldton. Från 1100AUSDollar och slipp frakten av bräda dit.
En fördel med det skum han använder är att skulle du få ett hål i brädan så är inte dan förstörd för det utan det är bara att segla vidare och laga nästa förmiddag, detta då skummet inte suger vatten som frigolit gör.
Logga in för att svara.